3W 110i + Biela 28x10

Started by Rikard Levenstam, 2011-08-27, 12:21:54

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Dagens tredje flygning slutade med en knäpp i luften och en fri-roterande propeller och motor stopp.

Som jag sett tidigare, men nu värre hade Bielan \"smällt\" vibrerat sönder i anliggningen mot motorn, antagligen satt skruvarna lösa efter ett tag och då vreds dom av.

Tidigare hade plasten smällt i propellern och formats efter motorns hålbild i anliggningen. Det planade jag och tyckte propellern var riktigt bra...

Tycker att Biela epoxyn borde tåla högre temperatur än detta, Mejslik visar inte samma tendens.

Sen är mina avgaskrökar rätt färjade av temperaturen på avgaserna, men detta kanske är normalt?

Jag åker med Shell V-Power samt 2.5% syntet olja.

Är detta normalt verkligen?

Mvh  Rikard

Image Insert:

69.73 KB



paroos

#1
Tycker inte det verkar normalt...känns som din motor blir onaturligt varm. Hur är den bafflad?
Att motorn blir så varm ända framme i propp navet så att en CF propp får värmeskador/smälter har jag aldrig hört eller läst om.

Kolla motortemp omgående!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.
V-Power och 2,5% olja är perfekt.
Problemet är nog snarare att den får för dålig kylning, alternativt går på tok för magert, alternativt en kombination av båda.
DS.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rikard Levenstam

#3

Har fräst ut mer luftutblås i kopan, kanske var lite snål på utlopp sidan..... Det ska enligt manualen vara 4x inloppet vilket är rätt mycket hål..




paroos

Därav får man baffla och minska intagen men med riktat luftflöde.

Det är ju många som har Yakar här på forumet, ni kanske kan tipsa om hur ni bafflat och fixat uttag!? Vet att Lennart är en hejare på baffligar.
Själv har jag aldrig haft stor Yak...endast Extror och nu en Sbach.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Boie

#5
Jåg vet om nån hur känslig en 3W 110´er är. Men att hubban har blitt så varm at den smältar en CF prop, er jo helt tokigt!!

Den del av motoren skal inta bli så varm alls. Min erfaring med dessa motorene er att vevhus och hub är låga på temperaturen under kjörsel, men när motorn släcks blir dessa delarna också varma.

Ditt problem låtar mere som nått inta är som det ska vära i enten hub eller \"bearings\"

Hur är det med vibrationer på din motor.



Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Aeroparts

#6
Aj,Aj Aj....Rikard lägg ut bilder på motorinstallationen från alla vinklar med kåpa på, lufthål etc, så mycket info som möjligt. Så kan vi ge tips.
För om det ser ut som på de tidigare bilderna som jag tittade på byggforumet nyss (ingen baffling överhuvudtaget som styr luften rätt över cylindrarna så kan jag förstå att du har kylproblem.Även om du skulle ha enorma luft utsläpp så kommer ju luften att ta den enklaste vägen dit direkt, den kommer inte att självmant fara in i mellan kylflänsarna och kyla. Det är faktiskt så att man kan täta ända in till cylindrarna så att den enda luften som passerar är den som går i mellan kylflänsarna och då behöver inte de 3 till 4 ggr större luftutsläppen vara så stora, men viktiga så de behöver också vara rätt utformade om de skall vara effektiva. Men har du inte styrt luften på något sätt så är dessa stora utsläpp inte värda nästan ett dugg. Har du möjlighet så titta på en fullsize flygplans motor så skall du få se att det sitter plåtar nästan helt runt cylindrarna.

Här är en länk till mycket bra information om kylning.
http://prme.nl/forum/viewforum.php?f=18&sid=a58ce021c5f6b5b60dcb8eb3fe78d671

Och tro INTE blint på de som säger att man inte behöver baffla etc, bara för att deras motor kanske har gått utan, de finns de som rent av påstår att detta är trams. Själv ser jag ingen skillnad på denna bensinmotor och en som sitter i fullsize flygplanen. Och dessa anser jag att jag har någorlunda kunskaper om.

3W egna bilder.
http://www.3w-modellmotoren.com/navigation/weitere-informationen/installation-pictures.html

Läs din motormanual sid 6 och 7 och har du följt det som tillverkaren rkommenderar, och fortfarande har en varm motor då är det allvarligt. Hoppas att motorn inte tagit skada, det brukar synas på nedre delarna av kolvarna om det gått riktigt varmt.

Hoppas det gick bra med flygmaskinen och motorn när det stannade.
/Lennart

Rikard Levenstam

Hej Lennart,

Skickar bilder och mail till dig direkt.

Jo, manualen har jag läst och 3W hemsida har jag kikat på många ggr. Antagligen har jag missat ngt och haft för få flygplan att kika på... Sunne blir nyttigt :-)

/Rikard