ExtremeFlight Extra 300, 2,6m, Red/White/Black

Started by paroos, 2012-05-28, 23:21:20

Previous topic - Next topic

paroos

Jahapp, då var det lock-öppning i Kågeröd igen![8D]

Har saknat en Extra sedan min 260 hastigt lämnade mig i stor sorg och saknad...
Ser mycket fram emot denna nya EF Extra som måste vara en av de svåraste förlossningarna i RC-flyg historien!
Denna modell har varit på gång sedan evigheter känns det som, man kan säga mycket gott om EF, men snabba är de inte.
Nu hoppas jag att det skall vara värt väntan, denna maskin borde ha en triljon test timmar innan releasen.
Enligt EF skall den vara lika grym på precision som 3D.

Lådorna är av en ny typ, gjorda i papp med honeycomb. Styva/hårda som trä nästan, känns smart och stabilt.

Modellen kommer i tre boxar, vingar, kropp, och kåpa.
Som synes gick de in i min nya Octavia med sugpassning efter lite tetris.[^]
Image Insert:

84.4 KB

Låda 1, kropp, sidhöjdroder, alla tillbehör. \"sådär\" packat, får lådan en riktig kyss på undersidan är kroppen illa ute.
(Här är Pilot överlägsna där ligger kroppen \"gjuten\" i frigolit.)
Image Insert:

88.83 KB

Kroppen är riktigt maffig![:p]
Image Insert:

79.18 KB

Stabbe, eller, njaa...höjdroder med hållare.[8)]
Image Insert:

70.33 KB

Man kan ha helt sjuka utslag, typ nära 90...mumma för 3D fans, meningslöst för IMAC.
Image Insert:

86.94 KB

Sidroder i lagom storlek (utan att bli groteskt stort o fult)
Kärran är ganska linjeskön faktiskt, mycket tack vare den fina formen på sidrodret.
Image Insert:

88.42 KB

Hjulkåpor, verkar vara i hyggligt stabil kvalite, snyggt lackjobb.
Image Insert:

86 KB

Frigolitskivor som man själv kan anpassa efter hur man vill ha det. (om man vill ha botten i canopy)
Image Insert:

71.11 KB

Sideforces, skall bli kul att prova vad de ger för effekt. Tillåtna i IMAC??[;)][;)]
Image Insert:

81.9 KB

50cc Pilot figur...WTF!!![:(!] (Hmmm okej får väl duga då...kanske)
Image Insert:

84.82 KB

Tillbehören...bla cannister hållare för tjocka 70mm.
Image Insert:

80.43 KB

I kroppen sitter förmonterat för 55-60mm cannisters/pipor.
Image Insert:

79.95 KB

Cannister/piptunneln är inbyggd, bra. Kärran är förberedd för 1-2 sidservo i antingen stjärten eller traditionellt i kroppen med wire.
Image Insert:

79.41 KB

Huvudstället i KF, rund äkta Extra form, i like!
Image Insert:

81.27 KB

Låda 2, Vingar, wingbags, stab-bags och canopy solskydd.
Image Insert:

80.84 KB

Tycker detta schemat är asläckert, min 5:e Extra och den 3:e röd/vit/svarta...[:p][}:)]
Vinge ovan/under. (Nice undersida, svart med stora vita mönster, IMAC vänligt yes!)
Image Insert:

80.94 KB
Image Insert:

84.09 KB

Denna maskin har en ganska tunn fin aerobatic profil...nice!
Kärran är byggd för att tåla de sjukaste belastningar.
Vingarna är väldigt genomarbetade och försärkta med bla 4 KF balkar m.m. (Alla anti-rotations pinnar är metall, även på stabbarna)
Image Insert:

89.02 KB

Låda 3, Kåpan
Image Insert:

81.53 KB

Känns rejäl också denna med fint lackjobb.
Image Insert:

84.23 KB

Äkta \"Extra mun\", likey likey!
Image Insert:

78.89 KB

Jaha...bara att packa ihop allt igen då...[|)]
Hur fick allt detta plats!?!?[:I]
Image Insert:

79.86 KB

Tillbehören är normal standard.
Glömde nämna att en \"3D instrumentpanel\" ingår.
Hjulen är med metallnav ala Pilot. (Ersätts med DuBro threaded)
Secraft bling kommer ersätta det mesta andra...[:p]
Image Insert:

80.06 KB

Blir nog najs detta!
Ser fram emot att börja bygget efter Stockholmia.
Verkar vara en fin ARF.
Enda minusen so far för den lilla piloten och avsaknad av Spinner.
(Men det går ju att lösa...hehehehe)

To be continued...


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Nej, men det ser ju trevligt ut!

NÃ¥gra pointers som du kanske kan ha nytta av:

Hjulkåporna-mår nog inte helt fel av lite extra glasfiber. Mina har spruckit lite.

Motorkåpa-samma här. Runt \"munnen\" har min fått en liten spricka, överlag rätt sladdrig där framme. Ska bättra på min med lite glasfiberremsor i helgen faktiskt.

Anti-rotation pins- Dutta lite extra epoxy där de sitter fast i vingen. När jag skulle montera på ena vingen för inte så längesedan hörde jag något ljud jag inte kände igen. Ena pinnen hade lossnat och låg och skramlade.

(Du har ju byggt fler \"stora\" kärror än mig, men då jag också har en EF Extra så kanske dessa tips kan vara till nytta! Annars kanske någon annan kan ta lärdom.)

Bra gjort att de har ordentligt med gångjärn, framförallt på sidan. På 88\" har många rapporterat om att tre är för klent på en 50cc, känns som om de lagt mer krut på det nu.

Apropå plattorna till vingarna, de gjorde underverk på min lilla EF Extra 48\", knivegg med minimalt med stöttning är ballt!

Annars är det bara att gratulera till en fin kärra!

(Om du inte vill ha din lilla 50cc helmethead, så är jag spekulant, min gick ett dystert öde till mötes....)
 

Blomman

Stort grattis till en av \"cirkusens\" snyggast Extror.
Nu blir det väl till att byta till Intermediate till 2013?

/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Skymic

Grattis Patrick!
till en snygg maskin, är den lika bra som storebror så[:D][}:)]

Två små tips!
1. Släng Vingpåsarna och skaffa riktiga, de repar klädsel och Canopy så den blir Jätteful,och det går fort.

2. Var noga med att kolla så att Pinngångjärnen ÄR Linjerade, annars
blir de uppglappade på nolltid om de sitter snett.
Om jag hade byggt den skulle jag bytt gångjärnen till riltiga plattgångjärn.(erfarenhet från min 110\" Yak)

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Lindgren

Himmlans fint

Ser fram att se den i luften i Brännebrona, för det tar ju max 2 veckor att sätta i hop en sån [;)]

Puss på dig

MVH Mattias



AUTOPARTNER.SE

Kalle_Flygare

Grattis till en \"tok\" snygg kärra!!!!


/Kalle

Multiplex Royal Pro 16
HACKER
HITEC
Sebart
ExtremeFlight
 

paroos

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Nej, men det ser ju trevligt ut!

NÃ¥gra pointers som du kanske kan ha nytta av:

Hjulkåporna-mår nog inte helt fel av lite extra glasfiber. Mina har spruckit lite.

Motorkåpa-samma här. Runt \"munnen\" har min fått en liten spricka, överlag rätt sladdrig där framme. Ska bättra på min med lite glasfiberremsor i helgen faktiskt.

Anti-rotation pins- Dutta lite extra epoxy där de sitter fast i vingen. När jag skulle montera på ena vingen för inte så längesedan hörde jag något ljud jag inte kände igen. Ena pinnen hade lossnat och låg och skramlade.

(Du har ju byggt fler \"stora\" kärror än mig, men då jag också har en EF Extra så kanske dessa tips kan vara till nytta! Annars kanske någon annan kan ta lärdom.)

Bra gjort att de har ordentligt med gångjärn, framförallt på sidan. På 88\" har många rapporterat om att tre är för klent på en 50cc, känns som om de lagt mer krut på det nu.

Apropå plattorna till vingarna, de gjorde underverk på min lilla EF Extra 48\", knivegg med minimalt med stöttning är ballt!

Annars är det bara att gratulera till en fin kärra!

(Om du inte vill ha din lilla 50cc helmethead, så är jag spekulant, min gick ett dystert öde till mötes....)



Tack Magnus, du kan sova tryggt, inget lämnas åt slumpen här...[8D]



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Blomman

Stort grattis till en av \"cirkusens\" snyggast Extror.
Nu blir det väl till att byta till Intermediate till 2013?

/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower



Det får tiden utvisa...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Skymic

Grattis Patrick!
till en snygg maskin, är den lika bra som storebror så[:D][}:)]

Två små tips!
1. Släng Vingpåsarna och skaffa riktiga, de repar klädsel och Canopy så den blir Jätteful,och det går fort.

2. Var noga med att kolla så att Pinngångjärnen ÄR Linjerade, annars
blir de uppglappade på nolltid om de sitter snett.
Om jag hade byggt den skulle jag bytt gångjärnen till riltiga plattgångjärn.(erfarenhet från min 110\" Yak)

//Micke
IMAC-Sverige




Jag har använt EF vingpåsar till 50cc Pilot Extran och till Sbachen, inga problem och har inte sett nåt skav?

Japp skall kolla gångjärnen noga (som vanligt) men tror de varit noga. Det har ju fått lite skit på sistonde och har mycket investerat i denna modell. I modellen låg ett protokoll där de mätt upp vinklarna på stabbe och vingar. Två mätpunkter på varje stabbe o vinge...Mycket nice, att de anpassar och provar ut.
Min Extra är f.ö. nr 0041 [8D]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Mums.. Patrick, snyggaste färgschemat tycker jag, lite åt vår rödvita YAK[;)]
Håller helt med Micke, har de inte bytt material i staniol bubbelplasten så sliter det mycket hårt på klädseln, vi har gjort innerpåsar i mjukt tyg bara för att de förstörde klädseln.Det blir som små rosor efter ett tag av vibrationer och de går inte att polera bort på oracovern.

Kan du väga delarna innan du monterar?

Och jag hade utan tvekan bytt till platta gångjärn direkt,tycker det är bra att de inte förlimmar rodren när de valt pinnar igen.

Grattis!![:D]

/Lennart

Spitfiremagnus83

quote:
Originally posted by Aeroparts

Mums.. Patrick, snyggaste f�rgschemat tycker jag, lite �t v�r r�dvita YAK[;)]
H�ller helt med Micke, har de inte bytt material i staniol bubbelplasten s� sliter det mycket h�rt p� kl�dseln, vi har gjort innerp�sar i mjukt tyg bara f�r att de f�rst�rde kl�dseln.Det blir som sm� rosor efter ett tag av vibrationer och de g�r inte att polera bort p� oracovern.

Kan du v�ga delarna innan du monterar?

Och jag hade utan tvekan bytt till platta g�ngj�rn direkt,tycker det �r bra att de inte f�rlimmar rodren n�r de valt pinnar igen.

Grattis!![:D]

/Lennart



+1 på rosorna som blir på klädseln. Sonax hårdvax gör det lite bättre, men inte perfekt. Efterklok som man lätt blir, så skulle jag köpt revoc-påsar direkt.
 

paroos

#11
Ser inte riktigt fördelarna med att börja klabba och skära egna hål och byta till platta gångjärn...om dessa är ok borrade.
Pinngångjärn funkar ju bra?
De verkar dessutom vara av hygglig kvalisort.
Skulle något hål vara halvdant alignat (jag förutsätter att de borrar med TE på vinge/skev i en jigg) så borrar jag ett nytt hål och flyttar lite i vanlig ordning.

Hmmm skall hårdgranska Sbachen men har faktiskt inte sett nåt slitage från wingbags!

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#12
HALLOJ!

Här var ju min tråd!

Hade ett svagt minne att jag börjat...
Okej drygt 11 månader från lock öppning till premiären i morgon.
Som jag skrev i Scanders tråd, svår förlossning denna gång![|)][:I]
Men men, jobbet och annat tar all tid och motivationen har väl inte heller varit på topp.
Nu känner jag ett litet sug igen och det skall bli kul att flyga i morgon. Sist jag flög var 2012-10-11, 7 månader sedan -7dagar, i samband med att vi spelade in filmerna på årets sekvenser...[:D]
Ja ja man vill ju inte slita ut sig o bli övertränad innan premiär tävlingen![;)]

Skall posta fler bilder och en flygrapport här.


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Idag fick hon komma ut i ljuset, bli monterad o sola sig.
TP var \"spot on\" (nästan halv tank på bilden).
Brummade lite med motorn, 7-8  flipp med choken stängd o halv gas, sedan var den blöt som en sjömansänka, choke av, tomgång 3 flipp och brum-brum. DA...[}:)]
Nu återstår bara rengöring, stryka lite klädsel, pimpning o vaxning innan uppskjutning i morgon em/kväll.
Få se nu...söndag: +16c, sol, 5ms fallande till 2ms.
måndag: sol, +18c, 2-3ms, tisdag sol +20c, 4ms
Japp, det verkar som det är dags att dra igång nu![8D][;)]
 


Image Insert:

74.89 KB

Image Insert:

84.1 KB

Image Insert:

79.47 KB

Image Insert:

73.22 KB

Image Insert:

77.76 KB


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Tack Mattias, men...vänta med grattis tills i morgon kväll...
Tills den flugit och förhoppningsvis överlevt premiären![;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se