Ditten o datten

Started by Rimsby, 2012-11-03, 09:44:24

Previous topic - Next topic

Rimsby

Hej allihop, det blev ett sabbatsår för mig från flyget, men har väl avsikten att ta upp det igen till 2013 års säsong. Vad gäller egentligen då, kan man liksom börja om från början i basic eller ska man fortsätta köra sportsman där man näst intill vara en fara för allmänheten? Lägger mig platt och säger som det är, känner mig väldigt ringrostig, Mvh Andreas R
 

Lonsan

Det blir till att fortsätta i Sportsman eller gå upp godtycklig nivå.
Jag föreslår att du fortsätter i Sportsman av 2 skäl
paroos blir \"tvungen\" att gå upp till Intermediate och jag slipper
att gå upp till Advanced. >:-€•••O<
Max 300 tecken, 272 återstår

Rimsby

Ok Pontus, får väl försöka nöta in det nya programmet då......
 

Spitfiremagnus83

Skit i vilken klass du ska flyga, frågan är ju VAD du ska flyga. Blir det en comeback för QQ-yaken?
 

Henrik

Vad är det för regler när det gäller att gå ner en klass? Kan förstå om man har ett längre uppehåll att man kanske vill gå ner en klass. Själv hadde jag svårt när jag gick upp till intermediate(för bråttom?.Men jag kommer att flyga igenom programet(2013) och funkar det ok så åker jag på tävlingarna och funkar det inte så står jag över.

/Henrik Karlsson
 

paroos

#5
Hej alla, cupreglerna står här på hemsidan under \"regler\".

Vi uppdaterade dem senast 2010.

Ang. nedflyttning:
Nedflyttning till nästa klass under den man tävlat i är möjlig. Den tävlande skall skriftligen begära nedflyttning och i skrivelsen ange skälet till nedflyttningen. Begäran om nedflyttning skickas via brev eller e-post till någon i arbetsgruppen. Arbetsgruppen kommer därefter att skyndsamt behandla ärendet varefter den tävlande får besked på om nedflyttning godkänts eller ej.

Vi tog närmast liknande process från reglerna i USA där man ansöker till den som är \"regional director\".

Vet ej om det någonsin hänt, aldrig i Sverige.
Anledningen är ju ganska enkel, man vet själv vilken nivå man är på, programmet (det kända) är alltid känt långt i förväg. Man har alltid möjlighet att testa nya programmet. Man har dessutom obegränsat med tid att testa \"nästa nivå\" genom att testa/träna på innevarande års program i klassen högre (inkl okända som flugits). M.a.o. det blir ju aldrig någon överraskning vad som väntar om man går upp.
Ett beslut man tar själv och faktiskt kan ta när man vill, innan eller under en säsong. Därför kan jag inte se att det kan bli aktuellt för en pilot som är aktivt flygande.
M.a.o. det finns inget utrymme att ångra sig med de möjligheter som beskrivs ovan.

Jag ser det som att nedflyttningsmöjlighet är ett sätt att möjliggöra come-back efter lång frånvaro.
Dvs om man tävlat i en viss klass, sedan av någon anledning lägger ner modellflygandet i ett antal år. Så länge att man helt tappat den nivå av kunnande och skicklighet man hade X-antal år innan.
Dessutom att det bedöms att man nu även med träning istället ligger på en annan och lägre nivå i klasser räknat. Det måste ju styrkas på något vis, hur vet jag inte riktigt.
Kanske har den klass man varit i för länge sedan dessutom blivit mycket svårare m.fl omständigheter.
Helt individuellt och därför något som måste bedömas unikt i varje aktuellt fall.
Dels måste man kunna vara säker på status gällande skicklighet för aktuell pilot. Men det viktigaste är rättvise aspekten mot de andra i klassen. Får inte finnas en chans att en pilot går ner en klass och sedan dominerar. Skulle nog upplevas väldigt orättvist av de andra tävlande i klassen. Därav tror jag en bra grej hade varit att även tillfråga så många som möjligt i den klassen man vill flytta ner i.
Ur rättvisesynpunkt har vi även uppflyttningsregler, dvs är man så duktig att man vinner 5 tävlingar i samma klass under samma säsong, då måste man flytta upp. (OBS i konkurrens, minst 4 startande i klassen)

Vi har aldrig haft något skarpt fall att ta ställning till och jag tvivlar på att vi någonsin får det faktiskt.

Därför kan jag bara spekulera och resonera...

Andreas, kul om du gör come-back!
Vi ses i sportsman 2013!![}:)]
[8D]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Jipiiee! (jag menar det)
Max 300 tecken, 272 återstår

Henrik

quote:
Originally posted by paroos

Hej alla, cupreglerna står här på hemsidan under \"regler\".

Vi uppdaterade dem senast 2010.

Ang. nedflyttning:
Nedflyttning till nästa klass under den man tävlat i är möjlig. Den tävlande skall skriftligen begära nedflyttning och i skrivelsen ange skälet till nedflyttningen. Begäran om nedflyttning skickas via brev eller e-post till någon i arbetsgruppen. Arbetsgruppen kommer därefter att skyndsamt behandla ärendet varefter den tävlande får besked på om nedflyttning godkänts eller ej.

Vi tog närmast liknande process från reglerna i USA där man ansöker till den som är \"regional director\".

Vet ej om det någonsin hänt, aldrig i Sverige.
Anledningen är ju ganska enkel, man vet själv vilken nivå man är på, programmet (det kända) är alltid känt långt i förväg. Man har alltid möjlighet att testa nya programmet. Man har dessutom obegränsat med tid att testa \"nästa nivå\" genom att testa/träna på innevarande års program i klassen högre (inkl okända som flugits). M.a.o. det blir ju aldrig någon överraskning vad som väntar om man går upp.
Ett beslut man tar själv och faktiskt kan ta när man vill, innan eller under en säsong. Därför kan jag inte se att det kan bli aktuellt för en pilot som är aktivt flygande.
M.a.o. det finns inget utrymme att ångra sig med de möjligheter som beskrivs ovan.

Jag ser det som att nedflyttningsmöjlighet är ett sätt att möjliggöra come-back efter lång frånvaro.
Dvs om man tävlat i en viss klass, sedan av någon anledning lägger ner modellflygandet i ett antal år. Så länge att man helt tappat den nivå av kunnande och skicklighet man hade X-antal år innan.
Dessutom att det bedöms att man nu även med träning istället ligger på en annan och lägre nivå i klasser räknat. Det måste ju styrkas på något vis, hur vet jag inte riktigt.
Kanske har den klass man varit i för länge sedan dessutom blivit mycket svårare m.fl omständigheter.
Helt individuellt och därför något som måste bedömas unikt i varje aktuellt fall.
Dels måste man kunna vara säker på status gällande skicklighet för aktuell pilot. Men det viktigaste är rättvise aspekten mot de andra i klassen. Får inte finnas en chans att en pilot går ner en klass och sedan dominerar. Skulle nog upplevas väldigt orättvist av de andra tävlande i klassen. Därav tror jag en bra grej hade varit att även tillfråga så många som möjligt i den klassen man vill flytta ner i.
Ur rättvisesynpunkt har vi även uppflyttningsregler, dvs är man så duktig att man vinner 5 tävlingar i samma klass under samma säsong, då måste man flytta upp. (OBS i konkurrens, minst 4 startande i klassen)

Vi har aldrig haft något skarpt fall att ta ställning till och jag tvivlar på att vi någonsin får det faktiskt.

Därför kan jag bara spekulera och resonera...

Andreas, kul om du gör come-back!
Vi ses i sportsman 2013!![}:)]
[8D]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se



Du skulle ju hålla mej sällskap i intermediate.....[}:)]

/Henrik Karlsson
 

Speedbird

Till nästa år väljer väll alla från Sportsman och upp
( som inte är tvingade att flytta upp en klass )
att stanna kvar i den klass man är nu eftersom man då bör ha
en större chans att bli uttagen till VM:et i USA 2014 [:D] [?]

/Perra
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

Till nästa år väljer väll alla från Sportsman och upp
( som inte är tvingade att flytta upp en klass )
att stanna kvar i den klass man är nu eftersom man då bör ha
en större chans att bli uttagen till VM:et i USA 2014 [:D] [?]

/Perra



Jasså du vet redan uttagningsreglerna?
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#10
quote:
Originally posted by Henrik

QuoteOriginally posted by paroos


Du skulle ju hålla mej sällskap i intermediate.....[}:)]

/Henrik Karlsson



Jag kan inte minnas att jag någonsin nämnt några uppflyttningsplaner...
Att vara med och tävla om pallen i sportsman (min fortsatta ambition) är både svårt nog (bra konkurrens) och kräver en hel del träning.
Träning som jag förhoppningsvis kan få tid till om jag gör allt för att det skall funka med jobb och annat.
Att ta ytterliggare ett steg, kräver än mer träning. Dessutom under längre tid. Jag är inte riktigt där ännu (intermediate nivå) behöver alltså mer träning under längre tid och så mycket tid har jag inte just nu.

Dessutom: De två största hoppen i svårighetsgrad anser jag är Sportsman->Intermediate och sedan Intermediate->Advanced.
Kanske är Spo->Int det största.
2013 Intermediate är dessutom det svåraste hittills...

Där har ni mina skäl att flyga sportsman även 2013.

VM 2014, hehehe nja...ok man kan kanske se det som att chanserna ökar men VM är så mycket mer än så.
Vi vet inte ens hur många som får vara med i varje klass.
Därav inte heller hur vi skall se på uttagningen.
Det är som bekant i USA. Jag gissar att man får räkna med 20-25000kr i kostnader om man skall vara med och ha sin kärra med sig.[|)]

Men, oavsett så är det klart att VM påverkar nästa säsong beroende på hur vi gör med uttagning. Kan ju bli så att bara en från varje klass får vara med (vilket jag tror med tanke på antal länder) vilket innebär att man isåfall måste vinna cupen för att vara säker.
Har man en seriös vilja, ambition och pengar att åka får man då sikta på att vinna cupen helt enkelt! (Vilket INTE är alls enkelt i någon klass...)

Mitt personliga mål 2013 är NM i Sunne.
Första som tävlande och såklart vill man göra en bra insats. Allt annat är sekundärt fram tills dess.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

#11
Hmm, om en person står för 1/6 av alla inlägg och i snitt skriver 6 gånger så långa inlägg....1/6 * 6 = 1...dvs 100%, eh, verkar mysko--återkommer.
Max 300 tecken, 272 återstår

Larsson

quote:
Originally posted by Lonsan

Hmm, om en person står för 1/6 av alla inlägg och i snitt skriver 6 gånger så långa inlägg....1/6 * 6 = 1...dvs 100%, eh, verkar mysko--återkommer.



100% = President...

Rpm
Rpm

Speedbird

#13
quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

Till nästa år väljer väll alla från Sportsman och upp
( som inte är tvingade att flytta upp en klass )
att stanna kvar i den klass man är nu eftersom man då bör ha
en större chans att bli uttagen till VM:et i USA 2014 [:D] [?]

/Perra



Jasså du vet redan uttagningsreglerna?



Man kan väl få speckulera...

en metod kan ju vara att SM 1:an i varje klass får möjligheten att åka,
kan inte denne så får 2:an frågan...

Men vi vet ju inte än hur många i var klass som får möligheten till detta äventyr...
så vi får vänta och se vad IMAC USA kommer fram till...

/Perra

 

Rimsby

Tack för svaren, det verkar rätt glasklart, nedflyttning verkar bökigt, bara att försöka planera sin tid bättre så att det kan bli lite övning till våren då, hoppas på det bästa.
Angående QQ yaken, är det i gott skick, gjort 4 starter i år, har ju inte slitet på den i år direkt, går fint med den nya 120an, så jag tror nog inte det är den det skall hänga på, det är nog jag själv som är den största begränsningen känns det som. I vilken klass vi än träffas som skall det faktist bli lite småkul att träffas igen, har vi tur kanske det tom skall hinnas med en kall eller 3 någon kväll, Mvh Andreas[:)]