H9 Sukhoi 26MM, 3,1 m, från Östersunds modellhobb.

Started by Paul, 2012-08-07, 12:56:24

Previous topic - Next topic

Paul

Ett litet tips till alla som ska trycka in tunn pianotråd genom en massa trånga plattgångjärn. [:I]
Egentligen stod även detta i min förträfliga manual till maskinen, har nu bestämt mig att verkligen läsa igenom innan jag gör nästa grej.....[;)]
Till saken, den första 48 cm långa 1 mm pianotråden blev lite bockad och krökt när jag med hjälp av tång körde in den, detta har jag stört mig på[;)], så därför tog jag en ny, spetsade till den med lite tunn olja på, och satt den i en långsam gående borrmaskin[:)],
........- och vipps så lätt den gled in nu, lite snurr på det, så försvann all friktion och det slutade med en helt rak pianotråd till gångjärnen. [^][:p][^]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Satt och letade lite på You Tube, och hittade en massa Imac/freestyle videor ( från Brazilen tror jag) som jag inte sett innan, det fanns många, väljer att länka till dessa två. Var en blandning av olika modeller på dem, kul att se vilka modeller som är populära, och extra roligt för mig och Mikael Ingemarson att se lite mer av våra H nior.[:o)]




Lite mer H9 Su-26



Och så.... Svarte Ulffys favorit.....

[/youtube]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Yippeeeee, första styrservot provmonterat på sidorodret, ett till ska dit på andra sidan, och servo-rörelsen matchas ihop. Med 1,25\" arm och fulla(110/-110%) utslag rör sig rodret cirka 35 grader (IPhone kompas) normala utslag ska vara 23 och de höga 40 grader, jag var lite rädd att mina inte skulle räcka då manualen förordade 1,5\" arm, jag tog en chansning med lite kortare Gabriel- arm och det blir bra.

[^]
Även om det inte är jätte roligt att sätta dit servon, så får man ju en direkt belöning när man ser att rodren rör sig[:D], och att äntligen Systerskeppet påbörjats i en annan del av landet är ju fantastiskt, kommer med spänning att vänta på en monteringstråd. [;)]


Har aldrig haft någon maskin med roderservon bak, det blev väldigt homogent och glappfritt.[:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul


[^]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paho

quote:
Originally posted by Paul


[^]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL




Smart att markera ut att det är högfartsnålen respektive lågfartsnålen

Följer med spänning vad som kommer härnäst,

/Patric
/Patric

paroos

Japp ifall man glömmer hur gasaren sitter...[;)]

Paul, tips: om du antingen 1. sätter maskeringstejp innan du borrar, eller 2. \"borrar\" med dremel med konisk slipstift när du gör hål i glasfiber så slipper du trasiga kanter och bort chippad färg i hålen.

Hmm hon börjar bli klar nu eller!?!?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.
Härda/försegla glasfibern i hålets kanter med tunn CA så det inte spricker o chippar av mer färg.
Gäller alltid överallt.
DS.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

Tack, Patrick för de fina tipsen[:)]..... visste faktiskt inte det med tejpbitar, och lite CA får det bli.  I verkligheten ser dessa små filade hål inte lika anskrämliga ut som på bilden.


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

quote:
Originally posted by Paul

Tack, Patrick för de fina tipsen[:)]..... visste faktiskt inte det med tejpbitar, och lite CA får det bli.  I verkligheten ser dessa små filade hål inte lika anskrämliga ut som på bilden.


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL




Nej, men är kanterna trasiga och inte förseglade så kan de snabbt bli sprickor som växer, samt att lacken flagnar av mer o mer.[xx(]
Sånt vill vi inte ha på våra bebisar![:X]
Det bästa är att lägga en extra remsa GF/KF väv på insidan innan håltagningen. KF roving runt större hål är också bra.
Tunn CA är bra för den penetrerar in i alla mikroskopiska kanaler och härdar o stärker materialet.
En \"dutt\" med ett koniskt dremel slipstift i hålen för att jämna av kanterna och sedan CA gör susen.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

Patrick har helt rätt, det riktiga sättet är att slipa sig igenom när det bådegäller plexiglas
Glasfiber med mera, vid högt varvtal uppstår det värme vilket förseglar kanterna bra.
Så en dutt CA på det så blir det bra

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Rikard Levenstam

Akryl, mässing och glasfiber kan borras med många teorier..

I akryl kan man Bryta skäret, så att det är en platt del istället för ett vasst skär !  Problemet är att borret driver igenom materialet.

Se länk för borr lämpade för Akryl, gf tex.
http://www.bertram31.com/proj/tips/drill_acrylic.htm



paroos

Jag pratar om de glasfiberlaminat delar vi har på våra modeller, typ hjulkåpor, canopy och motorkåpa. (enkla och tunna laminat)
Hur det funkar med håltagning i GF modeller har jag ingen erfarenhet av. Tjockare och mer komplext material, men kan tänka mig att tejpning och dremel funkar fint.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rikard Levenstam

True Patrick, bara lite bearbetnings nördig....  :-)



Paul

Jag lovar att \"dutta\" med koniskt slipstift, och försegla med tunnt CA. [^]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

En fråga ?.....

Ett servo sitter på ett sidoroder, med en 1,5 tums arm. (b. 1), servo-rörelsen kommer Max att kunna röra rodret som i bild 2. Men rodret och servot kan om man inte har radion igång att kunna röra sig ännu längre, bild 3, och nå sitt mekaniska stopp i servot som i bild 4, då har även vändpunkten passerats och rodret kan låsa sig. För kännedom, så sitter även ett servo på motsatt sida.
Frågan är....... Kan det vara illa att ha det så här, när tx/rx är igång så kan Max utslag användas utan problem, med avstängd radio så kan rodret och servot tvingas längre.
Kom gärna med funderingar. [;)]
**Manualen säger 1,5 tum arm, vilket jag nu har, började med 1,25 men fick av snälle Pontus köpa två 1,5 tums Gabriel armar.**
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC