Main Menu

EF Yak 110\"

Started by Tinman, 2012-12-11, 22:46:35

Previous topic - Next topic

Tinman

#15
Tjenare Benny....vad kul att höra av dig.
Tänk att du fortfarande håller på....du ger dig visst aldrig..[:)]
Det blir med all säkerhet Tidaholm.
Kul att få återse gamla hemtrakter och så behöver jag ju ingen tolk...
Jag fattar ju vad ni Tidahölmare säger...[:D]

OK, semestern är nu avklarad, bygget är tillbaka på banan igen.

Den trasiga (mosade) sidrodret är nu lagat, nytt virke har ersatt spruckna delar.
Pricken över i:et var en liten gnutta Plastic Padding \"kemiskt trä\" som renderade i en barnrumpefinish, perfekt underlag för plastfilmen.
Det kemiska trä:et är enligt min uppfattning helt suveränt lätt att jobba med och lättslipat, men h-te vad fort det härdar. Förpackningen förteller 5 minuter, men jag tror f-n att det är mer 5 sekunder. Man hinner ju knappt få på korken.
Gäller att blanda små slattar och jobba fort.......

Image Insert:

86.21 KB


Image Insert:

89 KB

Planeringen av motorinstallationen (DLE111) och tanken har börjat.


Image Insert:

89.93 KB

Jag har två tankar, 1000 cc resp 1350 cc. Bägge är kinatankar, men som ser och känns helt OK.
Dock byter jag ut de smala medföljande rören mot 4mm rör enligt bilden, samt en ordentlig filterklunk istället för medföljande fjantsänke. Nipplar från Tetra får bli genomföringar för påfyllning, ventslang etc.

Dock.....jag skulle behöva lite råd och tips om vilken storlek Ni tycker räcker. Vilken skulle Ni välja?

Jag har ingen ambition att på denna modellen ha rök....det går bort. Det får bli några rökare i brallan istället!
Jag har försökt scanna forumet på bilder om hur en bra, säker och funktionell installation skall (bör) se ut, men hittar inget heltäckande.
Jag har ett skapligt hum, men....
Tacksam för tips.
Tack på förhand.

Fortsättning följer.

Mvh

Ola
 

Aeroparts

1liter räcker mer än väl för DLE 111.
Lennart

paroos

#17
Japp, 1L är \"standard\" till en 100cc motor.
De drar inte så mycket, speciellt inte inkörd.
15min flygning är väl ett normalpass, räkna 6-7dl förbrukning.
Med 1L har du alltid god marginal.

Lägg nåt dämpande under, behöver inte vara tjockt.
Två kardborreband runt o under golvet håller tanken på plats.
Sätt även nån \"klack\" (ex epoxya dit furulist) framför och bakom så den inte kan röra sig fram/bak. Sätt dubbelhäftande kardborre fast på tanken så banden låser.
Klart
I övrigt ser det bra ut med grejorna, kommer nog funka fint.

Personligen föredrar jag \"labb flaska\" typen, ex. 3W.
Finns både runda och kantiga varianter.
De har skruv lock och är i princip idiot säkra gällande täthet.
Gummi funkar men har en begränsad livslängd innan det blir styvt.
Sedan tappar det sin tätande förmåga.
En annan variant är läsk PET med tank konverterings kork, också kanon.

Som sagt, de prylar du har funkar!!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Håller med ovanstående. 3W tanken kan tyckas vara onödigt dyr, men den har funkat klockrent för mig!


(@Paroos, kan du dra i väg ett mail till mig? TÃ,,nkte höra om samÃ¥kning till domarkursen. Magnus \"at\" moliafalls.com är adressen. Mailade pÃ¥ din capgemini mailadress, men jag har ett minne av att den inte gäller längre...)


Sorry för offtopic!!
 

Tinman

#19
Tackar för tipsen.
Då blir det 1 litaren, samt att jag får hålla koll på tätheten i gummikorken.
Motorn (DLE111) är nu provmonterad och passade tack och lov perfekt i hålen från förra motorinstallationen.

Image Insert:

83.81 KB
Inga övriga distanser mer än de som ingick behövs.
Propp och spinner utsticket från kåpans framdel blir perfekt.
Spinnern är en 4\" alu från Miracle, förborrad för DLE111....så slapp man det!


Image Insert:

89.36 KB

Cannister eller originalburkarna....det är frågan!
Eller är det????
Kanske jag ställer denna fråga av ren lathet då original \"cocacola\"-burkarna sparar en hel del arbete att montera kontra cannisters, men är det någon som överhuvud taget använder originalet?
Cannistern på bilden är ett Kina set (mycket Kina i min tillvaro, även frugan är från kina, \"Made in China\", går på ris, låter mycket och funkar ibland!).
Cannistern ser riktigt bra ut medan röret är bra tunnt bakom räfflorna som ansluter mot dämparen samt hopsvetsad av ett antal delar.
Hmm....får se hur länge det håller.....

Nåväl, får väl anstränga mig lite med cannisterinstallationen ändå.

Fortsättning följer....

Mvh

Ola
 

Speedbird

#20
För IMAC tävlande så är det cannistrar eller långpipor som gäller [:)]
då får du lättare ner ljudet på en godkänd nivå...

snälla, montera INTE \"cocacola\"-burkarna [xx(]  ! !

/Perra
 

paroos

OM du funderar på att vara med på en tävling så är det cannistrarna som gäller. Med de små avgasriktarna kommer den att väsnas för mycket. Du kommer garanterat att få problem, dels med klubben/tävlingsledare/omgivning, dels med väldigt hög risk för ett sound score på 3 eller mindre = slutfluget. (om du inte kan åtgärda innan nästa runda.)

Överhuvudtaget är det inte kul att flyga med en modell som tok brölar.

Du har ju fina cannistrar o krökar, inget att tveka på, sätt i dem!

Dessutom har de där orginal burkarna (gjorda i Kinesiskt pottebleck) en tendens att gå sönder ganska fort. Dvs hög risk för tråkigt strul och så får du lik förbaskat göra om o sätta i cannistrarna...[:D]

Så min input på din fråga är: Nej det är ingen fråga![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

Sätt inte dit Kravallentuten(tyskt begrepp för högljudda  avgasriktare)skall du flyga IMAC så är det dämpare som gäller.
Lycka till med kärran.



//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Tinman

OKI....tankinstallationen börjar ta form...
Kardborre på undersidan som fäster på runtgående färgglada banden.
Tankanslutningar från Miracle, passar perfekt storleksmässigt efter de gamla 3W-anslutningarna. Jag kommer i nuläget inte att ha rök, men nu är det ialla fall delvis förberett om man i framtiden skulle ångra sig.

Image Insert:

88.81 KB

Ventilationsrör 4 mm mynnar ut under tanknipplarna, precis bakom motorkåpan.


Image Insert:

84.36 KB

Inte helt färdigt, men man börjar ana hur det kommer att se ut.....


Image Insert:

89.63 KB

Fortsättning följer.....

Mvh

Ola
 

Kent

Ser bra ut. Jag brukar sätta en extra liten klunk på fillröret. Det är lättare att tömma tanken då, om man vill.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Ser bra ut!

[8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se