Srvon till S-bach 100 cc?

Started by Par A, 2010-11-28, 13:40:54

Previous topic - Next topic

Par A

Hej
Sitter här i snöovädret och surfar efter servon till min S-bach 100cc
Ville ha tag på Hitech 5985 MG men hittade dessa..
Hitech 5645 MG på Al´s hobbies i England. Bra pris för 4st = 120£
De ska dra 10.3 kg på 4.8 volt, tror 5985 MG hade liknande spec.

Tror ni de fungerar?
Vet att det finns andra servon till dyrare peng men...
Mvh
Pär axelsson
Kalmar
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Henrik

#1
Hitec 5645 känns trötta o slöa.Ska du ha lågbudjet så är HD 9150 både starkare o snabbare och ett bättre köp(har kört med bägge).Annars tycker jag Hitec 7955 är de mest prisvärda idag(240 pund för 4st på als hobbies).Ett annat allternativ skulle kunna vara HD-DS120M.

/Henrik Karlsson
 

Par A

Hej
Måste blivit insnöad i huvudet också!!
Tittade bara på dragkraft men ser att hastigheten
inte är så mycket att hänga i julgranen.

Har satt HD 9150 i min Yak 55M 50 cc från Goldwing.

Vad är din erfarenhet av dessa servon?

Det har ju blivit en ren djungel med alla olika servon!!
Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Henrik

Hej
De funkade bra hela tiden men blir glapp efter ett tag.Men det gäller alla MG Servon.

/Henrik
 

paroos

#4
Det är många som använt/använder HD9150 med framgång.
De funkar mycket bra och håller bra.
Själv har jag använt både 9150 och 9110 och de har varit mycket bra budgetservon. Kan inte påstå att mina har glappat, men det kanske skiftar.
De används av flera i 100cc kärror som tävlar IMAC här hemma också. Bla körde Emanuel Fantini såna i sin 100cc Extra och han vann sportsman cupen...
Som budget alternativ, mycket bra, men går inte att jämföra med de mycket dyrare (och bättre) high end Hitec servona.
Ex. 9150 och 7955TG, här är det ljusårs skillnad.

Men om du vill testa 9150 behöver du inte oroa dej, de håller och funkar.

En viktig sak att tänka på när man planerar o budgeterar numera är antal servon. Idag finns så tuffa (TG) och starka +30kg servon att man kan välja på 1-2-3 per yta. Ett superstarkt kvalité servo ersätter alltså utan problem 2-3 budgetservon.
Prisskillnaden blir då inte så stor. Man skall alltså inte stirra sig blind på priset på ett kvalitets servo kontra budget.



MVH

Patrick


Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

quote:
Originally posted by Henrik

Hej
De funkade bra hela tiden men blir glapp efter ett tag.Men det gäller alla MG Servon.

/Henrik



Att alla MG (som i Metall Gear) servo glappar upp med tiden verkar nog stämma.
Dock verkar just Hitec\'s TG och TH (metall men titan) att klara sig
från glapp väldigt väldigt länge. Om detta gäller även för andra fabrikat som påstår sig använda titanväxel vet jag dock ej. Men har noterat att det i en del påstådda \"titan-servo\" inte är växel helt i
titan utan bara något eller några kugghjul.

När det gäller förslaget från paroos att få en alternativ budgetanpassning
genom att ha ett mindre antal högkvalitets servo per
roderyta (för att de är starka nog)i stället för 2 á 3 st \"budget-servo\" så är jag dock lite kluven i att hålla med.
På 100-150 cc kärror med riktigt stora roderytor så är
det inte bara ren styrka per roderyta som är viktig utan också
stabilitet. Två svagare servo (som är väl matchade!) gör ofta
ett bättre jobb och de stabilserar rodret genom att det drivs i flera
punkter, dvs det blir mindre risk att rodret flexar eller i värsta
fall börjar fladdra i höga farter.
Dessutom så blir det ju en del redundans med 2 servo per yta,
både mot elektriska och mekaniska (stötstång, infästningar, servomekanik) felmoder.

Om man har ett plan förberett för 2 servo per skev t ex
med ett servo nära vingrot och ett en bit ut och vill köra med
bara ett servo, var sätter jag då det enda servo?

Måste man välja borde det bli den yttre positionen då
det givetvis är stabiliteten på den yttre delen av skevrodret som påverkar mest.
Men jag tror att många tänker tvärtom. (själv använde jag bara den inre positionen på min 2,3 m CARF Extra 300 för den var helt förberedd
medan den yttre bara var markerad...[:I])
Bäst är om det finns en mellanposition också (förekommer)
eller att man fixar till en sådan själv.
Problemet med var servot ska placeras är mindre på kompositkärror
då deras roder är helt slutna lådor och därmed har en enorm vridstyrka.

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#6
Helt riktiga kommentarer generellt sett Lonsan, men nu handlar ju tråden om Pilot-RC modeller och 100cc Sbachen. De har ex. 3 servo fack på varje vinge och man väljer själv om man vill köra 2 (de två yttersta facken) servon, eller 1 servo (mitten facket).
Om jag inte minns fel så har Peter 1 servo per skev i mitten?


//P

Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

OK, vet att Schimdt kör (eller körde??) med 1 servo per skev.
Var inte säker på om det redan var förberett med mitt-brunn i P-RC\'s Sbach 100cc.
Det är suveränt när tillverkarna förbereder för så många bra
möjligheter i samma konstruktion[:)]

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Par A

Hej
Oj vad inlägg...
Det är 3 st brunnar så du kan göra 1 st i mitt eller 2 st ute-inne.
Jag ska ha det senare alternativet då jag tror det är bättre att hänga upp kraften/överföringen på två punkter.

Har kört hkp. ett antal år och alltid kört med top servon= Futaba[:D]
Främst pga av den vibrationsmiljö som finns i en hkp. samt upplösningen måste vara perfekt när du kör CCPM överföring till swashen.

Om jag känner mig själv rätt så blir det kvalitetsservon.

Ha det bra därute i snöyran!
Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Lonsan

Du kan ju alltid börja med 1 st fin-servo i mitten på skeven och sedan byta upp till 2 st
när du går in i nästa budgetperiod :-)
Eller, sätt 2 st på en av skevarna och lås det andra i neutral så länge, det funkar, jag har provat he he ;-)

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Boie

Jeg har netop bestilt servon til min Sbach 100 cc

Det blev
Hitec 7950TH (et på hver akevroder og et på sideror.
Hitec 7955TG (et på hver højderor)

Mottagere bliver Spektrum 9100 Power Safe

Så ingen power box i denna \"bird\".

Jeg har valgt at køre et så simpelt setup som muligt

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Lonsan

Kör du 2xLiPo eller 2xA123?

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Boie

Jeg kører LiFe. Har ikke besluttet mig for \"brand\" endnu. Jeg ville egentligt gerne have mere end 2300 mAh som A123. Har kigget lidt på Dymond LiFe pakker hos Staufenbiel

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

paroos

Jag funderar på dessa, men de är för dyra tycker jag...



Image Insert:

86.14 KB


Safer chemistry
Non flammable if punctured or overcharged
Great low temperature toleranace
Stay Balance circuit built into pack - no need for external balancing
Longer life cycles than li-polymers


Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Bra val av servon tror jag. Varför kör du inte LiPo?

//Ulf

quote:
Originally posted by Boie

Jeg har netop bestilt servon til min Sbach 100 cc

Det blev
Hitec 7950TH (et på hver akevroder og et på sideror.
Hitec 7955TG (et på hver højderor)

Mottagere bliver Spektrum 9100 Power Safe

Så ingen power box i denna \"bird\".

Jeg har valgt at køre et så simpelt setup som muligt

Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Mvh Ulf