Main Menu

rök

Started by Henrik, 2011-03-31, 21:24:21

Previous topic - Next topic

Henrik

Hej
Provade rökpumpen idag o fick ej till röken som jag vela.Pumpen är en sulivan skywriter.När jag ställer ner pumpen via radion så kommer jag ner till ca 33% o sedan lägger pumpen av helt för att sedan hoppa igång igen vid när jag ökar till 33-34%?Vid 100% så drar det bara mer rökvätska inte att det röker mer.Jag kör pumpen på 6v om det nu har någon betydelse.Det jag funderar över är om det kan röka mer vid lägre tryck från pumpen?När jag stänger av pumpen så ryker det en bra stund efter åt!Nipplarna är på canistrarna.



/Henrik Karlsson
 

Aeroparts

Skywriter
-140%--15% är OFF
0%-+ 40% går den inte och du måste ner till minst -15% i 5 sek för att failsafen skall gå ur
Från +41% börjar den gå och på 100% går den på max
+101%- +140+% samma som 100% alltså max.
Så du får mixa en kurva som passar som du kan slava till throttlen.

Vi har mycket lite in mixat för att det skall ryka och det ryker inte mer bara kladdar ner mera med mera rökvätska. Vi har valt att inte starta pumpen förrän ca ¼ throttle och kör den med en liten 2 cells 220mAh  LiPo.
Det ryker länge efter pumpen har stannat.
/Lennart

Lonsan

Får för mig att det är för kallt. (väder). När jag körde med rök så lindade jag ett mässingrör 1.5 varv runt manifoldern så att vätskan blev förvärmd innan den gick direkt bara en 7-8 cm efter utblåset. Upplevde det som att det blev ungefär samma rök oberoende av farten på pumpen men att \'efterröken\' minskade med minskad fart på pump. Skulle nästan kunna dra slutsatsen att det är hur mycket värme man har som bestämmer rökintensitet och i mindre grad mängden man pumpar in (?)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Lonsan har helt klart en viktig point, jag fattade inte att det inte rök tillräckligt, för varmt måste det vara och bra spridning inne i röret, det är ofta inte så ihopklämt så att man får bra spridning.
En sak man skall tänka på är om man har pipor så får röknippeln inte sitta för nära avgasporten så att rökvätskan tryckts in i motorn p.g.a pipeffekten.
/Lennart