Ljuddämpar val effekt förlust??

Started by Rikard Levenstam, 2008-05-26, 07:00:38

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Hej,
Ni som har bra koll på bensinmotorer och vill ha ut mycket effekt.. Själv flyger jag med en Moki (Airworld) på 30cc och en Krumscheid ljuddämpare med in/ut lopp i framkant på burken. Stjäl en sån dämpare mycket effekt ? Lämnar en med utlopp bak mer effekt? Hur mycket mer effekt kan man räkna med om man sätter på en pipa från Krumscheid?

Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?

Enligt motor data skall den lämna 4 Hp, men med en 20x8 varvar det 6440 och ger vertikalt stig, men inte så mycket mer på en 5.5Kg Sukhoi-26... Vill ha liite till drag..

Enligt ThrustHP behöver en 20x8 och 6440 2.44 Hp, så det äår ju långt kvar till 4 Hp..

Mvh

Rikard

www.modellbyggeriet.se/sukhoi



frasrobert

Hejsan Rickard
Jag kan bara göra några reflektioner över vad jag själv upplevt då jag experimenterat lite med olika ljuddämpare till min 3W60.
Började först med en Krumscheid fullängds-pipa (KS-60) och en 22x10 snurra. I utgångsläget hade jag 6250 rpm (ca 3.9 hp) men efter att ha stämt av pipan lite så hamnade jag på 6850 rpm (ca 5.1 hp) vilket är en avsevärd skillnad.
Böt sedan snurra och efter ytterligare lite avstämning fick jag ut ca 6350 rpm med en 24x10, vilket ger ca 5.8 hp vilket ligger i linje med den effekt som utlovats. Hade kunnat få ut lite mer om jag jobbat vidare. Då jag sedan provade med en JMB canisterdämpare så sjönk varvtalet till ca 6150 rpm, dvs jag tappade direkt ca 200 rpm vilket är en effektsänkning på ca 8-9%.
Nu är inte jag så orolig för denna lilla sänkning i varvtal då jag ändå får ut ca 15kg drag i en maskin som väger ca 8-8.5kg.

Nu har allt sina för och nackdelar. Pipor, beroende på dess utformning ger olika effekt- och vridkurvor, oftast lite vassare än standard-dämpare.

Har du provat med olika längder på kröken?

Kanske inte mycket till hjälp men du ser i alla fall att det finns att hämta effekt beroende på val av ljuddämpare och propeller.

mvh
Fräs Robert





Fräs
Fräs
Hemmaklubb: //www.modellflyg.se
Min Tyska klubb: //www.mbc-aurich.de

Rikard Levenstam



Image Insert:

85.3 KB

Tack Robert, Alla tankar och funderingar är välkomna och hjälper. Att det ser ut som det gör i min maskin beror på att jag själv inte hade erfarenhet av bensinare och fick råd att en Krumsched \"ska ha\" ca 20cm rör innan dämp för att gå bra.. tycker själv att det är mycket rör att pressa avgaserna igenom...

Så här ser det ut idag, kan det vara värt att flytta fram dämparen och kapa röret från motorn?

Tycker efter att ha läst om andra kärrör att en 30ccm på 4 hästar ska ge rätt bra knuff i en 1900mm och 5.5Kg Sukhoi, Eller?

/Rikard

www.modellbyggeriet.se/sukhoi