Problem med mottagare??

Started by Guzzten, 2013-03-08, 13:52:01

Previous topic - Next topic

Guzzten

Hallå! Jag har just köpt mig en begagnad Futaba FX30 och till den följde det med en F606FS FASST mottagare. Allt frid och fröjd så långt. Monterar in mottagaren i min 30cc Sbach, fixar så alla roder går rätt och åker ut till fältet för att testflyga. När jag startar motorn (DLE30V2) så får rodren spatt. Skevorna går tidvis ut i ändläge och höjdrodren fladdrar som asplöv en höstdag. Dessutom slår tändningen ifrån. på den sitter det en \"remotswitch\" utan namn.

Åker hem, lite sur över att det inte funkar. Väl hemma flyttar jag runt det som går (accar sladdar och kontakter) så det separeras så mycket jag kan.

Efter 2 dagars funderande och testande har jag nu dragit slutsatsen att: när tändsystemet ger en gnista till stiftet, så får mottagaren en störning via signalkabeln, vilket gör att \"alla\" roder rycker. Detta resulterar i att tändswitchen slår av strömmen till tändningen. Typ failsafe. VARFÖR?? Och finns det någon lösning?
Jag har kört systemet med bara en standard futababrytare på tändningen och då har jag varken störningar eller motorstopp.
Till saken hör att maskinen har flugit ca 80 timmar i nuvarande skick, dock med ASSANsystem och Kinesradio.
Kan det räcka med att sätta en kondensator på mottagaren?? Eller är switchen skit?Mottagarfel? Ge mig lite tankar tack!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

paroos

Hur är det kopplat?

Speciellt tändsystemet, alla anslutningar till allt.
Du har elekromagnetisk puls störning i hela det systemet/kretsen.



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Guzzten

Det är kopplat som det ska.. :) och som det var med ASSANsystemet :) Ett batteri till tändningen, ett till mottagaren, båda 6V. Switchenn kopplad till mottagaren på kanal 6 med tillhörande kabel. En kabel till tändmodulen och sedan en diod på kroppssidan. Tändpulsen borde inte gå genom switchen då den separerar dom 2 systemen.... eller? Blir så less när det inte funkar som det ska. Köper snart en 35cc metanolmaskin och flyger med....

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Paul

Tror du hittat felet själv[;)].... du skrev följande på ett annat forum.

\"Kör jag motorn helt \"lös\", bara batteri direkt till tändningen, så får jag inga störningar eller motorstopp. Tyvärr har jag ingen annan switch att koppla mellan mottagare och tändning heller. \"

Låter inte detta som att det är din Kill-Switch är Kaputt.[?]



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

#4
Japp, 2,4 mottagare (signal mottagare) med bra interference suppression system, ex. DSMX, FASST och även Hitecs AFHSS nu efter fix är svår störda rent signal mässigt. Motorns elektromagnetiska puls pulsar i Khz området. Det är ljusår bort i spektrat till 2.4 Ghz.

Därav bör du söka felet där det kan \"ledas\" in i mottagaren.
Varför kretsen = hur allt e hopkopplat är viktig.
Det hjälper inte att du kopplat allt \"som man skall\" om inte alla komponenter är friska...

Enligt det Paul saxat in tyder det på att boven är din killswitch enligt uteslutningsmetoden.



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Guzzten

Då hoppas jag på att en ny sådan ska lösa problemet. En ny mottagare på 9 kanaler är ju inte så dyr heller, när man tänker efter.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Rikard Levenstam

Hej Anders..... På min 30cc Sukhoi med en Moki motor fick radion spel när tändhattarna blev slitna och inte skärmade ordentligt. Även hur man drar kablar spelar in, \"orm bo\" är aldrig bra.  

Radio delar skall vara separerade från tänddelar minst 100mm för att eliminera problem, vilket kan vara svårt i en liten maskin.




Aeroparts

Bra killswitch som verkligen separerar optiskt är väl inte fy skam och finns bra och billiga om du inte redan har en.
Som Rikard säger så är tänd hattarna mycket viktiga. Att de verkligen sitter fast och att det är jordade riktigt. MVVS har separat jordkabel från tändhatten numer, bara för att vara säker. Nu är ju deras tändsystem inte direkt gjorda för modell motorer till att börja med.
Med ett bra tändsystem så skall inte det optiska switchen behövas annat än för säkerhets skull. Om tillverkaren inte litade på sitt tändsystem så skulle de ju troligtvis alltid be användaren använda typ optisk brytaren i mellan och det gör de ju inte.
/lol

Lonsan

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Hej Anders..... På min 30cc Sukhoi med en Moki motor fick radion spel när tändhattarna blev slitna och inte skärmade ordentligt. Även hur man drar kablar spelar in, \"orm bo\" är aldrig bra.  

Radio delar skall vara separerade från tänddelar minst 100mm för att eliminera problem, vilket kan vara svårt i en liten maskin.





Ormbo är faktiskt ganska bra, det är parallella kablar med olika innehåll som ger mest överhörning....
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#9
Ormbo är aldrig bra gällande EMI, fysisk separation mellan kablar är enda sättet vi kan lösa det i våra modeller, då vi inte har skärmade kablar...
(OM man inte i ormboet kan garantera att alla kablar endast korsar varandra i 90 grader)


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Jag mäter alltid noga upp korsningsvinkeln i mina ormbo :-D
Men framförallt sätter jag ett kryss över tändsystemet redan på ritningsutkasten, åtgärd vid källan... :-x
Max 300 tecken, 272 återstår

Guzzten

Problemet har nog löst sig. Switchen vill nämligen inte funka alls numera. Troligen ligger det en gräns på 90 flygtimmar i just den switchen :)
Lösningen blir att köpa 2 nya, en till den lilla och en till den stora. någon som har några passande ligger till bra pris??+

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar