Det händer något (Extreme Flight) EXTRA i Malmö...

Started by Spitfiremagnus83, 2011-09-07, 22:19:33

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Efter många funderingar blev det till slut en ny kärra!

Fick ett återfall i våras efter ett litet uppehåll. Köpte en Extreme Flight Extra 300 EXP. Underbar liten elkärra, som kan göra mer än vad jag kan. Nu visste jag sedan tidigare att storebror fanns och det blev helt plötsligt ett sug på något nytt.

Det lästes spaltmeter på forum, sågs klipp på tuben, lästes lite till och funderades.

Alternativen som fanns var Pilotrc:s Extra 300 88\" eller Extreme Flights dito.
Piloten är näst intill komplett och flyger enligt utsago mycket bra.
Extreme Flighten är inte riktigt lika komplett och kostar lite mera.

Jag tänkte fram och tillbaka. Hade i princip bestämt mig för Piloten, men när samtalet gjordes för beställning hos Autopartner så blev det Extreme Flighten.

Så nu väntar jag på att en container ska anlända med flygplan till Autopartner. Slutet på september är det sagt.

Kommer plocka mycket från min Great planes YAK54, men lite nytt kommer köpas.

Utrustningslistan ser ut som följer:

Modell: Extreme Flight Extra 300 88\"

Motor: DLE55

Servon: 7955TG på skev och höjd. Sida får mitt Hitec 5995TG (detta är tydligen ett \"robot\"servo. Vet inte vad detta innebär, men det har fungerat klanderfritt för mig innan och det är trots allt ett \"fint\" servo med bra drevsats och prestanda) På gasen blir det vanligt standardsero, typ Futaba 3001.

Batteriförsörjning: 2x2200 mah 2s Lipo från Desire Power, tändningen får en vanlig Nihm ack på 2200 mah.

Strömbrytare/regulator: Emcotec DPSI Micro Dualbat

Mottagare/Sändare: Min numera gamla Futaba FF9 kommer styra extran med hjälp av mottagaren TM-7. Allt på 2,4 Ghz

Dämpare: Står mellan 3W, Krumschied eller MTW. Vet verkligen inte vilken jag ska välja..HJÄLP!

Övrigt: SWB armar runtom. Känns bra att kunna spänna armen runt splinesen. Funderade på Secrafts variant, men maualen förordar SWB. Är lite tveksam till Secrafts design också. Känns tryggare med en solid arm än en utfräst variant som secraft har.

Tanken blir en 3W på 750cc. Verkar vara bra.

Sedan blir det lite kabelstrumpor och sådan smått, men det kommer efterhand som bygget fortskrider.


Detta kommer bli ett byggevsom kommer att ta tid. Läser tre kurser parallellt på lärarhögskolan, varav en är ganska tung, specialpedagogik. Det kommer innebära att skolan går först, men när tid finnes så bygges det!

Varför ny kärra nu? Jo, det får väl bli debut i Basic till nästa år. Helsingborg, Simmelsberga och Hässleholm ligger inom bra radie.
(Sedan tjatar Mailman också..[8D][;)])

Kom gärna med input om ni har något att hjälpa till med!
 

Spitfiremagnus83

Jo, varför blev det Extreme Flighten?

Det glömde jag faktiskt skriva. Jag kommer ha denna kärra länge och efter att ha jämfört bilder så får jag intrycket att EF:en är snäppet stabilare byggd. Sedan tycker jag att den är lite mer skalalik i proportionerna samt att färgschemat tilltalar mig.

Men det bör nämnas, att det var väldigt dött lopp mellan dessa två. Piloten känns också väldigt genomtänkt och framförallt mer färdigbyggd. Men detta bygge blir som lite avkoppling från skolan, och då gör det inget om det tar lite tid!
 

Rimsby

Kul att det rustas Magnus, tror inte du blir missnöjd. Hoppas det blir ngt tävlat nästa år nu då....
 

Lonsan

Har du missat att 50cc klassen numera med fördel drivs med elmotor?

Välkommen till nutiden.


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Andreas; alltid kul med nya prylar!

Lonsan, återkom när lipoackarna är lika billiga som bensinen och laddas på samma tid som det tar att tanka upp kärran[;)]

Nej, inget illa om el, det är smidigt och funkar bra. Men jag gillar när det brummar lite!
 

paroos

Den är inte stabilare byggd....
Dock anser jag det dött lopp flygmässigt (viktigaste)
Mer ARF-ig och snyggare tippade över till Pilots fördel för mig.
(smaken e som baken)

Du kommer inte att bli besviken.

Lycka till med monteringen![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Nu är hon hemma!!!

Har bara precis packat upp och intrycken är positiva! Den är stor, större än ad jag föreställt mig. Extreme flight bemödar sig skicka med hjul numera och att allt känns väldigt gediget och genomtänkt.

So far, so good. Dessvärre tar skolan död på mig just nu, så bilder och sådant får vänta. Återkommer!

På minuskontot: Inga SWB armar ännu, de är ännu restade. Per på autopartner har dock lovat att skicka så fort de får hem, de skulle stressa fram några för min skull.

3W tanken.... Är det ett skämt eller? Labbflaska och tre sketna nipplar for 179 spänn. Ingen filtklunk eller vanlig klung, inga mässingsrör. Ingen manual med hur man kan koppla.
Hade jag vetat hade jag kört på dubro. Men 3Wtankarna ska tydligen vara bra. Bra på vad?

Men förutom det- ÖVERLYCKLIG!!!
 

Lonsan

Tyckte mig se att det var en tank över på granntråden.
Även där uppfattades tanken som ett skämt då den är helt värdelös att lagra elektroner i...

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Mycket märkligt, alla 3W tankar jag köpt har det alltid varit tillbehör och instruktion till. Det står till och med på deras hemsida vad som skall vara med. Är det någon som försökt blåsa dig?
/Lennart
grattis till maskinen!

Spitfiremagnus83

Efter snabbt svar från autopartner så har det blivit något fel på vägen. Klunk med mera skickas snarast!

Så här dagen efter... hade jag gärna börjat rota lite mer i grejerna. Men skolan hänger över mig. Ska klämma cirka 300 sidor om Erik h. Eriksons utvecklingspsykologi...[:0] Någon som är innsatt och vill skriva lite intressanta frågeställningar till seminariet som är på måndag morgon?
 

paho

Mmm, jag köpte också en 3W-tank, har för mig via Autopartner och den var utan klunk och mässingsrör.
Nu har jag köpt det så det är försent.

Ska bli kul att se bilder på ditt bygge.

/Patric
/Patric

Blomman

Grattis till nya extran.
Vilket färgschema blev det?

/Stefan

100% electric since 2005

MPX Royal Pro 9
autopartner.se
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Lonsan

[:D][:D][:D][:D]?????[?]



MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Faktum är att jag hade precis bestämt mig för den färgsättningen när det rullade över till extreme flights fördel!

Hade passat mig annars. Finns det någon dryck som är gudomligare än mjölk? Iskall i ett stort glas. mmm. Gifter sig ypperligt med en nybakad kanelsnäcka, eller vanlig Marabou mjölkchoklad.

Får nog ta mig ett glas nu!

Så här ser skönheten ut!  http://www.youtube.com/watch?v=V9i_IYFiAWk&feature=related
 

Lonsan

Eller ett decilitermått oboj-pulver (minst) schluurp!
Max 300 tecken, 272 återstår