kolfiber vs glasfiber

Started by Henrik, 2012-01-02, 15:16:00

Previous topic - Next topic

Lonsan

quote:
Originally posted by Aerobat

Tror att andra är bättre experter på detta, men:

1. Jag tror inte den typ av förstärkning som Svarténs bild visar tillför så mycket/behövs (även om jag själv gjort likadant). Förutsatt att man har ett vettigt fjädrande ställ tror jag att originalinfästningen normalt håller. Om belastingen kommer vinkelrät mot tangenten vid hjulaxlarna lär proppen paja före infästningen av stället (om man har bra ställ).

2. Om belastingen är i tangentens riktning som när Svartén tappade ett hjul hjälper inte den förstärkningen (eller knappast någon annan rimlig förstärkning heller).

3. Däremot tror jag att snygga \"hjälar\" kan försvaga bakom ställinfästningen. Rowing etc i all ära men hålen försvagar jämfört med ett intakt skal. Jämför med att försöka bryta ett rör om det är helt eller om det har en liten defekt eller hål i ena sidan.

Håller med Lennart om att generellt är landställ och infästningar dåliga och borde enkelt kunna förbättras.
Egentligen vill jag inte ge mig in i modellpajkastningen men kan bara konstatera att jag har sett ställinfästningar gå sönder när de inte borde på 2 typer kompositkärror och flera olika träkärror. Har dock aldrig sett en ställinfästning på en Krill som gått sönder utan våld i tangentens riktning.


Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se



[:D][:D] ...men det är svårt att låta bli, eller??

MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#16
quote:
Originally posted by Aerobat

Tror att andra är bättre experter på detta, men:

1. Jag tror inte den typ av förstärkning som Svarténs bild visar tillför så mycket/behövs (även om jag själv gjort likadant). Förutsatt att man har ett vettigt fjädrande ställ tror jag att originalinfästningen normalt håller. Om belastingen kommer vinkelrät mot tangenten vid hjulaxlarna lär proppen paja före infästningen av stället (om man har bra ställ).

2. Om belastingen är i tangentens riktning som när Svartén tappade ett hjul hjälper inte den förstärkningen (eller knappast någon annan rimlig förstärkning heller).

3. Däremot tror jag att snygga \"hjälar\" kan försvaga bakom ställinfästningen. Rowing etc i all ära men hålen försvagar jämfört med ett intakt skal. Jämför med att försöka bryta ett rör om det är helt eller om det har en liten defekt eller hål i ena sidan.

Håller med Lennart om att generellt är landställ och infästningar dåliga och borde enkelt kunna förbättras.
Egentligen vill jag inte ge mig in i modellpajkastningen men kan bara konstatera att jag har sett ställinfästningar gå sönder när de inte borde på 2 typer kompositkärror och flera olika träkärror. Har dock aldrig sett en ställinfästning på en Krill som gått sönder utan våld i tangentens riktning.


Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se




Det jag undrade, för det verkar ju helt galet om detta var ett måste (vilket man nästan tolkar denna tråd som).
Baguetten slaknade ju lite ang Extran när man läste men nu är den nygräddad igen!!


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

quote:
Originally posted by yak55sp

Jag förstärke med kolfiber 195g/m²


Image Insert:

89.87 KB

//Ulf Svartén



Ang. ovanst. förstärkning, var den gjord innan eller efter infästningen gick sönder på den lila-vita kärran?

MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by paroos

quote:
Originally posted by Aerobat

Tror att andra är bättre experter på detta, men:

1. Jag tror inte den typ av förstärkning som Svarténs bild visar tillför så mycket/behövs (även om jag själv gjort likadant). Förutsatt att man har ett vettigt fjädrande ställ tror jag att originalinfästningen normalt håller. Om belastingen kommer vinkelrät mot tangenten vid hjulaxlarna lär proppen paja före infästningen av stället (om man har bra ställ).

2. Om belastingen är i tangentens riktning som när Svartén tappade ett hjul hjälper inte den förstärkningen (eller knappast någon annan rimlig förstärkning heller).

3. Däremot tror jag att snygga \"hjälar\" kan försvaga bakom ställinfästningen. Rowing etc i all ära men hålen försvagar jämfört med ett intakt skal. Jämför med att försöka bryta ett rör om det är helt eller om det har en liten defekt eller hål i ena sidan.

Håller med Lennart om att generellt är landställ och infästningar dåliga och borde enkelt kunna förbättras.
Egentligen vill jag inte ge mig in i modellpajkastningen men kan bara konstatera att jag har sett ställinfästningar gå sönder när de inte borde på 2 typer kompositkärror och flera olika träkärror. Har dock aldrig sett en ställinfästning på en Krill som gått sönder utan våld i tangentens riktning.


Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se




Det jag undrade, för det verkar ju helt galet om detta var ett måste (vilket man nästan tolkar denna tråd som).
Baguetten slaknade ju lite ang Extran när man läste men nu är den nygräddad igen!!


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW



Gällande 41% Extran så har jag lite blandade känslor.
Dels så är stället delat i 2 halvor. Sätter stora krav på infästningen.
Men det är å andra sidan gjort en väldigt seriös kompositstruktur som
överför krafterna till kroppen. (ingen plywood)
Om den i sig kan flex lite och om den är föränkrad i ytterlaminat eller via skumkärnan
noterade jag aldrig.
Men sen så är fairings runt landställsben en del av kroppen, de kan alltså inte följa med
när (om) ställen flexar. Flexar det för mycket så...ja \'crack\'
Kände dessutom på ställen när vi besökte Krill och de kan bara beskrivas
som ohyggligt styva.
Eftersom de är bågformade så flexar de i princip inte alls på den nedre halvan
utan all rörelse kommer att bli i urtaget i kroppen.
Det är positivt att de skruvas från undersidan i alla fall....


MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Aerobat

Tror att andra är bättre experter på detta, men:

1. Jag tror inte den typ av förstärkning som Svarténs bild visar tillför så mycket/behövs (även om jag själv gjort likadant). Förutsatt att man har ett vettigt fjädrande ställ tror jag att originalinfästningen normalt håller. Om belastingen kommer vinkelrät mot tangenten vid hjulaxlarna lär proppen paja före infästningen av stället (om man har bra ställ).

2. Om belastingen är i tangentens riktning som när Svartén tappade ett hjul hjälper inte den förstärkningen (eller knappast någon annan rimlig förstärkning heller).

3. Däremot tror jag att snygga \"hjälar\" kan försvaga bakom ställinfästningen. Rowing etc i all ära men hålen försvagar jämfört med ett intakt skal. Jämför med att försöka bryta ett rör om det är helt eller om det har en liten defekt eller hål i ena sidan.

Håller med Lennart om att generellt är landställ och infästningar dåliga och borde enkelt kunna förbättras.
Egentligen vill jag inte ge mig in i modellpajkastningen men kan bara konstatera att jag har sett ställinfästningar gå sönder när de inte borde på 2 typer kompositkärror och flera olika träkärror. Har dock aldrig sett en ställinfästning på en Krill som gått sönder utan våld i tangentens riktning.


Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se



[:D][:D] ...men det är svårt att låta bli, eller??

MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se



Ja[;)]
Mvh Ulf

Henke F

Det absolut bästa måste ju vara om ni lär er att landa [:D]
 

Henrik

#21
Helvete att man inte har tänkt på det! Jag som är på väg att förstärka min krill imorgon. Tack Henke! Behövs flera som dej. Fler bra förslag önskas.... [;)] Bilder om sent kommer imorgon på mitt nya vapen 2011(2012) projekt [:D] [:D] [:D] Men inte på denna tråd
Obs!Dekaler från TP beställt idag

Hoppas ni tar i inför 2012! [}:)]

/Henrik Karlsson

 

robin

quote:
Originally posted by Henrik

Hej
Håller på med min yak 55 o funderar om man måste ha kolfber när man förstärker typ fäste till landställ? Vart köper man kolfiber?

/Henrik Karlsson



Hej!

Jag har kolfiber ( väv ) som säkert passar till din reparation. Jag har inte användning för allt själv då jag aldrig har sönder några modeller! [:D]
Hur stor bit behöver du?

Mvh. Roger.