Minsta bensinmodellen för IMAC/3D

Started by Clarence, 2007-05-01, 10:51:41

Previous topic - Next topic

Clarence

Hej,

Någon som har några tips om hur liten en maskin kan vara för att kunna flyga med bensin motor? Vart går gränsen?

Jag skulle vilja ha en så liten maskin som möjligt för smidig transport, och samtidigt bra prestanda för 3D.

/Clarence
 

mulder

Hej.

Själv bygger jag en (tror jag) ganska liten bensin modell, Extra 330L med spännvid på 196cm.
Ville egentligen haft en på ca 2,5-3,0 meter men upptäckte att det blir för jobbigt med transporten till o från fältet. Jag är lite lat skall väl tilläggas.

Var gränsen går vet jag inte, kanske det finns något regelverk för tävlingar som säger en viss storlek???

Lycka till,  Mikael.D

Mr Mulder
Mr Mulder

imacse_peter

Några regler som begränsar finns inte, det är upp till var och en.
MVVS 26cc är väl den minsta bensinmotorn och den passar nog utmärkt till Extreme Flight\'s \"lilla\" Yak på 188cm. Se under \"Byggen\", där är minst två på gång...
Om prestandan är tillräcklig för 3D återstår att se, men det tror jag.

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

#3
Vet inte om det är aktuellt längre men...
Skall du ha en kärra under 2m med bensinare så skall den vara extremt lätt från början. (Mao inga modeller från CM-pro[:D]) Kolla vad den är tänkt för, ex en 160FX kanske. Okej den motorn väger 925g, dämparen xxg osv.
Lägg till vikten för servo, ett accepaket, brytare osv.
Sen har du den vikten som tillverkaren provat modellen med och verifierat att den kan det de påstår. (dra av lite för de överdiver alltid och ljuger som kameler)
Sen kan du spana efter små bensinare. Roto25cc, MVVS26cc, 3W28cc m.fl mfl. (Det finns massor att välja på) Nu kan du laborera med alternativen. Hur mycket väger bensinaren? Tändsystemet? Tändaccen, Chokeservo, dämparen/pipan.
Vad blir nu vikten? Hur är den jämfört med tillverkarens testvikt?
Du får också väga in bensinarnas effekt som ju är lite lägre än motsvarande metanolare. Därav behövs alltid lite större motor. När det gäller flygvikten kan du dock dra av halva soppan. En bensinare suger bara i sig hälften av motsv metanolare.

Dock skall det i ärlighetens namn sägas att modeller i denna storlek ÄR bäst lämpade för metanolarnas oslagbara vikt/kraft förhållande.
Runt 2m i spv och den vingyta som brukar finnas är en \"magisk gräns\" gällande vingbelastning. Dvs vikt/kraft förhållandet för bensinmotor.
Jag vill verkligen understryka att modellen bör vara e x t r e m t lätt i sig om det skall funka med den extra vikten som bensinaren har.
Jag provade med MVVS26cc+pipa i min CMpro Extra (den är 185cm) som var \"Normalbyggd\". Blev alldeles för tung!/för klen motor, hur man nu vill vända på det. Nu skall den motorn istället i min nya ExtremeFlight/Hyperion Yak som är ungefär lika stor men väger 1,5-2kg mindre!!! Till Extran letar jag nu istället efter en Moki180, 160FX eller en 40-45cc bensinare...(sugen på att prova nån av de billiga kinesmotorerna).
Bensin ihop med modell under 2m är ingen \"lätt\" ekvation...[;)]

Hoppas det hjälpte!?



Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rikard Levenstam

Hej, min Sukhoi på 190cm med en Moki30HD (som väger 1450g) flyger kanoon bra. Vertikalt stig, dock ej 3D prestanda. Men vikten måste hållas låg för att det skall fungera. Jag har en startvikt på ca 5.6kg, men räknar med att lätta med ytterligare 4-500 gram till nästa bygge.



Image Insert:

40.2 KB

www.modellbyggeriet.se/sukhoi



Aeroparts

En liten fundering.
3D prestanda??? Vad är detta??
Är 1:1, 1,5:1 eller 2:1 i dragkraft/vikt 3D prestanda??
Det beror nog på definitionen 3D flygning.
Vår EF YAK 54 som ni kan se på forumet väger ungefär som Rikards
i tidigare post, den har med MVVS 26 IFS och APC 18/6W ett statiskt varvtal på ca 8260rpm det motsvarar ett kalkylerat \"drag\" på ca 8,6 kg ungefär 1,5:1. Praktiskt så hovrar denna modell utan problem och drar sig ur hovringen verikalt, dock ej som en hemsjuk ängel.
Begränsningen är långa vertikaler där hastigheten sjunker rejält
och det blir svårare att kompensera vind mm.Om 3D flygning är att lavaja runt i lufthavet så gör den det ganska bra i alla fall.

Häftig maskin Rikard, det vore intressant att få veta den statiska dragkraften på Moki motorn.
/Lennart.

Rikard Levenstam

Hej,

har aldrig flugit i IMAC tävling, men skriver ändå.. hoppas på 2008...

3D flygning kan nog andra svara på vad det är, och visst krävs det annat än motorkraft för att kunna hänga i propellern några sentimeter ovanför backen.. eller?  Vore ju kul att veta om man måste kunna flyga 3D för att flyga imac?? Själv vågar jag inte mig på detta med min sukhoi, utan njuter av att ha en uttrimmad välflygande konstflygnings maskin !

Dragkraft, har ej provat, men varvar 6440 med en 20x8, men verkar varva istortsett samma med 20x10 eller 22x7...

Byggde 22x7 propeller för att minska hastighet men få mer drag i vertikal upp och mer broms ner...  tror mokin e relativt låvarvig....

Enligt ThrustHP calculator.. ger en MenzS 20x8 och 6400rpm en statisk dragkraft på 19.1lb (9.5 kg)Effekt behov är då 2.4 HP
med en 22x7 är motsvarande siffror 28.2lb och 3Hp

se http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/software/thrusthpv20d.htm

Om det är en riktig beräkning vet jag dock inget om....

/Rikard

www.modellbyggeriet.se/sukhoi



imacse_peter

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Vore ju kul att veta om man måste kunna flyga 3D för att flyga imac??


Absolut inte !
IMAC\'s fem huvudklasser är rent konstflyg.
Det är bara bonus-klassen \"Freestyle\", som dessutom är valfri att deltaga i, som omfattar 3D-flyg. Men samtidigt bara i den mån man själv vill och kan, det är ju ens \"eget\" program där man flyger i 4 minuter efter eget huvud så att säga !

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Aeroparts

#8
Hej Rikard.
Varför jag svarade på ditt inlägg var p.g.a. att du skrev \"dock ej 3d prestanda\" och därför undrade jag vad du tyckte 3D prestanda var.
Om du verkligen har 9.5 kg dragkraft på din maskin så har du då i alla fall inga problem att flyga IMAC inkl. Freestyle vad gäller dragkraft. Flygplanet i sig själv kan ju också vara en begränsning t.ex. svår att manövrera i hovring eller torque rollar etc.
Sedan har piloten en viss inverkan[:D]
Men som Peter säger för IMAC inga problem.
Hälsningar/ Lennart