Val av krökar och dämpare

Started by jornat, 2011-11-02, 16:27:10

Previous topic - Next topic

jornat


Har haft problem med att få jämn varvtalsövergång på min DA 100L. Med den ursprungliga uppsättningen betedde sig motorn helt digitalt – antingen full gas eller tomgång. Mellanregister saknade helt. Jag hade då krökar som var 210 cm och Krumscheid 80 dämpare. Förstod att krökarna var för korta och har bytt till en cross-over variant och problemet har blivit bättre men långtifrån bra. Har nu skrivit till Krumscheid, MTW och JMB.
Krumscheid: föreslår uppgradering till 91VS som skall funka bra med de kortare krökarna på 210 cm. " A lot of European competion-pilots use this combination with a neutral header-length from 200 mm"
MTW föreslår TDH 75 K med kröklängd på ca 300 mm
JMB har inte svarat
Någon som har erfarenhet eller uppfattning????
 

paroos

#1
DAs motorer är ihop med MTW och KS dämperi tunade för:
11\" min. längd headers för cannisters. (28cm)
12\" min. längd headers för pipor. (30,5cm)

Med långa cannisters (ex. TD75) kan man tillgodoräkna sig intern piplängd inne i cannistern och gå ner i header från rek. utan större påverkan.
Dock ej med korta cannisters, ex. TD75K . (Därav MTWs svar: 30cm)

Eftersom KS säger ok på korta headers förutsätter jag att 91VS är en lång cannister?

21cm header och korta KS80 dämpare kan jag tänka mig är problem.
KS80 är endast 26cm långa. (Sido not: tycker de verkar ha lite volym för 50cc!?)
Prova MTW TD75, de är 10cm längre...

I övrigt, har du uteslutit förgasar-tryck problem?

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.
Till framtida projekt rek. jag varmt att ringa eller maila MTW. De är sjukt trevliga och hjälpsamma.
Bara att förklara vilken modell man har, ev. vill de ha några mått.
Sedan får du pris på ett koplett kit med de bästa alternativet dämpare, rätt längd på headers och färdiga headers.
Kan inte bli bättre eller lättare.
Så fixade jag dämperiet i min Sbach.
DS.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

#3
Jag vet inte var Patrick fått sina siffror ifrån. Jag vet heller inte vad MTW eller BMB rekommenderar, men de längderna stämmer inte för KS.
Det är inte alls säkert att headerns längd är proportionerlig mot kanisterns längd. I den mån man kan ha avstämning mot en kanister handlar det om längden från avgasporten till den vägg i kannan som luften först träffar. Beroende på hur kannan är utformad internt kan detta ju skilja en del.
Jag kör min DA120 + KS91 med 210mm. Den går bevisligen fantastiskt bra med detta.
Till min DA100l+KS88 tror jag att jag körde 230mm och det funkade också bra.

11\" (28cm) - Glöm det, det är något DA har fått om bakfoten. De säger samma till DA170 +KS95 vilket har vållat massor av problem i USA (ska också vara 200mm).

Jag tror att dina problem antagligen finns i förgasare eller i luftflödet kring förgasaren. Få förgasaren genomgången av en expert och se över tank/slangar.
Mina längduppgifter kommer från Klaus Krumscheid som jag har talat med ett flertal gånger. Han är mycket hjälpsam. Men man måste ringa, mail är de inte bra på.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

paroos

Jaa...stryk min post!
DA o MTW har såklart ingen aning om vad de snackar om...[B)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Som jag skrev ovan har jag ingen aning vad MTW ska ha för längder.

När det gäller DA och KS är det rätt så välkänt att de längderna på DA:s hemsida inte alltid stämmer.
Jag blir personligen lite misstänksam när man skriver att ALLA DA motorer ska ha samma headerlängd oavsett kanna och märke. I min värld funkar det inte så.
Mvh Ulf

paroos

DA säger inte att alla skall ha samma längd...
De rek. att oavsett bör minimi längden inte understiga X.
MTW jobbar tight med DA.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

OK...

Men bara för att förtydliga för Jörgen så sammanfattar jag mina PERSONLIGA erfarenheter av motor/header/kanister
1. DA100l/230mm/KS88 - Bra tomgång, effekt och respons
2. DA120(1)/220mm/KS88 -Lite rå tomgång, supereffekt och respons
3. DA120(2)/210mm/KS91 -Lite rå tomgång, supereffekt och respons
4. DA170/200mm/KS95 - Bra tomgång, bra effekt, bra respons (efter reedblock fixen)

Däremot en intressant not; DA100:an gick som skit innan jag ledde in membranventilen in i kroppen. Då gick den extremt ojämnt.
Har även kört DA170 men MTW kannor, men tycker KS går bättre.


Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

jornat

Kära grabbar

Tack för alla svar.
Vilken fantastisk samlad kunskap som finns lagrad i detta forum. Av en händelse råkar det nu vara så att jag har krökar som mäter ganska precis 210-220 cm och har använts till KS burkar. Upphängningsanordningen för de gamla KS 80 burkarna finns också kvar. Jag tror därför att det enklaste (men inte billigaste) blir att köpa KS 91 kanistrar. Beträffande membranventil har jag lött på en sådan och lett in en slang i kroppen - kanske blev det något bättre. Däremot har jag inte så mycket koll på luftflödet runt förgasaren. Har köpt en 90 grader bakåtvinklad trumpet-tratt som kanske kan vara värd att skruva på. Vad tror ni?

Tack Jörgen
 

Aerobat

quote:
Originally posted by jornat

Kära grabbar

Tack för alla svar.
Vilken fantastisk samlad kunskap som finns lagrad i detta forum. Av en händelse råkar det nu vara så att jag har krökar som mäter ganska precis 210-220 cm och har använts till KS burkar. Upphängningsanordningen för de gamla KS 80 burkarna finns också kvar. Jag tror därför att det enklaste (men inte billigaste) blir att köpa KS 91 kanistrar. Beträffande membranventil har jag lött på en sådan och lett in en slang i kroppen - kanske blev det något bättre. Däremot har jag inte så mycket koll på luftflödet runt förgasaren. Har köpt en 90 grader bakåtvinklad trumpet-tratt som kanske kan vara värd att skruva på. Vad tror ni?

Tack Jörgen



Hej Jörgen,

KS91 med headers enligt Krumscheids rekommendation borde fungera utmärkt. Då bör du kunna utesluta att det är problemet om motorn skulle fortsätta gå dåligt.
Förgasartratt har jag aldrig provat. Rent principiellt ska det ju kunna ge ett jämnare luftflöde. Patrick provade, men jag har för mig att han inte fick det till att fungera bra.


Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf

Aeroparts

#10
Hej Jörgen.
Kanske lite dum fråga men vad menar du med jämn vartalsövergång?
Är det så att du upplever det så med din gasspak eller är det motorn.
Om du throttlar den sakta och fint upp och ner, hur beter den sig?
Det är mycket vanligt att man måste programera en throttlekurva i radion för att få en jämn throttling p.g.a konstruktionen på gassjället. Ketchup effekten (allt eller inget) brukar annars vara med pipor med för korta headers.
Jag förutsätter lågnål/högnål är rätt inställda.

/Lennart

jornat

Ketchupeffekten tycker jag är en bra beskrivning. Det kan fungera något så när på marken men uppe i luften är allt vad mellanregister heter borta. Det är antingen full sula eller tomgång och det blir väldigt svårt att göra t.ex  hammerheads. Jag har provat med att justera throttlekurvan i radion men det har inte funkat nåt vidare. Beträffande nålarna tror jag att det skall vara rätt. Hur skulle de kunna vara (fel)ställda för att resultera i de problem jag nu har menar du?

Beträffande luftflödet kring förgasaren undrar jag hur det skall regleras. Just nu är mina enda intag över cylindrarna bafflade flänsar. Kanske skulle jag ordna fler utflödeshål? Kan det vara så att man bygger upp ett övertryck i kåpan? Har köpt louvres/ventilationsplåtar som skall monteras

//Jörgen
 

Henrik

Hej
Kör med ks dämpare och 28cm 11\" till min DA100 och det var ett färdigt kit till Krill Sukhoi 33% från KS. Vet inte vad dämparna heter men något på 5? Men dom är ca65mm i dia. om det säger något? Min är inte heller perfect i mellanregistret men helt godkänt. Min motor har stått en längre tid ca 1.5år och vissa tror att det är det dä beror på. Behövs en ultraljudstvätt av förgasaren!

/Henrik Karlssson
 

Aeroparts

quote:
Originally posted by jornat

Ketchupeffekten tycker jag är en bra beskrivning. Det kan fungera något så när på marken men uppe i luften är allt vad mellanregister heter borta. Det är antingen full sula eller tomgång och det blir väldigt svårt att göra t.ex  hammerheads. Jag har provat med att justera throttlekurvan i radion men det har inte funkat nåt vidare. Beträffande nålarna tror jag att det skall vara rätt. Hur skulle de kunna vara (fel)ställda för att resultera i de problem jag nu har menar du?

Beträffande luftflödet kring förgasaren undrar jag hur det skall regleras. Just nu är mina enda intag över cylindrarna bafflade flänsar. Kanske skulle jag ordna fler utflödeshål? Kan det vara så att man bygger upp ett övertryck i kåpan? Har köpt louvres/ventilationsplåtar som skall monteras

//Jörgen



Beträffande luftflödet kring förgasaren undrar jag hur det skall regleras. Just nu är mina enda intag över cylindrarna bafflade flänsar. Kanske skulle jag ordna fler utflödeshål? Kan det vara så att man bygger upp ett övertryck i kåpan? Har köpt louvres/ventilationsplåtar som skall monteras

//Jörgen
[/quote]
1. Ger motorn den effekt den skall? För kort header, för liten cannister ger förmodligen en motor som inte kan blåsa ut ordentligt, så tycker du att motorn ger den effekt den skall, någorlunda rätt varv/propeller så tror jag inte att det har med cannistrarna att göra. MVVS t.ex har mycket korta krökar men ett längre rör inuti cannistern istället och ganska stor volym.
2. Och går den hyffsat på backen så det enda som ändras i luften vad gäller header canisster så skulle det ju vara ökat topp varv 500-1000 rpm max och inte påverka throttlingen.
3. Det går att ställa nålarna så fel att lågnålen tar över hela arbetet från högnålen, ger i och för sig andra fel vid tuningen men det finns de som lyckats med detta och då kan det bli knäpp throttling.
4. Bafflingen, den enda luft som går in skall gå runt cylinderflänsarna alla hål som finns runt kommer bara att försämra kylningen. Ju tätare finare runt cylindrarna desto mindre hål ut. 2-3ggr mer luft ut än in. Rätt baffling ger ett högre tryck som pressar luften igenom kylflänsarna och kan ge störningar på förgasaren som kräver ett konstant tryck för att fungera bra. Därför finns det olika lösningar 3W med slang in i insuget etc.
5. Jag vet inte vad de andra menar med strömningen runt förgasaren, men normala luft strömmningen vid insuget brukar inte vara något problem om det inte skulle sitta ett brandskott eller liknande för tätt inpå. Däremot så är förgasaren mycket känslig för olika tryck förhållanden i atmosvärstrycks intaget, där du har satt en slang in i kroppen. De problem du har med mellan registret, om du flyger flygplanet inverterat eller i knivegg ena eller andra hållet påverkar det gången då kan det vara detta problem. Går att lösa med ett pitotrör som är enkelt att tillverka.
http://prme.nl/forum/viewforum.php?f=7&sid=9041061b64fa8c4cca9834851b5a302d
http://prme.nl/forum/viewtopic.php?t=205
Själva har vi ett som ser lite anorlunda ut, med två små 0.8 mm hål ovanpå och under.

45.82 KB

31.24 KB

5. Förgasaren är så enkel att ta isär och se över så det behöver man inte vara rädd för igentligen,rengör den försiktigt blås med sunt förnuft och se att membranen ser OK ut, det finns hur många instruktioner som helst på nätet som är bra. Här är några.
http://www.madscientist1.com/rebuild_walbro/rebuild.html
http://www.youtube.com/watch?v=x33aYO1Dh5g
Tyvärr är det inte en WJ 71 som de visar med det skiljer inte mycket i uppbyggnaden. Behöver du reparations kit så \"tror\" jag de heter K10WJ till denna.
/Lennart

jornat

Hej

Har idag varit ute och provat den nya uppsättningen bestående av:
Krumscheid 92-dämpare + krökar som är mellan 220-240 mm långa till min DA 100 L. Funkade perfekt. Alla  tidigare problem som jag hade med 80 burkarna borta.
1. Jämn varvtalsövergång i hela registret
2. Perfekt (bättre) tomgång
3. Toppeffekten kan ha sjunkit något eftersom ripptendensen med min 27 x 10 Mejzlik är borta. Spelar hursomhelst ingen roll för prestanda.

Kan bara varmt rekommenderas till de som har en DA 100L

Jörgen