Herr Jönssons Sbach 342 87\'\' electric

Started by Mikael, 2012-04-18, 23:37:36

Previous topic - Next topic

Mikael

Maskinen har ni ju sett förr i Basic cupen förra säsongen - men inte med den här trevliga moroten! [:p]

Årets pimp my ride för min del består allså i en Hacker Q80-8M som kom från Autopartner idag - (håll med om att den ser smaskig ut) och nya DesirePower 12S/6600mAh - hoppas på att ta ut 7.5hk (5500W) om det behövs - borde funka fin/fint till sportsman i år!

Image Insert:

18.33 KB

Image Insert:

28.58 KB


Känns skönt med ännu en fet modern elmotor - massor med fördelar - man slipper t.ex slå i gamla testamentet för att förstå hur man skall få den att fungera [;)]

Fortsättning följer...

Hälsningar

/Mikael

-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Lonsan

Där satt den, grattis!
Prestanda och uthållighet säkrad med råge för Sportsman!


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat


Man måste vara kreativ... Om man inte har plats för en större modell finns det ju alltid plats för en större motor[:D]
Mvh Ulf

Paul

Herr Jönsson, det räcker med nya testamentet som manual till världens bästa flygmotorer[:D][:D][:D]......tvåtakts-bensin.[^]
//Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Må hända, och en stark tro och förtröstan åt de högre makter som lite godtyckligt verkar råda över fuktionen av denna skapelse sprungen ur den ledes smedja och driven av densammes exkrementer. Amen.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael

Mmmmm!

Mer godis i brevlådan idag - på bilden ser ni 3 x fin-fina industri power supplies från Mean Well som levererar 1 kilowatt vid 27V vardera i en riktigt smutt formfaktor!

Fiffiga pjäser - man kan parallellkoppla upp till 4st om man finner 1kW lite småfjunigt [:D]

Image Insert:

53.22 KB

Ni får väl gissa vilka de lyckliga mottagarna till de andra två är [;)]

Paul förresten - letade i nya testamentet efter din inställningsguide - det enda jag hittade var följande:
(Nya Testamentet - Jesaja Kap 65) \"Ty se, jag vill skapa nya himlar och en ny jord; och man skall ej mer komma ihåg det förgångna eller tänka därpå.\"

Hur jag än vrider och vänder på det så måste det varit eldrift Jesaja syftar på [:D][:D][:D] - men jag är så klart öppen för alternativa tolkningar..

mvh

/Mikael


-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Speedbird

#6
Vilken storlek på snurra kommer du att köra på nya motorn ? [:)]

26 x 10\" som rekomenderas verkar lite stort tycker jag...

/Perra
 

Spitfiremagnus83

Det var som jag trodde... Elflygarna är religösa fanatiker...



;-)
 

Mats_N

Jag tror du har rätt Mikael, fanns lite saker som tydde på elmotorer redan i Jobs-boken.

Kul att grejorna har kommit! När är den i luften?

Mats
P=U*I

Rimsby

Grattis Mikael, ser fint ut. Jag är jätteglad så länge du håller på och bökar med dom där elmotorerna, den dag du tar ditt förnuft till fånga och börjar köra bensin blir du ju livsfarlig i sportsman......[;)]
 

Mikael

quote:
Originally posted by Speedbird

Vilken storlek på snurra kommer du att köra på nya motorn ? [:)]

26 x 10\" som rekomenderas verkar lite stort tycker jag...

/Perra



Jag håller med  - 26 tum e för stort - skall börja med 24x10 tror jag - det är vad Hacker rekommenderar oxo på 12S - var har du sett 26x10?

mvh,

/Mikael


-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Mikael

quote:
Originally posted by Mats_N

Jag tror du har rätt Mikael, fanns lite saker som tydde på elmotorer redan i Jobs-boken.

Kul att grejorna har kommit! När är den i luften?

Mats
P=U*I



Inom 7 dagar känns rimligt - egentligen bara motorfästet och sista delarna av hur batteriplattorna skall fixeras i kroppen som e kvar (batteriplattorna i sig är klara 2x2 korsad balsa med 65g glasfiberväv på varje sida - lätt o starkt) - jag vågar inte använda min fastsättningsprincip från förra säsongen nu när det finns kvick-roll på programmet..., sen skall piloten och instrumentbrädan i oxo förstås för att inte bli straffad mer än nödvändigt

/Mikael


-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Speedbird

quote:
Originally posted by Mikael

Jag håller med  - 26 tum e för stort - skall börja med 24x10 tror jag - det är vad Hacker rekommenderar oxo på 12S - var har du sett 26x10?

mvh,

/Mikael




26x10\" rekomenderar Autopartner, och det är på 10s...

/Perra
 

Mikael

Hmm - det var ju svårt att fästa Q80 motorn i SBachen... - motorfästet är ju bredare än torpedspantet [:(!]) (och bredare än 100mm dessutom.. får göra ett adaptorspant mellan motor och torped - blir att laminera 3 x 1mm tre skikts ply med 0.8mm kol på båda sidor - känns starkt o bra! Lätthålet i mitten kunde man kanske bjuda till lite mer på...

Image Insert:

36.18 KB

Perra - med 26x10 och 12S tror jag man går över max effekt, motorn drar 5600W med 24x10 på fullgas - jag är ute efter lite mer fart i kärran och vertikalstig utan trottle max, tror 24x10 blir vettigt, men det återstår att se så klart..

/Mikael

-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Lonsan

Måttsättning?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår