Bra träningsmodell för Imac

Started by Henrik, 2012-10-22, 12:05:47

Previous topic - Next topic

Henrik

Hej
Har lite funderingar på att skaffa en Träningsmodell för Imac med El setup.Modellen ska inte vara större än ca 2 meter för den skall vara snabb att sätta ihop å frakta.Våra flygtider på fältet är begränsad till kl:18:00 så efter det är det EL som gäller.Dom modeller jag funderat på är EF Extra300 78\",Sebart Mythos F3A 125e eller Vanquish F3A 2M(lite dyr men kanske värt att lägga till?).

/Henrik Karlsson
 

Lonsan

Om det nu är IMac träning det gäller så är det väl bäst att välja ett IMAC-legal plan?
Då kan det ju funka som backup kärra om bensinen skulle ta slut mitt under en tävling...;-)
Varför måste det vara så mycket mer lättpackat bara för det är el? En 88\" är inte så himla mycket större och då den ju inte blir oljig eller riskerar att droppa soppa så kan man lasta lite annorlunda.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Henrik

#2
quote:
Originally posted by Lonsan

Om det nu är IMac träning det gäller så är det väl bäst att välja ett IMAC-legal plan?
Då kan det ju funka som backup kärra om bensinen skulle ta slut mitt under en tävling...;-)
Varför måste det vara så mycket mer lättpackat bara för det är el? En 88\" är inte så himla mycket större och då den ju inte blir oljig eller riskerar att droppa soppa så kan man lasta lite annorlunda.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se



Jag har möjlighet att flyga på ett ytterligare fält o där är utrymme begränsatt varför 2meters blir bäst för mej.Kommer att ha både krill sukhoi 33%+yak 37% till nästa år så därför behöver det inte vara ett IMAC-legal plan

/Henrik Karlsson
 

Lonsan

Ok, om fältet är litet (att landa på eller flygboxen eller både och?)
så kommer nog en EF Extra bättre till pass än en F3A maskin.
Den har ju goda 3D egenskaper och kan ju flygas tight och landas kort.
Tror inte F3A kärror är optimala för trånga flygutrymme och små eller dåliga landningsbanor.
Men de är såklart fantastiska \"rälsgående\" precisionsmaskiner.
Kul att du funderar på något halvstort i elväg i alla fall :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Gullberg

Hej Henrik,

En sådan här är på gång hemma hos mig med samma anledning. Snabbt komma ut på fältet och flyga tyst.

Image Insert:

29.4 KB

GB-Models YAK 55M 120 1.8
Wingspan: 1800mm
Length: 1740mm
Weight: ~3600g (RTF less motor and battery)

Motor kommer att bli en AXI 5325/16
Motorstyrning blir Jeti Spin 99 Opto
6S LiPo

http://www.8fly.it/open2b/var/catalog/product/files/879.pdf

//Gullberg


www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Henrik

 

Lonsan

Har en sån Yak. Börjar dock kännas lite liten för att ge rätt träning på programflygning, för lätt/för liten tröghet liksom. Kul på sitt sätt men ändå lite för skör för att inspirera till värsta busflyget. Min väger 4,2 kg RTF med Plettenberg XTRA 30-10 EVO, RASA 22x12, 9s3300mAh ack och Jeti Spin 99.
Jonny, vill du spara några gram och skona kärran lite så har jag gjort några kolfiberställ med gott svikt till denna kärra.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Par A

Hej
Har köpt en 2m Vanquish i höst. Utrustad med en Hacker Q60 och 10s 5000 mah. Flyger fantastiskt stabilt och har kraft som är enorm med den setupen.
Den går bra i blåst och mycket kursstabil. Nu är detta en F3A maskin som är i grunden designad för stor och mjuk flygning.

Lätt att sätta ihop och jag får mycket fluget med den maskinen.
Flyter inte ut i landning utan landar lätt på 50 m.
Man ska säkert inte jämföra F3A maskiner med IMAC men om du vill ha något välflygande så är den och Mythos 125E alternativ.

Har även haft Yak 55M 1,8m men upplevde den som för lätt i lite blåst.

Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Träna alltid när det blåser friska vindar, gärna tvärs flygriktningen, hellst med lättast tänkbara kärra.
Ni vet ju hur det brukar vara på tävlingarna, och tänk på att planet inte känner till att det blåser [:D].

Man behöver ju inte starkare motor vid hård vind, det blir då bara  mer intressant att spaka.

Nu är vi där igen......[:)]

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Håller med om det nyttiga med att träna i busväder men vidhåller att en allt för avvikande kärra från vad som används vid tävling
ger mindre träningsutbyte. Speciellt hur snapar, spin och viss mån stallturns ska spakas och tajmas påverkas mycket
av roderytor, vingbelastning och den absoluta vikten av kärran.
Skulle vilja påstå att kärran visst \"känner till\" att det blåser, det mått av turbulens som alltid kommer med ökad vindstyrka
påverkar en lätt kärra mycket mer än en tung vilket till sist gör att det blir så mycket störningar att det blir mer korrigering än manövrering.
Och givetvis behövs det mer motor om det blåser för det bästa sättet att tackla vinden är att öka farten, fart ger som bekant stabilitet (tröghet).
Det är väl så det funkar i F3A (eller inte enligt joenella??), planen har sin givna storlek och vikt, det som kan ökas är flygfart och storlek på manövrarna.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Larsson

Nu börjar det ta sig[:D]
Hög hastighet och tung kärra låter som det är dax att
damma av bombern[}:)][}:)]

ja så va de det där me ljudet[xx(]

Rpm
Rpm

Kent

Ha Ha visste att det skulle nappa.
Mitt inlägg hade sina felaktigheter, mest för få response.

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

joenella

#13
Lonsan.

Tror du skulle flyve lidt F3A, der bruger man jo sideroret til og holde modellen på linien, hvis vinden er på tværs af banen, ligger den i flyveretningen, gives lidt mere gas op mod vinden og noget mindre med vinden ind bagfra.
Store modeller - store oveflade - store påvirkninger fra vinden. Modeller som er konstrueret til og lave figur flyvning flyver bare bedre.
Nuvel er der nogle af jeres større modeller som flyver fint, men de er altså ikke så adrætte som en F3A der er i trim.
Har desværre kun 1 Krill Velox med en ZDZ90RV-J og en Krill SU29 33% med NEU 2230 så vedjo ikke rigtigt hvad jeg taler om.

Åhhh jo, jeg blev dansk mester i F3A NORDIC :)
 

Lonsan

quote:
Originally posted by joenella

Lonsan.

Tror du skulle flyve lidt F3A, der bruger man jo sideroret til og holde modellen på linien, hvis vinden er på tværs af banen, ligger den i flyveretningen, gives lidt mere gas op mod vinden og noget mindre med vinden ind bagfra.
Store modeller - store oveflade - store påvirkninger fra vinden. Modeller som er konstrueret til og lave figur flyvning flyver bare bedre.
Nuvel er der nogle af jeres større modeller som flyver fint, men de er altså ikke så adrætte som en F3A der er i trim.
Har desværre kun 1 Krill Velox med en ZDZ90RV-J og en Krill SU29 33% med NEU 2230 så vedjo ikke rigtigt hvad jeg taler om.

Åhhh jo, jeg blev dansk mester i F3A NORDIC :)



Jag tror egentligen inte vi har olika syn på hur tingen fungerar rent fysikaliskt, blev bara lite förvånad över det där med att F3A flygs (extremt?)långsamt. Givetvis är F3A mer optimerade för \"pattern\" då de inte har några estetiska krav. Tror att en viktig del i att IMAC blivit så populärt är att maskinerna är snygga att se på och har lite \"karaktär\" även att flyga, dvs inte total \"video game feeling\" att flyga.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår