Haveri pga DX8??

Started by Ekengren, 2012-07-31, 17:51:16

Previous topic - Next topic

Ekengren

Hur många är det som har en vanlig AR8000 mottagare till en 100cc?

Hade troligen en radiostörning med den setupen, med Sebart su-29 som vedhög till resultat. (Motor och elektronik verkar ha klarat sig.) Hade mottagaren installerad enligt bild i AR8000 manual.

Fann dock att alla antenner, inkl satellitens låg i skugga bakom kolfibervingbalk och två servokablar till skevrodren, ungefär i den vinkeln jag hade störningen. Nos upp och ner två gånger, sedan svagt dykroder där kärran planterades exakt vertikalt i åkert så fenan liksom en flagga lyste upp nedslagsplatsen, lätt att hitta i den höga säden :)

Jag lade upp spillrorna på altanen och kopplade upp två skevservon i vingen med emcotecen och mottagare. La allt i linje, mottagaren i princip i kolfiberröret till vingen. Gick ut och gjorde räkviddstest. Stor skillnad i signalmottagning i och ur kolfiber/servokabelskugga. Utredning pågår.

Någon som provat en AR9000 DSM2 9kanalare till DX8\'an? Där kan man sätta två satteliter (för att sprida mottagningssytan ytterligare). Det borde vara en säkrare lösning om man kör tillsamans med Emcotec minimagic som jag vill göra.

Hur ser era välfungerande DX8-installationer ut, ni som kör 100cc plus?
 

Papmehl

Jag har kvaddat 2 st kärror med samma radio och mottagare som du kör. Ena maskinen han jag köra 20 liter aspen pÃ¥ innan nÃ¥t hände. Den andra blev det dessvärre redan vid först flygningen när incidenten kom. Lyckades rädda den andra skapligt bra i allafall.  Jag använde helt nya grejer till den nya. Likt förbenat sÃ¥ hände samma sak. Maskinen lÃ¥ste sig i vissa lägen och gick rakt ner i backen. Jag har lämnat in min radio samt mottagare till Stefan pÃ¥ fullkontroll idag sÃ¥ han kan skicka ner grejerna till spektrum för kontroll. Vid räckviddstestet sÃ¥ hade den bra signal sÃ¥ jag tänkte att nu kan vi tuta pÃ¥. (kunde gÃ¥ längre än 30 steg)

Mattias Papmehl-Dufay
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

paroos

quote:
Originally posted by Ekengren

Hur många är det som har en vanlig AR8000 mottagare till en 100cc?

Hade troligen en radiostörning med den setupen, med Sebart su-29 som vedhög till resultat. (Motor och elektronik verkar ha klarat sig.) Hade mottagaren installerad enligt bild i AR8000 manual.

Fann dock att alla antenner, inkl satellitens låg i skugga bakom kolfibervingbalk och två servokablar till skevrodren, ungefär i den vinkeln jag hade störningen. Nos upp och ner två gånger, sedan svagt dykroder där kärran planterades exakt vertikalt i åkert så fenan liksom en flagga lyste upp nedslagsplatsen, lätt att hitta i den höga säden :)

Jag lade upp spillrorna på altanen och kopplade upp två skevservon i vingen med emcotecen och mottagare. La allt i linje, mottagaren i princip i kolfiberröret till vingen. Gick ut och gjorde räkviddstest. Stor skillnad i signalmottagning i och ur kolfiber/servokabelskugga. Utredning pågår.

Någon som provat en AR9000 DSM2 9kanalare till DX8\'an? Där kan man sätta två satteliter (för att sprida mottagningssytan ytterligare). Det borde vara en säkrare lösning om man kör tillsamans med Emcotec minimagic som jag vill göra.

Hur ser era välfungerande DX8-installationer ut, ni som kör 100cc plus?




AR8000 är inte riktigt lämplig i en stor maskin.
För lite med en satellit mottagare och den har dessutom kort kabel.
Minst två så att man kan täcka mer vinklar, 3 är det optimala.
Jag har kört:
50cc
AR9000 både med en satellit mottagare och nån kärra med två.
100cc
JR1221 med tre satelliter.
AR9200 med tre satelliter (suverän i 100cc, 9kan + Powerbox i ett).

Snart 5år med DSM, 2år med DX8.


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Ekengren

quote:
Originally posted by paroos

quote:
Originally posted by Ekengren

Hur många är det som har en vanlig AR8000 mottagare till en 100cc?

Hade troligen en radiostörning med den setupen, med Sebart su-29 som vedhög till resultat. (Motor och elektronik verkar ha klarat sig.) Hade mottagaren installerad enligt bild i AR8000 manual.

Fann dock att alla antenner, inkl satellitens låg i skugga bakom kolfibervingbalk och två servokablar till skevrodren, ungefär i den vinkeln jag hade störningen. Nos upp och ner två gånger, sedan svagt dykroder där kärran planterades exakt vertikalt i åkert så fenan liksom en flagga lyste upp nedslagsplatsen, lätt att hitta i den höga säden :)

Jag lade upp spillrorna på altanen och kopplade upp två skevservon i vingen med emcotecen och mottagare. La allt i linje, mottagaren i princip i kolfiberröret till vingen. Gick ut och gjorde räkviddstest. Stor skillnad i signalmottagning i och ur kolfiber/servokabelskugga. Utredning pågår.

Någon som provat en AR9000 DSM2 9kanalare till DX8\'an? Där kan man sätta två satteliter (för att sprida mottagningssytan ytterligare). Det borde vara en säkrare lösning om man kör tillsamans med Emcotec minimagic som jag vill göra.

Hur ser era välfungerande DX8-installationer ut, ni som kör 100cc plus?




AR8000 är inte riktigt lämplig i en stor maskin.
För lite med en satellit mottagare och den har dessutom kort kabel.
Minst två så att man kan täcka mer vinklar, 3 är det optimala.
Jag har kört:
50cc
AR9000 både med en satellit mottagare och nån kärra med två.
100cc
JR1221 med tre satelliter.
AR9200 med tre satelliter (suverän i 100cc, 9kan + Powerbox i ett).

Snart 5år med DSM, 2år med DX8.


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se





Tack för den informationen Patrick! Synd att den kom lite för sent bara. Det blev en dyr läropeng!
 

Ekengren

quote:
Originally posted by Papmehl

Jag har kvaddat 2 st kärror med samma radio och mottagare som du kör. Ena maskinen han jag köra 20 liter aspen pÃ¥ innan nÃ¥t hände. Den andra blev det dessvärre redan vid först flygningen när incidenten kom. Lyckades rädda den andra skapligt bra i allafall.  Jag använde helt nya grejer till den nya. Likt förbenat sÃ¥ hände samma sak. Maskinen lÃ¥ste sig i vissa lägen och gick rakt ner i backen. Jag har lämnat in min radio samt mottagare till Stefan pÃ¥ fullkontroll idag sÃ¥ han kan skicka ner grejerna till spektrum för kontroll. Vid räckviddstestet sÃ¥ hade den bra signal sÃ¥ jag tänkte att nu kan vi tuta pÃ¥. (kunde gÃ¥ längre än 30 steg)

Mattias Papmehl-Dufay



Tråkigt att höra! Du får satsa på fler satelliter, det verkar vara rätt väg att gå.
 

paroos

Står ganska utförligt i mottagar manualerna.
Kolla här:


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Henrik

Hej
Har flugit med 1 sattelit(spektrum ar9000) i 2 säsonger 2010-2011(Extreme flight Yak 54 110,Sebart sukhoi su-29 100cc,Krill su-29 33%%) och aldrig upplevt några störningar(radio jr dsx9).Iår satt jag dit en till i min Krill 33% sukhoi bara för att jag hadde en över.Min mottagare satt vågrätt o satteliten lodrätt.Tror inte Vedhögen beror på antalet satteliter..men tråkigt ändå[:(]

/Henrik Karlsson
 

paroos

Haveri orsak nr 1 (om vi bortser från den mänskliga faktorn) är undermålig strömförsörjning till mottagaren.
Orsakerna kan variera men resultatet är det samma, under 3,5V om så bara en tiondels sekund och en s.k. \"brown-out\" inträffar, mottagaren stängs av, sedan tar det ett öginblick innan den bootar upp igen och re-connectar. (om den får ström dvs.)

Att hamna i radioskugga så länge att man kraschar är väldigt ovanligt. Dock kan det hända och därav viktigt att dimensionera mottageriet, placering samt att antennen på radion alltid pekar 90 grader, dvs viken åt sidan för optimal ut signal.
Jag kan tänka mig att om din enda satellit varit skymd bakom KF och din antenn pekat på modellen att det kan bli problem.

Samma gäller alla 2,4 system. På Hitec, Futaba m.fl är det också viktigt att spröt antennerna är 90 grader förskjutna, både horizontellt och vertikalt.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Ekengren

quote:
Originally posted by Henrik

Hej
Har flugit med 1 sattelit(spektrum ar9000) i 2 säsonger 2010-2011(Extreme flight Yak 54 110,Sebart sukhoi su-29 100cc,Krill su-29 33%%) och aldrig upplevt några störningar(radio jr dsx9).Iår satt jag dit en till i min Krill 33% sukhoi bara för att jag hadde en över.Min mottagare satt vågrätt o satteliten lodrätt.Tror inte Vedhögen beror på antalet satteliter..men tråkigt ändå[:(]

/Henrik Karlsson




Ja jag kan ju inte vara helt säker att det beror på för få satelliter. Men det var inte fri \"sikt\" för någon antenn i den vinkeln jag fick störningen. Min AR8000 har bara två mottagare, en i huvudenheter och en extern. Din AR9000 har tre. Två interna och en extern (satelliten). Så du har ju lite bättre förutsättningar. Sen kanske jag kunde hitta ännu bättre placering för satelliten. Visste dock inte tidigare att det kunde vara så känsligt.
 

Ekengren

Tack för videon från Horizon Patrick. Där hade dem inte sparat på satelliter minsann! :).
 

Papmehl

Jag hade en powerbox evolution vid första incidenten. Det var 88 % kräm kvar i batterierna. Detta var också in första tanke men detta är uteslutet. Vid andra tillfället körde jag med en emcotec dual bat med sprillans nya accar. Nu är ju som sagt radion inne hos spektrum så vi får se, det lutar enligt Stefan på fullkontroll att dom förhoppningsvis byter ut radion.

Mattias Papmehl-Dufay
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Ekengren

quote:
Originally posted by Papmehl

Jag hade en powerbox evolution vid första incidenten. Det var 88 % kräm kvar i batterierna. Detta var också in första tanke men detta är uteslutet. Vid andra tillfället körde jag med en emcotec dual bat med sprillans nya accar. Nu är ju som sagt radion inne hos spektrum så vi får se, det lutar enligt Stefan på fullkontroll att dom förhoppningsvis byter ut radion.

Mattias Papmehl-Dufay



Var båda stora (100cc) modeller? Hade du placerat satellit enligt manual?
 

Papmehl

50cc maskiner och satelliterna placerade enligt manual. Men i mitt fall verkar det mer som det är fel i min radio.

Mattias Papmehl-Dufay
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Ekengren

quote:
Originally posted by Papmehl

50cc maskiner och satelliterna placerade enligt manual. Men i mitt fall verkar det mer som det är fel i min radio.

Mattias Papmehl-Dufay



Vad hände med modellerna? Låste dem sig helt? Blev det några konstiga roderutslag innan de gick i backen?
 

Aerobat

Trist med modellen[:(]

Antar att du redan gjort detta, men...
Har du kollat vilka failsafeinställningar du hade? Stämmer de med beteendet? Har du också kollat vad som händer när du stänger av sändare alt. du kommer utanför räckvidden?
Går den i riktig failsafe då? Hur snabbt återställer den?
Av din beskrivning låter det ju inte som om den gick i failsafe.
Har du kollat med datalogger hur antennerna mådde?
Vad hade du för strömförsörjning? Jag flög med en BEC som var för svag och orsakade flera Brownout (ej failsafe). Kändes som störning. Hade tur den gången och fick ner kärran.
Mvh Ulf