Main Menu

H9 Extra 260

Started by HansE, 2011-05-21, 16:37:46

Previous topic - Next topic

HansE

Hejsan allihop!

Jag heter Hans Evertsson och är ny här. Jag har i och för sig smugit runt här ett tag och måste säga att det verkar vara ett himla trevligt gäng. Så jag tänkte att varför inte få hjälp av proffsen när man ändå håller på att montera sin första bensinare.[:D] Hittills flyger jag uteslutande el med en 2m Extra på 12s som största kärra. Lite småsugen är jag allt på att börja med IMAC så småningom. Skall försöka komma till någon tävling i år för att se hur det går till och insupa atmosfären, samt börja träna in ett program tänkte jag. Nu är det så att jag är en lyckligt gift trebarnsfar bosatt uppe i Ånge, så det blir nog ganska sporadiskt till en början... Senare antar jag att man kan bli ohjälpligt fast i den här cirkusen, eller?

Så till nya kärran: En H9 Extra 260 35%. Jag vet eftersom jag naturligtvis lusläst tråden att Herr Roos förlorat en sån här. Beklagar verkligen. Hoppas Du kommit över det hela. Själv undrar jag naturligtvis om Du hittade orsaken till slut???

Detta blir ingen heltäckande byggtråd eftersom det redan finns flera på denna fyra år gamla kärran, utan lite funderingar och bilder på sånt jag undrar över eller gjort annorlunda. Kommentera gärna om ni ser nåt galet.

Jag är ny på bensinare men omgiven av motorsågsexperter (Norrlands inland [:D]) så jag hoppas det skall gå bra. Jag har stödköpt en DA av Obama till kursen 6.07 [^]. (Som nybörjare ville jag ha en motor med rätt inställd tändning vilket de här verkar ha?) Själv hade jag siktat in mig på en 100L då det är ett plug\'n\'play-montage, men min kloka hustru tyckte jag borde tänka framåt på de nya ultralätta 38%:arna som kommer och föreslog denna till mig i stället:

Image Insert:

54.16 KB
[:D]

Övrig setup blir

MTW bulkrökar
KS 88:or (91:orna går bara inte dit med mina byggkunskaper)

Hitec 7954 på skev och höjd
Futaba 9157 på sida
Savöx 1257 på gas\'n
Hyperion LiFe + AR9110
Power Box Spark Switch
150 mm Kavan Luxus (Norrland ä fullt av tjälskott o tover)
m.m.

Trevlig helg!

/Hans


Image Insert:

89.61 KB



Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster

Henrik

Hej
Det där blir nog en kanon setup extran o da120.När det gäller servona så skulle jag valt titanlåda i alla servon men det är min bedömning.När det gäller light setup till 38% så tror jag att det blir problem med tyngdpunkten med typ da120.Känns bättre att flyga med 150-170cc än att behöva blya med da120.Hoppas att du blir nöjd med ditt nya projekt!Lägg gärna ut lite bilder

Mvh:Henrik Karlsson
 

Aerobat

#2
Det där kommer att bli bra!
DA120 är en supermotor, den bästa jag haft. Stark, super respons och lätt.
Kärran är en erkänt bra flygare. Synd att den är byggd av ved bara[:D]

Lycka till!

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

paroos

Grattis! Definitivt en av de bäst flygande 100cc modellerna ever!

Om du vill ha en grym IMAC maskin så behöver du inte fundera mer förrens denna är uppsliten...Det skall MYCKET till för att hitta nåt som flyger bättre, inkl 40% are.

Nej kommer aldrig över förlusten av min. Skulle köpt en ny direkt, men när man sett den spirala hjälplöst mot döden så kändes det inte \"rätt\" med en likadan. Sätter sina spår liksom, bättre med nåt nytt som blir som en fräsch start. Dock velade jag hela säsongen så det blev varken hackat eller malet o jag flög med min 50cc Ultimate. En ren busmaskin, flyger som ett kräk (ur IMAC perspektiv), men det var otroligt bra träning...
Till slut blev det en Sbach som jag älskar uteseendet på, mest för att den kom i ett nytt supersnyggt schema.
Tja, sedan släppte Mike McKonville/H9 sin nya Extra 300 som egentligen är ver.2 av den Extra du just köpt. Så nu vet jag redan vad nästa modell blir, då jag vill ha 2st 100cc maskiner. Enligt Mike skall den flyga bättre än 260an, vi får se, bara den flyger lika bra så är jag mer än nöjd.

Det som dödade min var egentligen min egen dumhet![B)]
Hade för långa skevkablar inne i kroppen och inte fäst upp dem på tillräckligt bra sätt. Ena sidans kablage kom loss och smälte/kortslöts på ena cannistern. Sedan kukade allt ur och gonatt!
Tag lärdom!!! Ingen sluten tunnel så dämparna sitter \"nakna\" inne i kroppen. Se till att fästa upp alla kablar ordentligt!!!

Lycka till, Du kommer garanterat att bli toknöjd! [8D]

PS.
Bättre kärra att ge sig in i IMAC med finns nog inte, den är så grymt välflygande och stabil att självförtroendet växer 200%
DS.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PPS.
Glömde!
Hjärtligt välkommen till forumet och IMAC världen!
Proffs vetefan men vi är många som alltid försöker hjälpa till i alla fall![:D]
DDS.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

HansE

Tack för vänliga ord,

Jag förstår Patrick att man bär med sig en sådan krasch i flera år. Det är ju liksom inga små maskiner. Tanken på vad som kunnat hända är naturligtvis det värsta och får en att sätta säkerheten i fokus. Skall definitivt tänka på kablageinstallationen. Allt verkar skaka rejält även med boxer när man kör bensin.

Har förstås en massa frågor. Här är några:

a) Patrick: Vilket lim rekommenderar du till \"vinglobotomeringen/fixen\"? HH föreslår Elmer\'s Glue alt. Gorilla Glue. Verkar vara nåt PU-klägg jag inte kan hitta på någon webshop jag känner till.

b) Kan man köra DA på Aspen?

Höll förresten på att skratta på mig när jag hittade ett gammalt inlägg av Dig Patrick på FG. Man kan lätt tro att jag stalkar Dig. Jag har nämligen också en GP Extra 330s 27% (!). Den flyger himla fint med en Hacker A60 på 12s. Lite mer ved än i en Extreme Flight men å andra sidan ganska fälmässig för en 3D-kärra.

/Hans

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster

Mikael_Ingemarson

Hej alla H9 intresserade

Jag såg en sån här kärra till salu på Staufenbiel i Hamburg i slutet på April i år.
Jag har för mig att de bara tog 599€ för den.

//Mikael

HansE

You got me! That\'s where I shopped.
/H

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster

paroos

#8
Lite som vi i femman![:D]

På a) svarar jag:
1. Kolla om det står V2 på rot sprygeln, då är det redan uppdaterade vingar du har.
2. Om det inte står V2 så skit samma de funkar ändå om du inte skall utsätta den för extrem misshandel. Citat från Mike McKonville:
\"The V2 wings were not to fix a \"problem\". The original wings were quite strong unless the model was flown to extremes, but as flying has progressed over the last few years, extremes are being reached. So, we did the V2 wings to allow for really extreme flying without worry about breaking wings ever.
For IMAC and non extreme 3D flying, the original wings are fine.\"
3. Om du tvunget vill göra (om ej V2) fixen så använd bra epoxy, typ GreatPlanes 30min.
4. Alla som vill får nya vingar, kontakta Horizon hobby support.

På b) svarar jag:
Ja, det går men om du provar Shell V-Power 99okt så vill du aldrig köra nåt annat igen efter det...
Kör i alla fall in den på V-Power och en bra mineral olja (3-3,5%) i, tja 10-15 liter (15-20 flygningar). Så fort den vill throttla bra o går stabilt/håller stabil tomgång, kör in den i luften. Sedan kan du gå över till 2-2,5% av en bra syntet olja, ex. Mobil1 2T Racing. Kör 10-20 liter, tuna efter hand som den \"släpper\", hela tiden optimalt (från början) inget \"köra fett\" metanolmotor trams.
SEN kan du prova Aspen...och sen går du tillbaka till V-Power igen!Trust me![:D]
Glöm inte, bensin luktar gott![:p]
(Aspen till trimmer, gräsklippare o motorsågen, men DAn vill ha riktig soppa![}:)])

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Om du tänker...hmm håller de utan v2 och fix..?

Citat från Gabriel Altuz (enligt mig den grymmaste piloten på planeten just nu):

\"Hi,

On the H9 Extra (XFC2009), I didnt used the V2 wings. BTW the wingtube got deflected at the end of the weekend.

Gabriel\"

Nedan en av de XFC 2009 flygningar han refererar till:
(Han krökte vingröret men vingarna höll alltså)



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Hej,

Ang. soppan; jag körde min första IMAC säsong 2009 med enbart Aspen. Inga problem. 2010 bytte jag dock till V-Power för att det är mycket enklare att få tag i och betydligt billigare. kan inte säga att jag märkte någon större skillnad än att lågnålen fick justeras marginellt.
Har kollat med Toni Clark och DA. De säger \"kör inte med Aspen 2T (färdigblandad), men om du vill köra Aspen går det bra om du blandar i en bra olja i Aspen 4T\".
De rekommenderar V-Power eller annan högoktanig soppa i första hand, men det är ju enkelt att göra en sådan rekommendation...


Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

paroos

Man kan ju misstänka att gubarna på TC har en liten aning om vad de snackar om...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

HansE

Tack för svar,
Ang. soppan så börjar jag med V-power då.
Ang. vingarna, he, he, så kör jag mest gubb-3D (harrierrolls, o.s.v.) så de lär nog hålla... De är v.1 men qual-stämplade. Limfogarna man kan se verkar fina.
mvh/Hans

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster

Aeroparts

Hej Hans, och grattis till en fin maskin.
Tveka inte till att köra med Aspen.
De som talar emot får nog vara mer precisa än \"Trust me\" om eventuella nackdelar.
Bra olja är naturligtvis ett måste även mängden oavsett bränsle.
Aspens färdigblandade innehåller endast 2% MEN oljan är en helt OK olja vad gäller spec.
/Lennart

Läsvärda länkar

http://mvvs.nl/MVVS/main_bestanden/petrol.htm
http://mvvs.nl/MVVS/main_bestanden/petrol.htm#oils



Clarence

#14
Det här med bensin är alltid en het potatis.

Jag har en DA-100 som är ca 7 år. Den har enbart gått på Aspen, med 2% olja. Jag kör med deras färdig-blandade soppa, Aspen 2T. Under mina 5 år har jag bytt packningar i förgasaren en gång.

Vad jag tror att man inte skall göra är att blanda. Alltså handelsbensin och alkylatbensin. Om man kör med handelsbensin och sedan byter till alkylat så finns stor risk att membranet i förgasaren stelnar och då får du en motor som är svår att starta, och sedan tycker man att alkylatbensin är skit. Min DA är mycket lätt att starta tycker jag.

Jag föreslår att du bestämmer dig vilken bensintyp du vill köra på och sedan håller dig till det. Då slipper du troligen en del problem.

PS: Jag har provat Aspen Racing som har 102 oktan, men märkte ingen förbättring jmt med vanlig Aspen (som jag tror är 95 oktan). Ev en aning lägre o stabilare tomgång. Den hade däremot en stor nackdel (samma som handelsbensin)- den luktade apa. Gick inte att ha flygmaskinen inomhus/i bilen. Vanlig Aspen luktar inte någonting!