Fotosession på Malmöfältet, EF Extra300

Started by Spitfiremagnus83, 2011-05-03, 00:26:49

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Lockade i kväll med min sambo ut till fältet som aldrig tidigare upplevt modellflyg. Hon blev imponerad och hade med sin kamera för att knäppa lite bilder.

Här är kvällens resultat. Underbart ljus (enligt expertisen) och 2-3 m/s. Lär känna kärran mer och mer, i kväll var det riktigt njutning. Har ett smil från örsnibb till örsnibb!

Håll tillgodo!



Image Insert:

83.88 KB


Image Insert:

78.68 KB



Image Insert:

75.65 KB



Image Insert:

76.06 KB



Image Insert:

75 KB



Image Insert:

73.46 KB



Image Insert:

65.41 KB



Image Insert:

71.65 KB



Image Insert:

70.61 KB



Image Insert:

68.64 KB



Image Insert:

70.16 KB



Image Insert:

77.68 KB




Image Insert:

72.6 KB



Image Insert:

74.68 KB


Om någon vill använda bilderna är det ok, men hänvisa till fotograf Hanna Jeppsson, www.jeppaimages.com

Bilderna är tagna med en Nikon d300.
 

Rimsby

 

paroos

Fina bilder och de återspeglar verkligen en njutbar stund...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Ja, igår var verkligen en sån riktigt fin kväll. Kan förstå att det finns en njutning med att tävla, men ibland är det underbart att bara flyga.
 

Kalle_Flygare

Klockrena bilder!


/Kalle

Multiplex Royal Evo 9
Hitec
 

Christoffer

Snygga bilder, Gillar speciellt närbilderna. Vad är det för objektiv?

Apropå det här med foto. Är det fler här som även har det som intresse? Jag började fota lite förra sommaren och nu funderar jag på att skaffa ett telezoom objektiv för att komma lite närmare när man fotar flyg. Är det någon som har några erfarenheter kring objektiv m.m som vill dela med sig av sina erfarenheter? Jag använder en Nikon d90

/Christoffer

//Christoffer T.
//Christoffer T.

Spitfiremagnus83

Frågan min Fotograf tillika sambo och hon svarade att det är ett Nikon 105mm fast, makro, bländare 2,8

Hon tycker att ett telezoom är finemang när man ska fota långt bort och tex flygplan i rörelse, men påpekade att man alltid tappar lite i kvalitet när man inte väljer ett fast objektiv.

Sen tror jag, min högst personliga tanke, att kameran i sig har en snabb processor som kan knäppa fler bilder i följd. Det smattrade som fasiken när hon stod bakom mig!

Jag kan dock tycka att det här är skarpt nog. Observera också att detta är jpeg på 90kb. Originalbilderna i RAW är på närmre 25 mb stycket...

 

paroos

Fråga sambon vad hon använder för program för att krympa bilder med!!!


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Perfect resize använde hon på pc\'n, men nu använder hon uteslutande photoshop. Raw-konverteraren heter capture one. Jag fick bilderna i jpeg format på ca 8 mb och jag förminskade i förhandsvisningen som ligger i Mac osx.

Hanna kör mac, men tror att programmen finns för pc också.

Kan tillägga att bilderna är helt oretuscherade.
 

Christoffer

Jag vet att dom fasta är alltid bättre i bildkvalitet, jag har ett fast 35mm 1,8 objektiv som ger rätt sköna bilder. Men med det kommer man inte så nära när man ska fota. Man kan i och för sig zooma med fötterna, men det blir ett jäkla kutande om man ska zooma långt! =)
Jag har funderat på ett ljusstarkt tele, typ sigmas 70-200 2,8 utan bildstabilisering. Men om det objektivet är tillräckligt snabbt med fokusering vet jag inte..

Snygg kärra förresten. Jag har en likadan som hänger i garaget, men jag har tyvärr inte hunnit testa den än!

//Christoffer T.
//Christoffer T.

Spitfiremagnus83

Vet att hanna har något sigma, och tror hon är nöjd.

Extran är så kul. Liten, lätt och välflygande. Skulle den gå i backen så är det inte hela världen.
 

Christoffer

fråga vilket hon använder. Om det skulle va något liknade vore det kungligt med lite synpunkter från ett proffs! =)
steget upp från Sigman blir ett begat Nikon objektiv, men det är 4000 till 5000 dyrare så frågan är om det är värt det..

Jag kanske ska testa extran till helgen om fältet har torkat upp!

//Christoffer T.
//Christoffer T.

Spitfiremagnus83

Har kollat med sambon, hon har ett sigma 35mm 1,4. Enligt henne är det helt ok, men visst är ett original lite skarpare och snabbare. Motorn i Hannas 35mm är riktigt seg om man jämför med nikon menar hon. Funkar bra till portätt men om man ska ta actionbilder så är det för slött. Men hon menar också att signas nyare kan ha blivit bättre på den punkten, hennes har några år på nacken!
 

patrik

Ett litet tips, träna på att fotografera utan autofocus.
 

Christoffer

Slog till på ett sigma igår, jag får se hur det presterar i sommar!

//Christoffer T.
//Christoffer T.