ny medlem med lite sbach 50cc bekymmer.

Started by Danne, 2012-09-11, 10:11:36

Previous topic - Next topic

Danne

Hej.
Börjar med en liten presentation av mig själv.
Daniel Mårtensson heter jag och har hållt på med modellflyg ca 1år nu. Har blivit helt insnöad på denna hobby och planerar att börja tävla i imac, eller iaf prova på nästa år.
Flyger mer 3d men börjar träna lite imac program under hösten.
Jo till mina bekymmer nu då.
Har byggt ihop en 50cc pilotrc sbach med dle55. Maiden flygningen höll på att bli en katastrof då kärran va rejält baktung. vid planflyg med fullgas och slår av throtteln så stiger modellen kraftigt. Hur har ni balanserat era sbach 50cc kärror?
Dle55 motor,ks kanister, 3 st 1500mah till tändning monterat framför vingröret. Powerboxen (emcotec minimagic 5) sitter visserligen långt bak.
har ni fått blya?
Har en idé om att byta ackarna till 2200mah för viktens skull och plocka bort powerboxen och köpa emcotec dpsi micro som strömförsörjning till mottagaren. Räcker den till mina hitec 7950servon? 5st. såg att den peakar 25amp. vet inte alls hur mycket amp servona vill ha.

Mvh Daniel
 

Eklund

Har ingen Sbach men spontant borde det väl vara motorn som är för mycket nedåtriktad om modellen stiger när man drar av gas.
Tyngdpunkten skall ligga rätt innan man gör alla andra justeringar och den kan man kolla om man stiger 45 grader och rollar inverterat.
Då skall modellen sjunka ytterst lite. Sedan är det väl lite av en smaksak hur man vill ha modellens tyngdpunkt, men 45 graders testet är en bra grundinställning. Det borde även finnas beskrivet i manualen innom vilket intervall tyngdpunkten skall ligga. Då är man ju också något så när rätt om man följer det.

--Per

Papmehl

Hej Daniel och välkommen till oss! Jag har haft en sbach 50cc och kan berätta att min också var baktung till en början som alla sbachar är. Du får verkligen placera allt du kan så långt fram som möjligt. Detta är ett fenomen som troligtvis drabbar 50cc mer än 100cc kärrorna. Jag hade tre accar där samtliga låg framför tanken som dessutom också var framflyttad.  Hoppas du får till det. I värsta fall får du väl blyga den lite. Lycka till!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

thomasj

#3
Hej
Har haft samma problem på min 30cc som du upplever o då harjag följt anvisningar på CG enligt tillverkare, fick som ovan skrivet flytta fram batterier mycket långt fram för att få den neutral, så min CG är mer mitt på vingrör mot tidigare bakkant av detta enligt tillverkare o jag vet fler som har Pilot RC maskiner som fått göra liknande för att få dem vettigt flygbara, sett även gammal manual o där låg CG ca 1 cm längre fram än i den nya manualen. Jag har även fått blya mitt hyfsat o nu är det en riktigt go maskin.  Mvh Thomas
 

Danne

Okej.. Det va precis som jag misstänkte. har lusläst 50cc sbach tråden på flyinggiants och konstigt nog har ingen skrivit något om att cg som står i manualen och som även är märkt i planet inte stämmer alls. får som sagt testa flytta fram allt i planet och hoppas på en förbättring. Den flög riktigt illa och va otroligt pitchig,även hal på skeven, inte van med det på så stor modell.. dom ska ju va lugna och fina. =)  Jag återkommer med flygresultat efter omflyttningen. Vill helst slippa blya.. men får se..
Stort tack för svaren!
 

Skymic

Japp!
Felix Sbach flyger fantastiskt fint.
Alla batterier så långt fram som möjligt, vi har 3 st 2200 mAh.
För övrigt så har Sbachen sanslöst effektiva roder så du får ställa ner rejält, när Felix flyger 3D så används inte ens halva roderutslaget.

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Henrik

Ibland funderar man om dom verkligen provat ut maskinerna! Har själv varit med om modeller som störtdykt och eller pitchat utav bara fan när tyngdpunkten ligger på rec! Har på mina modeller oftast hamnat framför rec Tp när intrimningen  är klar.

/Henrik Karlsson
 

Mikael

Tjena,

Åker ju oxo 50CC SBach - jag tycker den här guiden inte verkar helt fel...

http://www.4-max.co.uk/pdf/How%20to%20Flight%20Trim%20a%20Model%20Aeroplane.pdf

hälsningar,

/Mikael

-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Danne

#8
quote:
Originally posted by Skymic

Japp!
Felix Sbach flyger fantastiskt fint.
Alla batterier så långt fram som möjligt, vi har 3 st 2200 mAh.
För övrigt så har Sbachen sanslöst effektiva roder så du får ställa ner rejält, när Felix flyger 3D så används inte ens halva roderutslaget.

//Micke
IMAC-Sverige

Okej. Jo jag märkte det. hade nog alldeles för stora utslag vid maiden i kombination med baktungheten.
Skulle ni kunna lägga upp någon bild hur ni har placerat allt i kroppen? stog och klura igår och kom inte på något bra sätt att sätta fast ackarna..
Antar att det är Felix som vann basic? Stort grattis isf. Riktigt kul med en sån ung talang!.

Mvh






 

Danne

Har sedan sist tagit bort powerboxen som satt långt bak i kärran och ersatt den med en emcotec dualbatt som är monterad långt framför vingröret. Bytt ackarna till 2200mah 2s som nu sitter framför tanken innuti motorboxen. mätt in cg som är i precis i framkant på vingröret. Pilot rekomenderar i bakkant, och betydligt snällare utslag på skev och höjd sedan senaste flygningen.
Vart 4 tankar fluget idag med helt klart super bra resultat. alla tidigare fenomen var helt borta.! Riktigt stabil och snäll modell..
Mer än nöjd med piloten nu..

Mvh