Tidaholm IMAC

Started by Benny, 2011-06-12, 20:49:52

Previous topic - Next topic

Rimsby

Kan bli knepigt för dig Ulf och flyga advanced med din parkmaster, för det är ungefär vad du får plats med i min husbil. Ska du ha plats med ngt större kanske du kan tänka dig och lämna din mamma och pappa o barn hemma? Du kanske är schysst iaf så du lånar ut en vinge eller ngt som jag kan sova under?[;)]
 

Aerobat

quote:
Originally posted by Rimsby

Kan bli knepigt för dig Ulf och flyga advanced med din parkmaster, för det är ungefär vad du får plats med i min husbil. Ska du ha plats med ngt större kanske du kan tänka dig och lämna din mamma och pappa o barn hemma? Du kanske är schysst iaf så du lånar ut en vinge eller ngt som jag kan sova under?[;)]


skulle du också med?
Lugnt, jag har nog nåt gammalt tält du kan hyra.
Mvh Ulf

Rimsby

Riktigt schysst Uffe! Vi kan nog klämma in dina svärföräldrar också, så kan jag cykla dit...
 

paroos

#33
quote:
Originally posted by Benny

30 startande !!!!!
Hoppas att vädret är med oss.
Vi planerar att hålla högt tempo vid start.
det kommer vara piskan som gäller för att klara tiden.
Men det kommer nog gå bra


Benny

Benny



Piska behövs...speciellt i XXXXXX klassen![;)]

Seriöst så hoppas jag att vädret är bra och tempot hög samt att alla kommer. Vi har länge spekulerat i att en maxgräns för deltagare kan finnas vid 30st. Skall bli mycket intressant att se hur det funkar med +30 man.

Jag uppmanar alla att verkligen dra sitt strå till stacken.
\"Piskan\" finns ju redan inbyggd i reglerna.
Jag highlightar:
13.1, Den tävlande har två (2) minuter på sig att starta motorn och bli luftburen/lyfta och starta flygningen. Om den tävlande inte lyckats starta sin motor då två (2) minuter gått, flyttar man till sist i startordningen. Misslyckas man att starta motorn även på andra försöket så stryks omgången.
13.2 Den tävlande har en (1) minut på sig att påbörja sekvensen från det att hjulen lämnat marken.

Ang. 13.2 så har det tidigare varit lite luddigt vad som egentligen gäller. Det är det inte längre sedan 2011-2012 regel revisionen.
I 13.2 står det att man skall \"enter the aerobatic airspace\". Nu har man förtydligat ex. 10.2.1. Dvs man måste påkalla domarnas uppmärksamhet genom att ropa: \"In the box\" eller \"Entering\". Detta har vi alltid gjort, då läsaren ropar \"vi kör efter vändning\" eller liknande. Det intressanta med förtydligandet i 10.2.1 kommer på slutet: \"If this vocal declaration is not made the pilot becomes subject to the other standard constraints stipulated in these rules, e.g., time limit for entering, no aerobatics before entering, etc.\"
Alltså kan vi nu fastslå att det som menas med \"entering the aerobatic airspace\" skall tolkas som att man påbörjar sekvensen.
Slutsatsen blir alltså som jag skriver ovan:
13.2 Den tävlande har en (1) minut på sig att påbörja sekvensen från det att hjulen lämnat marken.

Summerat, från det att man påbörjar start av motorn (flippar proppen) så har man två minuter på sig att komma iväg. Från det att kärran lättar från marken, en minut på sig att lägga kärran i läge och påbörja sekvens nr 1. Eller om man så vill, från det att man börjar flippa propp, har man tre minuter på sig att påbörja programflygningen.

Väl igång med programflygningen finns ingen tidsgräns. Jo, ström och soppa...

När man är klar med sina två sekvenser har man sedan hela två (2) minuter på sig att landa. (13.4)
Dock går \"safety first\". Är det svårt att landa ex. pga turbulens eller andra försvårande omständigheter så skall man alltså inte kraschlanda för att klara 2 min...

Luckan i lagen (som det brukar heta) är att det inte finns nån påföljd angiven i reglerna. Dvs hur bestraffas man om man inte följer tidsreglerna...hmmm.
Jag föreslår att vi inför ett varnings system. Första gången man tar för lång tid på sig får man en varning av tidtagaren, som meddelar piloten då han landat samt tävlingsledaren. Tidtagaren meddelar även domarna ex. mellan första och andra sekvensen, som då ber skrivaren anteckna \"Tiden!\" eller liknande i pilotens protokoll som en minnesanteckning. Andra gången samt alla efterförljande gånger man överträder på samma tävling så stryks/nollas omgången och man diskas/får landa igen. Dock får man ny chans att starta nästa omgång.

Krävs en \"flightline director\" (depå chef) utrustad med tidtagarur, hårda nypor och fullt mandat.

Kom ihåg: Time limits är en del av reglerna och som allt annat också ett tävlingsmoment som skall följas.

Kom ihåg2: Inget hindrar att man börjar starta motorn i god tid och står klar på tomgång och värmer när föregående kommer in för landning.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#34
quote:
Originally posted by Aerobat

Otroligt kul att IMAC intresset är så stort. Tyvärr är väl runt 30 vad vi klarar på en helg om man ska få flyga lite.
Lite synd att intresset för Advanced är svagt. (Svarten&Ingemarsson bangar ni verkligen? så har det ju inte låtit förut..)

PS. Benny. En sak att tänka på vid planeringen av domare är att det vore vettigt att köra Adv före Int eftersom annars blir det lite väl tufft som nybörjare både i Advanced och som domare i Intermediate. I alla fall för mig. För jag antar att Advanced piloterna kommer att döma?DS.



Bajsar björnar i skogen?[:D]

Ang Ingemarsson och Svartén så kan man säga att de offrar sig för att du/ni skall få njuta av att flyga Advanced, genom att ställa upp som domar läsare...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

brauer

quote:
Krävs en \"flightline director\" (depå chef) utrustad med tidtagarur, hårda nypor och fullt mandat.

Kom ihåg: Time limits är en del av reglerna och som allt annat också ett tävlingsmoment som skall följas.

Kom ihåg2: Inget hindrar att man börjar starta motorn i god tid och står klar på tomgång och värmer när föregående kommer in för landning.


Nu har jag ju inte varit så aktiv på tävlingarna på sistone, så jag ska inte sticka ut hakan alldeles för långt, MEN:
På NM värmde vi inte medan flygande pilot landade. Det var ganska skönt att som flygande pilot få lugn och ro just i landningen. Nu när vi är många kanske den minuten värmning kan behöva tas tillvara (30*piloter*1 min = en halvtimme).
Dock tror jag att den största tidsätaren ligger mellan klassbytena. Där rycker lätt 10-15 min beroende på hur det är planerat. På en dag blir det ju knappt en timme och det är nästan en omgång i de mindre klasserna.
Går det att komprimera det mellan bytena?
FLC är en god idé, men det gäller ju att alla piloter är på hugget att hålla sig nära readyboxen också. Dessutom är det ju bra träning för nerverna att se \"värsta konkurrenten\" sätta ribban i flygningen innan. [;)]
 

paroos

#36
quote:
Originally posted by brauer

quote:
Krävs en \"flightline director\" (depå chef) utrustad med tidtagarur, hårda nypor och fullt mandat.

Kom ihåg: Time limits är en del av reglerna och som allt annat också ett tävlingsmoment som skall följas.

Kom ihåg2: Inget hindrar att man börjar starta motorn i god tid och står klar på tomgång och värmer när föregående kommer in för landning.


Nu har jag ju inte varit så aktiv på tävlingarna på sistone, så jag ska inte sticka ut hakan alldeles för långt, MEN:
På NM värmde vi inte medan flygande pilot landade. Det var ganska skönt att som flygande pilot få lugn och ro just i landningen. Nu när vi är många kanske den minuten värmning kan behöva tas tillvara (30*piloter*1 min = en halvtimme).
Dock tror jag att den största tidsätaren ligger mellan klassbytena. Där rycker lätt 10-15 min beroende på hur det är planerat. På en dag blir det ju knappt en timme och det är nästan en omgång i de mindre klasserna.
Går det att komprimera det mellan bytena?
FLC är en god idé, men det gäller ju att alla piloter är på hugget att hålla sig nära readyboxen också. Dessutom är det ju bra träning för nerverna att se \"värsta konkurrenten\" sätta ribban i flygningen innan. [;)]



På NM var det 23 piloter, alltså 10 färre än vad som är anmälda i tidaholm, och som flög i 3 dagar...i Tidaholm kan det bli 33 man som skall flyga i 1,5 dag.

Japp, viktigt att alla som skall döma o skriva är på plats, pärmar ute och deltagarna i klassen redo så fort föregående är slut.
Håller med, här kan man spara 10min ibland mellan klasserna.

Lugn o ro i landningen...?[:D]
Räcker väl att man inte står och gasar nära flygande pilot, dvs readyboxen bör vara X meter från \"pilotrutan\". I simmelsberga hade vi ca: 30m mellan.
Det räcker om vi slaviskt följer den tumregel vi brukar ha, när föregående har typ 2 manövrer kvar, börjar nästa att (försöka) starta motorn.
Om inte så faller hela effektivitetstanken som ett domino...

Vet inte hur ni andra reagerar? men själv är jag så \"inne i flygandet\" att jag inte hör vad som händer runt omkring.
Om nån startar sin motor 30m bort så är det inget som stör min koncentration.

En annan effektivitetsgrej är ju att man har klart uttalat/markerat readybox, ut/in taxningsvägar, pilotruta. Idealet är ju taxa ut i ena ändan, piloten i mitten och taxa in i andra ändan. Löpande bands principen, som det var i Jönköping. I Simmelsberga har vi taxa ut i varje ände och pilot och taxa in i mitten.

Minns att Stefan Blomkvist var grym depå chef i HBG ett år.
Han jagade på allt o alla. Det var en enorm skillnad på tempot på denna tävling tack vare hans ihärdiga arbete.



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Guzzten

Jag tycker det låter bra med lite mer tempo. Själv är jag \"van\" vid linflygets tempo, där nästa 3 deltagare, team eller combatanter står klara för \"utryckning\" i readybox. I Södertälje (min enda tävling hittils) vart jag lite konfunderad över just det långsamma tempot tidvis. Visst, fler piloter ger mer väntetid, av naturen, och man kan nog inte, som i tex karting, ha ett tidsschema med 10 min per pilot. Men att kunna \"tjäna\" nån minut per pilot och omgång med att \"nästa man är flygklar\" vid hjulsättning skulle öka takten drastiskt i mitt tycke. Den, mycket viktiga, sociala biten hinner man med i alla fall. Det blir ju ca 30x10 min \"dötid\" mellan flygningarna.

Bara mina tankar.
Anders
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

brauer

#38
quote:
På NM var det 23 piloter, alltså 10 färre än vad som är anmälda i tidaholm, och som flög i 3 dagar...i Tidaholm kan det bli 33 man som skall flyga i 1,5 dag.

Det var det jag försökte få fram, att en minut per pilot blir ganska mycket tid i slutändan men att man tappar det försprånget snabbt om klassbytena tar för lång tid. [:)] Vi behöver nog piska på både och som du skrev.
Så för att summera min luddighet: VI KÖR PÅ SÅ HÅRT DET GÅR [:D]
 

Lonsan

Uhj, jag blir stressad bara av att läsa allt...känns helt OK att pausa en tävling för min del ;-)
Hoppas alla som ställer upp blir extremt väldrillade så blir det riktigt enkelt att hålla
fart på kommande tävlingar också ;-D

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

yak55sp

Jag tycker att man kan starta motorn när en flyger sin första sekvens och lyfta och inleda trimmrundan direkt då han som flyger är klar med andra sekvensen och efter det så landar han som just flygit.

Låter det genomförbart?

Så gör dom på Acromaster i Tyskaland och där funkar det.

Set innebär att det inte är mer än några sekunder mellan varje sekvens.

//Ulf S YAK X 2

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

paroos

Bra förslag som jag stöttar helhjärtat och också vill prova...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Man kanske ska tänka på att på Acromasters flyger världens bästa piloter, alla med extrem tävlingsvana och utrustning förmodligen i väldigt bra ordning. Det strulas inte med landningar etc. Jag vill gärna tänka att vi är på samma nivå, men så är det nog inte riktigt ännu.[:0] Jag minns ett antal \"lätt\" blåsiga tävlingar där jag i alla fall inte skulle flyga medans någon annan landar.
Personligen tycker jag det är ganska störande om en annan maskin startar, varmkör, lyfter OCH landar mitt framför där man står och flyger tävling.
Skulle antagligen kunna funka på ett stort fält med stort luftrum.

Jag tycker att vi tävlar i första hand i precisions flygning inte i vem som bäst kan hantera störande moment under flygningen.

Under de 15 IMAC tävlingar jag deltagit i vill jag påstå att även om det ibland varit dålig fart på startlinjen så har det aldrig varit det som varit det stora problemet. Knappast heller många deltagare även om det försvårar. I samtliga fall när det blivit lite fluget har vädret varit problemet. Där rinner timmarna lätt iväg.
Därmed inte sagt att vi ska optimera för att snabba upp så mycket som är möjligt och rimligt. Regelverket, lite åtstramat+ordning på startlinjen och god hand med vädrets makter borde räcka länge.
Mvh Ulf

Lonsan

På NM i Grenå i år så flög vi faktiskt ett tag när det regnade en smula...har jag inte varit med om innan.
OK om man flyger plast (till en gräns...)?
Tycker i övrigt som Aerobat, jobbigt med störningar i form av andra kärrors (o-)ljud och framfart
medan man själv försöker baxa runt sin egen plastbit i luften enligt konstens alla regler.
Givetvis allt beroende på tillgängliga utrymmen och avstånd och så klart vindförhållanden.
Mitt något diffusa minne av Tidaholm är att det nog inte är det stället som är bäst lämpat
för de föreslagna experimenten, ska bli intressant att höra hur det gick.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Gött! Då är både jag o de andra gubarna världsklass på tisdagsträffarna ute på fältet...2-3 som flyger samtidigt med olika flygetyg är inget ovanligt[:D]

Seriöst så 1. är det inte meningen att man skall stå precis intill flygande pilot och starta och varmköra. Som jag skrev innan så måste det vara typ 30m ifrån. 2. Det är heller inte meningen att man skall påbörja programmet medans den andre landar. Man kan känna på luften, flyga trimvändor och positionera sig. 3. Då kan man påbörja programmet så fort den andre har landat och taxar in. 4. Visst kunde vi spara MYCKET tid här om vi är över 30 man. Ibland har inte nästa pilot ens fått igång motorn när föregående landar...sedan skall det varmköras, taxas ut, startas, flygas trimrundor, sen! startar programmet...

Om vi nu vet att vädret kan ställa till det och stjäla tid så tycker jag det är ÄNNU viktigare att vi försöker hitta alla möjliga sätt att vara mer effektiva. Vi kan ju inte resonera som att: Tja det är ju vädret som ställer till det så inte lönt att vi bryr oss om resten! Tvärt om.
Vidare så har vi aldrig, utom vid nån enstaka tävling, faktiskt följt reglerna gällande time limits.

Jag upprepar: \"piskan\" finns redan inbakad i reglerna och heter kapitel 13 -Time limits. Nyckeln till effektivitet är en energisk depåchef som jagar på piloter, domare och skrivare samt att det finns ett körschema så att alla vet när och vad de skall göra.



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se