Vibrationsdämpning

Started by Christoffer, 2011-02-17, 21:04:20

Previous topic - Next topic

Christoffer

Hej Första inlägget här..

Är det någon här som har erfarenhet eller testat dessa?
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=86880

funderar på att använda dessa som dämpning till min da85..

//Christoffer T.
//Christoffer T.


Mikael_Ingemarson

Hej Christoffer

Jag hade något liknande på min Delro Giles med ZDZ80RV-J.
Image Insert:

46.23 KB
Det fungerade väl OK, men man måste se till att få ut dämparna en bit från motorn mot kroppssidorna.

//Mikael

Aerobat

Jag har köpt ett sånt här till min nästa kärra. Hyde mount som har många nöjda användare i USA. Bör kombineras med lite flex i headers och upphängning av kannor.

Image Insert:

61.9 KB

Image Insert:

53.38 KB

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

Christoffer

quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Hej Christoffer

Jag hade något liknande på min Delro Giles med ZDZ80RV-J.
Image Insert:

46.23 KB
Det fungerade väl OK, men man måste se till att få ut dämparna en bit från motorn mot kroppssidorna.

//Mikael




Hej Mikael,

Tack för infon.

Om jag jämför med din bild så kan jag montera kuddarna längre ut än vad du gjorde. Jag kommer att ha motorn monterad med cylindern pekande snett nedåt (nån stans mellan kl 7 & 8 ). Om det behövs så kan jag nog placera kuddarna ända mot kanten av motorspantet.

//Christoffer T.
//Christoffer T.

Christoffer

Ulf, Det där ser ut att vara fina grejer. Men jag gissar att priset är ganska högt.. Vars får man tag på Hyde fästena?

//Christoffer T.
//Christoffer T.

Aerobat

Jag köpte det direkt av Merle Hyde. (det är Chip Hydes farsa).
Mvh Ulf

Jonny

 

Lonsan

Hej, vill bara heja på detta, väldigt trevligt och bra att det pågår funderingar och aktiviteter för att få ner ljudnivån. Dessutom
så minskar det också mekaniska påfrestningar på alla komponenter
med potentiellt minskad risk för vibrationesrelaterade haverier[:)]

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Vi har gummidämpat fäste på vår lill-Yak, tyvärr är det svårt att få till det bra för det är lätt att gummit blir för hårt eller för mjukt jag kan inte säga att det har gjort någon skillnad.
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22&whichpage=1

Image Insert:

77.74 KB

Det är lite märkligt med fästen som skall passa för 30-170cc tycker jag, de får nästan vara gjorda och testade just till motorstorlek, vikt och vibrationsnivå. Det är lika stor vetenskap som propellrar och dämpare.
Men har man tur så kan det ju bli bra.
/Lennart


Christoffer

Jag beställde kuddarna från Lindinger, får se i sommar hur det fungerar.
Kikade på Secraft fästet förut, men jag tyckte priset kändes högt för lite o-ringar och gummislang. Men om det nu som Jonny säger att det funkar perfect så kan det ju vara ett alternativ. Secraft varianten borde heller inte vara så svår att tillverka själv om man vill.


//Christoffer T.
//Christoffer T.

Aerobat

Får hoppas att Merle Hyde har mer än tur när han gör sina fästen. Han har i alla fall hållit på med dem i 25 år. Hårdheten anpassas efter motor och önskemål (alla är handgjorda). Jag valde att ta ett lite hårdare som första test. Han har dessutom erbjudit mig \"nöjd\" kund garanti (pengar tillbaka) och att jag får fästet modifierat till mjukare om jag vill.
Mvh Ulf

Rimsby

Tur är väl inget man får, utan tur är väl ngt man gör Uffe?[;)]
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Vi har gummidämpat fäste på vår lill-Yak, tyvärr är det svårt att få till det bra för det är lätt att gummit blir för hårt eller för mjukt jag kan inte säga att det har gjort någon skillnad.
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22&whichpage=1

Image Insert:

77.74 KB

Det är lite märkligt med fästen som skall passa för 30-170cc tycker jag, de får nästan vara gjorda och testade just till motorstorlek, vikt och vibrationsnivå. Det är lika stor vetenskap som propellrar och dämpare.
Men har man tur så kan det ju bli bra.
/Lennart





Det är viktigt att förstå vad man försöker isolera bort när man jobbar med vibrationsdämpning. I huvudsak är det det pulserande vridmomentet som ska minskas. Ta en titt under huven på en vanlig bil, låt någon varva motorn och se vad som händer. Motorn kränger i sina fästen, den vrider sig runt sin längsaxel. Det är det som ska eftersträvas.
Detta betyder till exempel att distansbiten i bilden ovan är felplacerad. Idealiskt ska gummielementen sitt i ett plan mitt över cylindercentrum. Det hade alltså varit bättre att sätta en platta i stället för fyrkantsprofilen och satt stand-offs från gummielementen och bakåt. Så fort man börja \"hänga ut\" motorn framför den elastisk anordningen så kan motorn börja vibrerar så att vevaxeln ändrar vinkel mot firewall. För att det inte ska bli för mjukt i den ledden måste då gummielementen ofta var hårdare (för hårda) för att ge en tillräcklig dämpning mot momentpulsationerna.

Man ska inte heller glömma att vibrationsdämpning = effektförlust.
Gummielementen kommer att bli varma när de arbetar.
Bästa sättet att få både dämpning och ändå låg effektförlust
är att förse motorn med en så stor platta som möjligt, nära dess fästen, och sedan så långt ut som det finns utrymme, sätt gummielementen som sedan kopplas till firewall via stand-offs.

På detta sätt kommer nämda platta att utgöra en till motorn fast kopplad tröghet mot vridning genom sin polära masströghet. Dvs plattan bör göras tung i sin periferi. Utmärkt ställe att lägga ev. erforderlig nosvikt.

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

En annan viktig grej är proppens placering relativt cylindern och övre/nedre dödläge.
Det optimala läget kan variera lite beroende på hur motorn är balanserad men normalt
så gäller att när kolven är i vändläge så ska proppen linjera med cylindern (cylindrarna för boxer).
OBS att detta bara är av betydelse för 2-bladiga proppar (egentligen jämn-bladiga, dvs 2, 4, 6 osv) då deras gyralmoment är olika beroende på vinkel.
En 3-bladig (eller 5, 7 osv) snurra har samma gyralmoment i alla vinklar.
Jag har en känsla av att många proppar sitter i en vinkel anpassad för bekväm start.

Förresten, anledningen att så gott som alla vindkraftverk har 3 vingar är just att det då blir gyralmomentkonstanta.
Med bara 2 blad så uppkommer det ett pulserande moment när verket riktas om, detta kan då få masten
att oscillara och knäckas. Med andra ord, kostnaden för ett 3:e blad uppvägs delvis av att masten kan göras billigare.



25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår