Undran om emcotec strömmatning till MPX mottagare?

Started by Danne, 2013-03-12, 20:03:02

Previous topic - Next topic

Danne

Hejsan.. Kan jag använda den här http://www.autopartner.se/emcotec-dpsi-micro-dualbat-5972-mpx-p-12656-c-370.aspx
Som strömmatning till denna mottagare? http://www.autopartner.se/mottagare-rx16dr-pro-mlink-bulk-p-16926-c-663.aspx
Lite kaka på kaka känns det som men har redan emcotec monterad i kärran då jag kört annat radiosystem tidigare.
 

Aeroparts

Varför och vad menar du med att du redan har en emcotec i kärran.
Emcotec vad....men visst kan du använda den dualbatt brytaren.
Man du får förtydliga vad du vill göra.
Lennart

Paul

Visst kan du det? Så fort du tänker använda dubbla rx batterier krävs någon form av \"Dual Batt Switch\" detta klarar inte enbart mottagaren. Det som bör beaktas är dock att den Dual Batt levererar tillräcklig servoström, jag har kört med en sån i en 2,5 metersmaskin i tre år, utan problem. Då är det dock bara ett skevservo per vinge.
Generellt räcker den brytaren du nämnt jätte bra up till ca 50 cc, vid 100 cc med fler servon, brukar de flesta använda kraftigare ström matningar.
[:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Danne

Jag menar som så att dualbatt brytaren redan är monterad i flygplanet. Vad jag förstår behövs inte den till MPX mottagaren då jag kan koppla acken rakt in i mottagaren.
Jag vill inte plocka bort dualbattbrytaren från planet då det kommer att bli 3 fula hål i kroppssidan på kärran. Jag vill alltså använda brytaren till mottagaren och va osäker på om det går. kan jag mata MPX mottagaren med ström i B/D ingångarna istället för avsedd MPX kontakt som är inbyggd i mottagaren?
Hoppas jag gjorde mig lite mer förstådd. =)
 

Paul

Åhh... vilken tur du har att Lennart vill hjälpa dig med dina frågor, han har hjälpt mig mycket och är duktig. ........ MULTIPLEX ONLINE[:)][:)][:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Danne

Vi får väl se om det kommer något svar..[:)]
Men det kanske du kan svara på med? På vilka sätt jag kan förse 16kanals mottagaren med ström.


quote:
Originally posted by Paul

Åhh... vilken tur du har att Lennart vill hjälpa dig med dina frågor, han har hjälpt mig mycket och är duktig. ........ MULTIPLEX ONLINE[:)][:)][:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL


 

Paul

Antingen med den gröna M6, eller de två B/D.


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

#7
Förstår inte riktigt vad du vill ha men informera oss vad det är för flygplan servon och vad du vill använda den till.
Varför jag frågar är att denna brytaren tål 4 amp kontinuerligt och 25 kortvarigt.
Enligt emcotec specen så är det ca 7 st digitala servon.
M.a.o en häftig 3D freestyle maskin från 50 cc uppåt med saftiga servon skulle jag inte sätta den i.
Men en fördel som den har är den reglerade spänningen så att du har samma kraft / hastighet i servona hela tiden.
Dubbel strömförsörjning är ju alltid att rekommendera och i MPX mottagaren kan du köra i de två B/D ingångarna se gärna i manualen det står mycket läsvärt om mottagaren som man behöver känna till ändå. MPX mottagaren har avsäkrade servo utgångar 5,0 amp kont och 7,5 Max  så den pallar mer än  brytaren.
Men har du flugit maskinen med denna brytare tidigare utan problem så ser jag inte riktigt problemet. Koppla ihopa och kör ( fast jag hade garderat mig med en med högre spec)
Lennart

\"Depending on application up to 10 servos. At high loads (and powerful digital servos) possibly only up to 7 servos usable\"


Danne

Tacksam för bra svar trots min förmåga att missa förklara viktiga detaljer. [:)]
Det är en Pilotrc sbach 50cc som det sitter hitec 7950 på samtliga roder(1,25\" armar). Vad jag läst mig till så är dom servona rätt strömtörstiga men hoppas det räcker ändå med dualbatt brytaren..
Kommer iår börja köra IMAC med denna kärra. BASIC programmet. så lugn flygning med andra ord!.

.
quote:
Originally posted by Aeroparts

Förstår inte riktigt vad du vill ha men informera oss vad det är för flygplan servon och vad du vill använda den till.
Varför jag frågar är att denna brytaren tål 4 amp kontinuerligt och 25 kortvarigt.
Enligt emcotec specen så är det ca 7 st digitala servon.
M.a.o en häftig 3D freestyle maskin från 50 cc uppåt med saftiga servon skulle jag inte sätta den i.
Men en fördel som den har är den reglerade spänningen så att du har samma kraft / hastighet i servona hela tiden.
Dubbel strömförsörjning är ju alltid att rekommendera och i MPX mottagaren kan du köra i de två B/D ingångarna se gärna i manualen det står mycket läsvärt om mottagaren som man behöver känna till ändå. MPX mottagaren har avsäkrade servo utgångar 7,5 amp kont och 10 Max  så den pallar mer än  brytaren.
Men har du flugit maskinen med denna brytare tidigare utan problem så ser jag inte riktigt problemet. Koppla ihopa och kör ( fast jag hade garderat mig med en med högre spec)
Lennart


 

Aeroparts

Blir säkert bra, du kan ju hålla lite koll på temperaturen på brytaren efter att ha kört lite hårt med servona. Har du de gamla 7950 och långa kablar samt inte kört på hög volt tidigare så rekommenderar jag dig att sätta dit hitec signalförstärkare då det har varit lite problem med att servona har fått lite eget liv.
Lennart
Finns en service bulletin från hitec.
http://www.hitecrcd.com/support/service-bulletins/index.html