Kniveggsmix

Started by Rubin, 2012-06-18, 12:55:55

Previous topic - Next topic

Rubin

Jag har en GB Yak55 som drar mycket mot stället vid knivegg. Vad jag har förstått så ska jag kunna lägga en mix i radion. Har läst manualen men blir inte klokare. Ska man ha mixen på en switch eller alltid igång. Har en JR DSX9. Tacksam för hjälp. Kanske har behandlats i nån tråd innan men kan inte hitta nåt.
 

paroos

#1
Hej,

Det vanligaste är att ha sida/höjd mixen (s.k. knife-edge eller pitch-coupling mix) aktiverad hela tiden.

Jag brukar test flyga utan mix, sedan ger jag sidroder i planflykt och följer efter med höjd för att motverka dyk.
Efter några vändor får man en känsla för ungefär hur mycket höjd man ger för att bibehålla planflykt. Sedan programmerar jag mixen efter det. Vanligast är att man hamnar på 5-15% höjd input. Man får testa sig fram. Har man en riktigt bra designad och välbyggd kärra, samt har träffat rätt med allt annat så behövs kanske ingen mix alls.
Vissa kärror vill också rolla åt samma håll som sidroder inputen.
Då får man även ha en s.k. roll-coupling mix. Samma sak, fast man mixar skev till sidroder.
Är det fallet så aktivera mixarna en i taget så att man vet vad som påverkar vad.

Innan man gör dessa test och aktiverar mixar för att kompensera ut oönskade beteenden på kärran är det dock viktigt att ALLT annat är genomgånget, testat o klart. Vinklar på vinge, stabbe, motor, linkage, etc etc.
En modell är ju en ekvation med massor av variabler. En välflygande modell är en bra kompromiss av alla variabler...anpassad efter just dina preferenser och flygstil.

Jaa...och sedan byter man propeller...och så ändras allt igen![;)]
(Jag var dum nog att göra det i helgen och det kostade en sekvens innan jag fick styr på kärran igen...)

En stor del av IMAC flygning/tävlande är denna \"trimningsprocess\" i strävan att få en så välflygande modell som möjligt.
Ju bättre den flyger ju mer avlastas du som pilot och kan ägna mer fokus på att flyga/styra.

På DSX9 väljer du \"on\" istället för en switch så är mixen alltid aktiv om jag minns rätt...(annars är det nåt liknande)
Mixen heter ELE-RUD tror jag.
I den manual jag hade till PCM9X (som iom 2.4 blev DSX9), så är just denna mix ett exempel.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

#2
Tips.
När maskinen är utrimmad efter typ detta system
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=32733
då är det dags att börja mixa, om det behövs, beroende på flygplan och tycke.

Carl flyger sin EF 110\" YAK med två inmixade roder.
1: 1% elevator Throttle idle. ger ca 0.5 mm dykroder vid tomgång för att få en absolut rak downline.

2. Ca 1% höger sidoroder från 3/4 gas upp till WOT, kompenserar för byggsats tillverkarens fellimmade motorspant [;)]men är helt OK då detta skiljer en del p.g.a olika propellerval etc. Och ha rörlig motor som Lonsan vågar vi oss inte på[:D]
/Lennart

Aerobat

Om man har möjlighet och tillräckligt kunnande ska man följa Goldsmith\'s guide. Den ställer höga krav på pilot, material och väder.
Det som annars påverkar knivegg mest som du kan ändra på är tyngdpunkten - prova att flytta den framåt. Tänk också på att prova hur ev mix funkar i knivegg, planflykt, inverterat,stigande linjer mm

Som en kommentar har alla IMAC kärror jag haft eller provat dragit mot stället eller varit mixade för att kompensera det.
Den GB 1.8m Yak jag hade var faktist den mest neutrala kärra jag haft i det avseende. Den drog ytterst lite.
Mvh Ulf

Rubin

Ok. Tack för alla svar! Detta forum är ovärderligt tycker jag, mycket kunnigt folk. Jag har tittat lite mer i menyerna nu och börjar få grepp om inställningarna. Det där med att göra en kanal till master och en kanal till slav verkar ju smart. DSX9:an är väldigt lätt att programmera det gäller bara veta vad man ska programmera. Nu ska jag bara få till det i praktiken oxå. Jag har tyvärr bara en 1.4m GB Yak men den är väldigt trevlig att flyga. Skulle nog helst vilja ha en 2,2m. Skulle man klara att tävla i Basic med en 1.8m? med tanke på vikt och vindkänslighet. För att flyga nåt annat än Yak kommer inte på tal [:D]
 

Rubin

och Patrick du hade rätt angående DSX9:an det hette RUD-ELEV. Där valde man vilken som skulle vara master och vilken som skulle vara slav. Sen kunde man välja om man ville ha den på en switch eller alltid på on. För och nackdelar med switch?
 

Lonsan

Råkade läsa en Allt om Hobby i helgen på Brännebrona.

STEG 1 trimning av aerobaticplan:

Vingens V-form.
Om den är fel ska man såga av vingen på mitten (??) och slipa till så att
man ändrar kanske 5 mm mätt vid vingtippen och sen limma ihop igen.

Hur man gör om man redan har delad vinge som sitter på ett rör framgick
inte av artikeln, ev så kan man kröka röret i en hydraulpress
om det är ett alu-rör.[:D]

Fel V-form ger behov att stötta skev för att hålla kniven
vilket i sig ger pitch koppling...

Har aldrig tänkt på om man behöver stötta skev i kniv med våra kärror,
får för mig att det behövs ibland men att man gör det utan att tänka på det, eller??



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

\"Skulle man klara att tävla i Basic med en 1.8m?\"

Flygplanet klarar detta utan vidare...

http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22&whichpage=1&SearchTerms=,74

/Lennart

Rubin

Ok! Ja det verkar ju funka med en 1.8m [:)] Jag gillar ju när det låter när man flyger men skulle nog ändå kunna tänka mig en GB Yak 1.8m med elsetup.  Visst är väl el praktiskt. Vet nog iallafall en som håller med mig.[:)] anledningen till 1.8m begränsning är att jag inte får in mer i min Fiat500. Får kanske skaffa släp.
 

Rimsby

Jag får väl ge mig Rubin, min Pilot Yak står ju bara här och dammar, du får väl komma och hämta den då.....
 

Rubin

Rimsby vi vill ju se dig på fältet i sommar! Damma av grejorna! Inte för att vi har varit ute på fältet på länge, det är ju höst! [:(!] vi får väl diskutera prislappen. Jag är egentligen  inne på en Yak55 helst el som sagt. Men ljudet i din Flames Yak är trevligt!
 

Rubin

Det är nog som du säger Ulf, att man måste nog ha lite kunnande för att följa Goldsmith\'s guide. Man får läsa mer än en gång[:)]  Men man får väl prova sig fram, är ju inte riktigt på er nivå när det gäller flygning heller men intresset för det tekniska finns där.  Ni som flyger på lite högre nivå har ni mix på allt? Jag menar Throttle-Aileron, Throttle-rudder oxå? Verkar vara väldigt små justeringar. Hur skiljer sig detta mellan bensin och el?
 

Aeroparts

#12
Det är en mycket stor fördel om man sätter sig in i vad som påverkar det ena och andra när man skall trimma modellen.
Det kan tyckas att det är komplicerat och det är det.
Goldsmith guide beskriver mycket bra vad som påverkar vad utan att faktiskt gå djupt in i aerodynamiken och är ett enkelt sätt att få denna kunskap.
Studera den och ut och flyg när det är bra förhållanden. Ha någon med som kan hjälpa till att observera vad som händer.
Efter ett antal flygningar så har man i alla fall en grund att stå på. Du kanske väljer att ha tyngdpunkten på ett helt annat ställe än någon annan och då blir de eventuella mixningarna annorlunda och det är ju lite personligt tyckande.
Ofta så har ju tillverkaren rekommenderat en bra inställning från början i sin manual.
Aerodynamisk sett vet inte flygmaskinen vad som sätter snurr på propellern, el eller bensin men storleken på propellern samt antal blad stigning etc. kan påverka mer än man tror (studera Goldsmith)
När man har en bra trim och bestämmer sig för att helt plötsligt skifta till en annan propeller t.ex 2bl till 3bl och annan stigning som ger annan fart, annat varv, annat vridmoment, ändrad luftströmmning så kommer detta att påverka flygplanet.
Bara att inse detta är en bra bit på vägen.
Ett bra inställt flygplan är en dröm att flyga.
Carls mixningar på EF 110\" YAK finns tidigare på tråden och gäller endast programflygningen ej Freestyle så vi inte \"Mixar\" ihop något[;)]
/Lennart

Rimsby

Absolut Björn, ska försöka ta mig ut ngn gång jag också och flyga lite. Klart du ska uppfinna hjulet igen du också och köra el, blunda du bara för Kalle och pojkarna det verkar funka för. Defenitionen av vannsinne skulle jag vilja uttrycka det som, att göra samma sak, om och om igen och förvänta sig ett annat resultat, vi ses på fältet.....
 

Rubin

Alltid rakt på sak Rimsby.[:)] Egentligen vill jag nog köra bensin, men har ju några polare som det inte går direkt bra för i bensinträsket. Kanske har för \"billiga\" motorer men det lär ju vara i den prisklassen jag oxå kommer att röra mig. Din Pilot Yak går väl på metanol? Är det tillräckligt manligt? [;)] Hade varit kul att se dig in action igen iallafall och snacka lite skit.