kolfiber vs glasfiber

Started by Henrik, 2012-01-02, 15:16:00

Previous topic - Next topic

Henrik

Hej
Håller på med min yak 55 o funderar om man måste ha kolfber när man förstärker typ fäste till landställ? Vart köper man kolfiber?

/Henrik Karlsson
 

yak55sp

Henrik.
Sätt i en riktigt tjock stålbit. Då kommer modellen att flyga mycket stabilare. Och inta vara så vindkänslig.[^][^][:D]

//YAK
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Henrik

Tack för tipset! Ska den gå enda till sporren bak så även den flyger bättre?

/Henril Karlsson
 

yak55sp

Jag förstärke med kolfiber 195g/m²


Image Insert:

89.87 KB

//Ulf Svartén
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Aerobat

Tänk på att en sak som försvagar är de \"gälar\" som man ofta tar ut precis bakom landstället för att lufta kannorna.
Ta väldigt små hål här och inte för nära och sätt sedan ytterligare längre bak.
Mvh Ulf

Skymic

Jag gjorde samma förstärkning som Svart\'en, dessutom la jag 2 lager glasfiberväv i hela buken i buken mellan lanställsspantet och nästa spant. Efter håltagning la jag kolfiberroving runt hålen, det blev grymt starkt.

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power




//Micke


Rikard Levenstam

Hej,

Jag brukar försöka tänka på vart en kraft från tex. en hård landning ska ta vägen. En variant är att försöka leda kraften vidare till något som är tungt och kan motrikta kraften. Tex. så brukar jag leda kraften från landstället upp i vingbalken, och om möjligt till motorspantet. Påsåvis tar man ju hand om det som vill upp med tungt som var påväg ner :-)

I min kolfiber Sukhoi har jag förstärkt med plywood, lite tvärtom :-)

Image Insert:

34.13 KB



Lonsan

Det där skulle jag vilja se närmare på. Tryckkrafter i så tunn plywood kan det verligen köra någon skillnad om det smäller?
Men som sagt, behöver kanske kolla närmare innan jag säger mer.

MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hej Pontus 6mm plywood är hyfsad stark. Att limma förstärkningar pa inner laminatet i en sandwish kropp ar nog svagare.  Helst skulle jag vilja ta bort distans material vid landstall och förstärka mot ytter laminåt pa krillen men orkar inte



Aeroparts

TÄNK OM tillverkarna konstruerade flygplan på rätt sätt,där krafterna som uppkommer togs om han på rätt sätt från motor, landställ,vingar, stabbe,roder etc så hade de troligen inte blivit tyngre i alla fall.
Säkert inte dyrare heller.
Bara behöva förstärka och byta ut prylar på ett flygplan för 25-30000:- innan man ens använt det är ju dåligt tycker jag.
Bara landställs infästningar och konstruktionerna på dessa stinker ju ofta.[xx(][xx(]
/Lennart

paroos

Varför förstärker ni era Krill modeller?
Menar ni att en Krill inte håller annars?
Verkar ju helknas med tanke på vad de kostar...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

OK, det såg närmast ut som 3 mm lättplywood[:D][:I].

Ang. att förstärka mot innerlaminat i skumsandwich kan jag bara bekräfta att det har sina brister, jag har slagit loss ställinfästningen 2 gånger i min CARF Extra, båda gångerna
så delaminerade sandwichen i skummet. På sätt och vis bra för utsidan förblev
oskadad.[;)]

När vi ändå har ämnet uppe så vill jag framhålla vikten av att ha väl avstämt flex
i landstället, det är det som gör den verkliga skillnaden. Ett bra landställ ska kunna
fjädra tills att buken på planet går i marken och vid den kraften ska infästningen ändå hålla. Många ställ är för styva men det finns många bra också.
När det gäller bräckkrafter bakåt så är det lite värre, på det hållet flexar
inte sådana ställ som vi använder (då ska det till pianotrådställ[;)]).
Min tes är att gå ner i styrka avsevärt på skruvarna. Enklast är att använda
låg hållfasthetsklass och lång brottförlängning (3.6, 4.6, 5.6). Det fina med svaga skruvar är att de vid överbelastning
sträcker sig en 20-25% innan de brister och därmed absorberar de energi.
Om man dessutom använder rejält tjocka brickor (typ 10 mm eller så mycket man får plats med) så ökar man skruvens sträcklängd. Om man gör brickorna i något lagom hårt material, typ plywood (med stålbricka mot skruvskallen såklart) så kommer även det att pressas sammans vid en smäll och käka energi. Resultatet blir att stället kommer att vinklas bakåt
då skruvarna sträcker sig/brickorna komprimeras. Detta sker under absorbtion av energi,
dvs hastigheten kommer att gå ner på planet. Till sist så kommer det väl antagligen att
riskera tippa framåt men då med mindre energi kvar än om stället slagits loss
och det blivit en buksättning i en högre fart.
Exempel SU-29:

Säg 50 mm sträcklängd på 3.6 skruvar M6.
Ca 4000 N sträckgräns per skruv, brottgräns 6630 N
Brottöjning 25% (12,5 mm) ger energiupptagning ca 70 J/st.
Som de är monterade kommer stället att vinklas bakåt 30° innan skruvarna brister.
Minns inte höjden på stället men säg 300 mm.
Bakåtkraft innans skruvar börjar flyta ca [4000*25/300=333] N per skruv.
Dvs, drygt 30 kg per ben, mittskruv bortsett ifrån. (den tar vid senare, när ytterskruvar redan sträckt sig något). Innan skruven brister så är kraften uppe i ca 1,5 ggr högre.
Så ett bra test är att dra bakåt i stället med en 80-90 kg och se om
infästningen håller.

Själv sätter jag M6 aluskruv som uppfyller klass 5.8.
Bara 10% brottförlängning. Korkat men jag sparar ju 15 gr vikt [:D]

MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by paroos

Varför förstärker ni era Krill modeller?
Menar ni att en Krill inte håller annars?
Verkar ju helknas med tanke på vad de kostar...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW



Jamen Patrick, du vet väl att Krill kärrorna är optimerade för proffs som kan
landa perfekt, varje gång. (dvs, jag kommer att förstärka min[:I])
Jämför med en Porsche 911, hur många icke körkunniga har inte misslyckats med sådana
maskiner??

MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

TÄNK OM tillverkarna konstruerade flygplan på rätt sätt,där krafterna som uppkommer togs om han på rätt sätt från motor, landställ,vingar, stabbe,roder etc så hade de troligen inte blivit tyngre i alla fall.
Säkert inte dyrare heller.
Bara behöva förstärka och byta ut prylar på ett flygplan för 25-30000:- innan man ens använt det är ju dåligt tycker jag.
Bara landställs infästningar och konstruktionerna på dessa stinker ju ofta.[xx(][xx(]
/Lennart



Å andra sidan så funkar ju dagens konstruktioner överlag utmärkt om man tänker efter...
Ett av problemen med att göra en sanslöst stark landställinfästning är att det är lite trångt i den avdelningen av kroppen. För det uppskattas ju att det finns gott om utrymme för både tank(ar) och avgassystem (eller stora klasar med LiPo ackar[:D]) också.

MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Tror att andra är bättre experter på detta, men:

1. Jag tror inte den typ av förstärkning som Svarténs bild visar tillför så mycket/behövs (även om jag själv gjort likadant). Förutsatt att man har ett vettigt fjädrande ställ tror jag att originalinfästningen normalt håller. Om belastingen kommer vinkelrät mot tangenten vid hjulaxlarna lär proppen paja före infästningen av stället (om man har bra ställ).

2. Om belastingen är i tangentens riktning som när Svartén tappade ett hjul hjälper inte den förstärkningen (eller knappast någon annan rimlig förstärkning heller).

3. Däremot tror jag att snygga \"hjälar\" kan försvaga bakom ställinfästningen. Rowing etc i all ära men hålen försvagar jämfört med ett intakt skal. Jämför med att försöka bryta ett rör om det är helt eller om det har en liten defekt eller hål i ena sidan.

Håller med Lennart om att generellt är landställ och infästningar dåliga och borde enkelt kunna förbättras.
Egentligen vill jag inte ge mig in i modellpajkastningen men kan bara konstatera att jag har sett ställinfästningar gå sönder när de inte borde på 2 typer kompositkärror och flera olika träkärror. Har dock aldrig sett en ställinfästning på en Krill som gått sönder utan våld i tangentens riktning.


Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Mvh Ulf