Miljö tank :-)

Started by Rikard Levenstam, 2012-07-24, 10:27:23

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Efter att ha tröttnat totalt på att ha ett kladdigt flygplan efter intensiv flygperiod så vaknade jag en natt och hade klart för mig hur man kan göra [8D]
Inför Sunna tävlingen installerade jag dubbla tankar i min gula Sukhoi och har inte ens en antydan till olja under flygplanet.

Teorin är att avluftningen som alltid, mer eller mindre dumpar bensin i vissa manövrar, eller när tanken är fulltankad.. Leds in i en liten tamk med klunk.. Denna måste då bli minst halvfull för att det ska vara möjligt att bensin dumpas... Såfort motorn suger bensin, måste luft in i huvudtanken och suger in den bensin som eventuellt finns i avluftnings tanken via klunken... eller bara luft om den är tom...  Dessutom kan man dra slangar utan att vira dessa runt tanken kors och tvärs..

Dessutom flyger jag upp all bensin och dumpar inget i naturen :-) Måste ju vara ett miljöflygplan numera ?

/Rikard


Image Insert:

74.22 KB



Aeroparts

Smart! Vi hade en liknande konstruktion på vår Velox, en stående liten 1,5 dl plastflaska.utan klunk bara ett avluftningsrör som inte nådde botten, så vid negativa belastningar så tryckdes det ut lite i flaskan men det kunde inte komma längre och när man flög vanligt så sögs det tillbaka till tanken.
Det var lite klurigt på Veloxen för man såg inte huvudtanken så \"spilltanken satt så man kunde se när det var fullt i huvudtanken och började fylla på i den lilla.
/Lennart

Lonsan

Varför använde man inte en påse till soppan i stället för en stel tank?
Då behövs det ju ingen luftning alls. Bag in box principen alltså.
Har för mig att jag sett en jetkärra med den principen.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hej Pontus,

Det finns dom som använder påse till modellbåtar. Problemet med bensin är att den bildar gas även i påse vid uppvärmning, så då blir det en ballong, annars en bra ide.