IMAC-final 2012, Göteborg 7-9 sept 2012

Started by imacse_peter, 2012-08-12, 20:55:28

Previous topic - Next topic

paroos

Ser att Calle har anmält sig, kul!
Det var ett tag sedan vi såg \"plugghästen\"...[;)]
[8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Sund diskussion.

Som domare så är det ingen enkel sak detta, de satta poängen
blir väldigt relativa då det inte finns någon absolut referens.
Har under säsongen satt några enstaka 3:or (tydligen ensamt), kanske nå\'n 4:a, annars
ligger det på 5-7(8) för förbränningsmotorer och (9)-10 för el.

Kollade precis reglerna, om man tolkar det som [}:)] läser bibeln så kan man
få uppfattningen att det bara är under själva sekvensflygningen som soundscore bedöms.
Kanske är det så (!) men då faller ju det ädla syftet som paroos så väl beskriver platt till marken.

Jag kan säga att jag konsekvent räknar in det upplevda ljudet under
hela flygpasset från start till landning. Orbitala fullgas trimrundor är inte \"gratis\" i min butik [;)].


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Sund diskussion.

Som domare så är det ingen enkel sak detta, de satta poängen
blir väldigt relativa då det inte finns någon absolut referens.
Har under säsongen satt några enstaka 3:or (tydligen ensamt), kanske nå\'n 4:a, annars
ligger det på 5-7(8) för förbränningsmotorer och (9)-10 för el.

Kollade precis reglerna, om man tolkar det som [}:)] läser bibeln så kan man
få uppfattningen att det bara är under själva sekvensflygningen som soundscore bedöms.
Kanske är det så (!) men då faller ju det ädla syftet som paroos så väl beskriver platt till marken.

Jag kan säga att jag konsekvent räknar in det upplevda ljudet under
hela flygpasset från start till landning. Orbitala fullgas trimrundor är inte \"gratis\" i min butik [;)].


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se



Hehehe nej du har rätt...ljudet skall dömas (om domaren kan pga att han kan vara upptagen med annat) från start till slut. Slut blir ju när protokollet signas, men själva inflygningen brukar vara ganska odramatisk och ripp fri.
Så, ja, ljudet skall dömas som helhet från start till landning om det går.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paho

quote:
Originally posted by paroos
[
VI MÅSTE VARA RÄDDA OM VÅRA FÄLT!!! Annars har vi ingen framtid...[|)]

Patric, med riktiga dämpare blir det najs, du måste bara skippa din ripp-snurra i trä![|)]
Jag rek. Biela 26-12 om du vill ha lite fart, undvik Biela 27-10 den rippar för lätt. Mejzlik 27-10 är tyst o fin, men har lite sämre verkan. Du kan också prova 25-12 3 blad oavsett fabrikat.
Alternativt 28-10, lite tyngre = lägre varv = tyst.

Jag trivs bra med Biela 26-12. Varvar upp hyffsat lätt, ger bra drag, lagom fart och man kan varva på bra utan att den rippar.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se



Nya dämpare på plats, har funderingar på en trebladig propp också, får se om jag hinner få tag i en innan Götet.

Patrick, den som hade bäst dBA i Stockholm var just Rikard, hans låg på 93 dBA, däremot i luften var han otroligt tyst. Det blir skillnad i luften kontra vad som kan mätas på marken, det blir även skillnad om man håller planet över gräs än vad det blir om man håller planet över asfalt har vi sett. Personligen tycker jag att man ska mäta när planet är i luften för det är där den ska befinna sig den mesta tiden [8D]

Imorgon blir det provkörning och mätning, ska bli spännande. Vill inte missa tävlingen så jag gör vad jag kan.

Håller också med om att vi måste vara rädda om våra fält och att våra kärror faktiskt bullrar. Därför måste vi se över det vi kan. Det finns också en lag om buller och den mäts i dBA och därför måste vi också se till att hålla nere dBA. Jag förstår AKMG att de sätter en gräns, vi kommer också att göra det i våra nya regler. Problemet kvarstår att våra kärror har problem att komma under 91 dBA.

Jag hoppas att om jag kommer ner inom en rimlig bullergräns ändå få flyga på finalen. Någon måste ju representera Stockholm...

/Patric
/Patric

Speedbird

Hur ser tidsplaneringen ut ?
När beräknas tävlingen vara slut på söndagen t ex...

Bra att veta för mig som har en båttid att passa [:)]

/Perra
 

Aeroparts

#20
Jag tror de flesta gör det mesta för att det skall gå så tyst som möjligt med vad man kan köpa idag. Men om vi helt plötsligt har dB krav på fält som ställer flygplan som flugit utan att de nedgraderats eller fått tillsägelser under senaste säsongen eller dyl,så är det fel fält att ha en final på. Då har något gått riktigt snett och fältvalen måste ses över. Har de krav som normala IMAC maskiner inte når ner till med OK utrustning samt throttle management så blir det inte lätt. Vi vet alla vad som händer när det står 8 m/s på vindmätaren då går t.o.m +150cc
maskinerna med gasspaken långt upp på skalan och dBA kravet på marken blir inte speciellt rättvisande av vilken ljudbild maskinen ger.
/LOL

Rikard Levenstam

Fundering....

Om min Gula maskin nu uppfattas som väldigt tyst och ok i luften, men ger 93 dbA på marken....

Om jag då gör ett Start-mode i sändaren, där fullgas på sändaren ger reducerad trottle och 90dbA, vilket antagligen ger tillräcklig trottle för att varmköra och få maskinen i luften.

I mitt IMAC-mode får jag fullt utslag på trotteln.

En propeller väsnas ju mer på marken än i luften då den inte rörsig framåt på marken = helt andra förhållanden..

Är syftet att låta mindre på marken och ha en tyst maskin i luften är ju detta en bra lösning...  Och det är väl det vi är ute efter?



Lonsan

Du är nåt på spåren.
Personligen så vill/vågar jag inte ge fullgas statiskt på marken med mina större elkärror.
Det blir enorma belastningar, både på infästningar, prop och elektronik.
Etersom proppen stallar+rippar samtidigt så lär det låta illa.
Lika missvisande som att mäta ljud från en bil som står och burnar på fullgas med skrikande däck skulle jag vilja säga.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Larsson

Ni är på spåret båda två[:D]
Med bedömt ljud så kan maskinen KUNNA pruducera hur mycket ljud
som helst , bara den inte gör det i luften.
När man sen ska bedöma ljud så är vändmanövarna till stor hjälp,
kärran hörs lika långt till som jag uppfattar den nu[:0]
Så i min bok innebär en bullrig kärra på marken inte automatiskt
en låg ljudpoäng.
Den bullrar bara på oss och någon tycker kanske till ock med om det[8D]

Rpm
Rpm

Speedbird

Jag har nu ljudmätt min kärra inför Göteborg och den ligger på 91,3dbA,
fullgas statiskt 3meter i sida 30cm över marken...

I luften ( sportsman C ) aldrig över 73dbA...

/Perra
 

beachen

Hej på er alla flygare,Tänkte bara kolla om det är några som vill äta mat på lördagen det blir grillad kycklingfile o ris med tilltugg,jag vill ha besked senast måndag kväll 3/9 2012 så jag kan beställa.Angående era speckulationer om ljudmätning är det så att vi ej kommer att stå som några poliser och mäta era maskiner, men jag rekommenderar att ni gör allt för att vi ska slippa problem och ev. behöva plocka ner er.hoppas på en rolig helg tillsammans med er.är det något ni undrar över kan ni ringa mig på tel 0705621605.Mvh. Michael Strand (Maila mig om maten)
 

Speedbird

#26
quote:
Originally posted by beachen

Hej på er alla flygare,Tänkte bara kolla om det är några som vill äta mat på lördagen det blir grillad kycklingfile o ris med tilltugg,jag vill ha besked senast måndag kväll 3/9 2012 så jag kan beställa.Angående era speckulationer om ljudmätning är det så att vi ej kommer att stå som några poliser och mäta era maskiner, men jag rekommenderar att ni gör allt för att vi ska slippa problem och ev. behöva plocka ner er.hoppas på en rolig helg tillsammans med er.är det något ni undrar över kan ni ringa mig på tel 0705621605.Mvh. Michael Strand (Maila mig om maten)



Jag har redan mailat dig om att jag vill vara med på maten lördag...
hoppas du fått mailet [:)]

/Perra
 

Lonsan

#27
quote:
Originally posted by Speedbird

Jag har nu ljudmätt min kärra inför Göteborg och den ligger på 91,3dbA,
fullgas statiskt 3meter i sida 30cm över marken...

I luften ( sportsman C ) aldrig över 73dbA...

/Perra



Men hur mycket låter Sportsman B då[:D] ?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#28
quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

Jag har nu ljudmätt min kärra inför Göteborg och den ligger på 91,3dbA,
fullgas statiskt 3meter i sida 30cm över marken...

I luften ( sportsman C ) aldrig över 73dbA...

/Perra



Men hur mycket låter Sportsman B då[:D] ?



oh sorry... [8D]
74dbA
antagligen på grund av jordens lutning, medvind vid mättillfället eller liknande... [:D]

/Perra
 

Spitfiremagnus83

Har anmält mig, men får lämna walk over denna sista tävling för säsongen. Får inte ihop det helt enkelt.

Hoppas det inte ställer till det för tävlingsledning, förlåt!

Magnus Göransson, Malmö