Det händer något (Extreme Flight) EXTRA i Malmö...

Started by Spitfiremagnus83, 2011-09-07, 22:19:33

Previous topic - Next topic

paho

Ska bli spännande att se vart du sätter gasservot nu.

/Patric
/Patric

Spitfiremagnus83

Lösningen kommer här.

Autopartner-ni är otroliga. Beställde klockan 16 i går, idag klockan 13 så trillar det en ett kuvert. Det är tempo! Tack!



Image Insert:

76.35 KB

Antingen här...



Image Insert:

77.28 KB



Image Insert:

80.16 KB

Eller här. Var hade du satt det?
 

paho

Det är nog vilket som, jag hade satt den där den är minst ivägen och där den passar bäst. Man ska se till att det inte blir några \"vridningar\" eller något som gör att momentet ändras.

/Patric
/Patric

Skymic

Tänk bara på att bör kunna komma åt att byta servot och dess länkage efter att du limmat dit locket på motorboxen[:)]

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power




//Micke


Spitfiremagnus83

#109
Kom lite paket idag, en Xoar laminerad 22x10 och en kolfiberspinner från EG-aircraft.

Har haft lite vånda kring spinner. Främst storlek, material och form. Kolfiberspinnern infriade mina förhoppningar. Passar perfekt!

Kabeldragning är klar, allt inkopplat som ska vara inkopplat. Alla roderytor är programmerade. Killswitch och trottelservo programmering får vänta tills motorn sitter mer permanent.

Installationen och kabeldragningen har tagit tid. Kanske för långt tid, men jag är mycket nöjd. Känner att inget är lämnat åt slumpen.

Kvar på bygget är fortfarande kröklödning och kortare standoffs. Men det kommer!

Lite bilder:



Image Insert:

83.54 KB

Blev imponerad av finishen på Xoar proppen. Har läst att de laminerade ska vara betydligt styvare än \"vanliga\" trä-proppar. På FG skrevs det att de nästan är lika styva som en kolpropp.



Image Insert:

79.12 KB

Fighting face 2012



Image Insert:

82.48 KB

Allt säkrat och tillrättalagt. Hade lite kort med ingångar på mottagaren. Körde en ykabel där ena ingången är matning från BIC och andra går till trottelservot. Den andra ykabeln som sticker upp är till skeven. Y-kablarna kommer från Emcotec.



Image Insert:

84.56 KB

Översiktbild över installationen. Har någon några synpunkter, hojta till!

Nu väntar tentaperiod samt tre veckors praktik. Bygget kommer alltså ligga lite vilande.

Men jag känner det närmar sig premiär och det känns fint!
 

Henrik

Ser rent o snyggt ut! Precis som det ska vara! Fler från basic går upp en klass iår så det är bra att fler tar steget att börja tävla. Så lyssna på mailman!


/Henrik
 

Spitfiremagnus83

Tack för orden om installationen!
Basic blir det!
 

Kent

Kanske inte har någon betydelse, men antennerna liger nära sidroder servot.
Det var det enda jag kom att tänka på. Jag har fortfarande 27 mHz tänket kvar.

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Spitfiremagnus83

Tack för uppmärksammandet Kent! Jo, de ska sättas fast på ett bättre sätt. framförallt vinklas mer ifrån varandra, så att det verkligen blir 90 grader mellan dem. (manualen säger så åtminstone)

Om ni skulle köpa en kolfiberpropp. Valet står mellan Biela och Xoar, (Ligger bra i pris), vilken hade ni köpt?

Har hört att biela är lite tjocka och kan vara lite tunga för motorn.
Köra på 22x10 eller kanske gå upp till 23x8? Blir mest vanligt aerobatic för mig, så jag behöver ingen 3D propp.
 

Henrik

Hej
Har flugit med bägge dock ej med samma motor! Biela 27/10(DL100) O XOAR 27/10(DA100). Är ändå säker på att xoar är mer lättdriven. Mitt förslag blir xoar 22/10 eller 23/8. 23/8 bäst allroundpropp! 22/10 kanske bättre i imac när det blåser. Min DL50/EF EXTRA flög jag med 23/8 Mejzlic. När man hovrat klart(tappat kontrollen)var det bara dra fullt o planet drog iväg med bra fart upp.


/Henrik Karlsson

 

Spitfiremagnus83

För att ha lite att variera med beställde jag en 23x8 Xoar laminerad precis. Har flugit med 22x8 och 22x10. Proppen som sitter på nu är 22x10, men det ska bli intressant att prova 23x8. Annars har man en propp i reserv.

 

Spitfiremagnus83

FörstÃ¥r att det är skillnad pÃ¥ trä (laminerad) och kolpropp, men innan man lägger dyra pengar pÃ¥ kolproppar kan man ju testa med de laminerade och se hur det känns. 23x8 och DLE55 har jag läst gott om. Allround som passar bÃ¥de till imac och till \"bus\". Ã...terstÃ¥r att se hur mycket den väsnas dock. Men jag är rätt snäll med vänsterspaken.
 

Henrik

Blir nog bra!Men se till o inte hamna på snoken![:D][:D][:D]

http://www.youtube.com/watch?v=o4oOhumKco4


/Henrik Karlsson
 

Spitfiremagnus83

Seg dag. Hemtenta i socialpsykologi....

Men då blir man glad när posten kommer med prylar!

Det här kom från 3F hobbyservice idag:



Image Insert:

86.95 KB



Image Insert:

86.95 KB

Pryder och skyddar. Har inte någon Mejzlik ännu, men det kanske kommer vad det lider. Fina propellerskydd hur som helst.
 

paroos

Socialpsykologi? Låter \"kul\"[;)]
Vad pluggar du till? Vi kan behöva lite psykologer här!![:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se