Sbach 342 107\" med JC120

Started by Guzzten, 2012-11-21, 21:02:47

Previous topic - Next topic

Mikael_Ingemarson

quote:
Originally posted by Guzzten

En fråga: Var ska TP vara på en 107\" Sbach om man väger in den i hobbyrummet UTAN vingar? Jag har ju under året sett flertalet olika placeringar av accar och mottagare. Generellt kan jag väl påminna mig om att \"alla\" har varit framtunga och man har fått placera saker bakom cockpit.

Kan man få en vink?

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.



Hej
Min Sbach är inte framtung, och jag har inget placerat bakom kabinen.
Men såklart det kan bero på att min motor väger in på 2400 gram totalt exkl.avgassystem (ZDZ 90RV-J).

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Guzzten

Jag har ju inte vägt av min än, eftersom jag inte har en aning om var jag ska ha sakerna, utom servona då som har given plats. Jag tänkte till lite och kom på att \"alla\" nog bara var Patrik Roos.... :) Har ju sett endel med lättare motorer och dom blir ju naturligtvis inte framtunga. Men frågan kvarstår, var är TP utan vingar?
Lite kul att hålla på med servon endå, jag har i alla fall fått sidorodret att röra sig med hjälp av en servotester! Superkul!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Lonsan

#17
Häpp!

\"TP utan vingar metoden\" funkar inte så bra. Funkar bara då både totalvikten och vingvikten på referenskärran är samma som din kärras.
Tänk så här;

Antag att vingvikten och för den delen vingparets longitudinella TP är samma på både referenskärra och din kärra.
Men att referenskärrans vikt utan vingar är 1 kg lägre än din.
Då kommer den kärran att ha TP utan vingar längre fram än din kärra även om TP med vingar är samma. Har inte några siffror att räkna på men uppskattar att metoden kan slå fel på ca 1 cm per kg viktskillnad mellan refernskärra och mätobjekt.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

PS

Om det är bökigt att väga av med vingarna på, ta då i stället och lägg vikter i kroppen motsvarande vingvikten.
Vikterna ska givetvis centreras runt en punkt motsvarande läget för vingarnas individuella TP.
Om du är intresserad så har jag en enkel räknesnurra i Excel, då kan man labba runt med placeringarna i datorn, det brukar bli på några mm när mot beräknat (beroende på hur noga man mäter och väger sina komponenter)
Max 300 tecken, 272 återstår

Guzzten

Ja ha ja.... blir till att göra nån habrovink på altanen i vinter då så man kan hänga upp maskinen. Nåja det löser sig!

I kväll har jag fått lite mer gjort. Thulin var vänlig och skickade servon till mig som jag har monterat. Det blev 2 till sidorodret och 1 höjdroder.



// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

imacse_peter

Du kanske hittar något i min gamla tråd,
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=718&whichpage=1

Bl.a vardagsrumsbalansering på sidan 6 [:)]

För övrigt den första Sbachen som flög i Sverige, still going strong...

// Peter
// Peter Schmidt

Guzzten

Tack Peter för länken! Jag suger åt mig all information jag kan få av pålästa och erfarna herrar som dig!

I kväll har jag inte gjort så mycket. Jag har skruvat i det sista höjdservot, dragit lite kabel i kroppen och kollat att servona och rodren går lätt och felfritt. Kul med stora roderytor! viftade lite med sidan och det blev rent från balsadamm på min servohylla!



// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

paroos

TP skall alltid mätas ut på varje unik modell/individ.

Vi (jag o Peter) upptäckte att våra maskiner är väldans olika i var vikten är...

Gör egna och nogranna kontroller och mätningar!

Montera servo, linkage, kablage, motor, dämperi, tankeri. Dvs allt som har \"given\" positionering i modellen. Lägg i mottagare o box där du planerar att ha det (ej monterat bara löst) Sätt ihop hela kärran, full mockup, inkl. spinner o propp, pilot, instrumentbräda, rubbet!. Fäst en tvätt lina eller likn runt varje vingrör så långt in vid kroppen det går. För in vingarna utan att klämma linan. Dra linan upp och slå runt ett kvastskaft eller liknande.
Lyft! Använd ackarna och flytta runt.
Balanserar den på vingröret är det en bra start.
Kolla här så ser du principen.(passa gärna på att njut av kärran också...[;)])



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS
Här är min byggtråd om du inte redan hittat den...
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1291
DS

PPS
Fortsätt fråga på bara...
DDS

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Speedbird

#24
quote:
Originally posted by Guzzten
I kväll har jag fått lite mer gjort. Thulin var vänlig och skickade servon till mig som jag har monterat. Det blev 2 till sidorodret och 1 höjdroder.


// Anders



Kul att det går framåt med bygget Anders [:)]
där har du ett riktigt fint tävlingsvapen till nästa år [:p] [:p] [:)]

Men... [:0] inte är det väll ett Power HD servo jag ser där inne i stabben...

De mår inte så bra på höjdrodret ens i en 50cc kärra...
jag hade 2st HD 9150mg 16kg dragkraft på höjdrodret och ett tappade centreringen efter ca 15st IMAC flygningar ! !
fick ner kärran hel, hade ju 2st, en på var hödroderhalva...
men det luktar bränt i stabbhalvan än i dag... [:D]
bytte till 2st Hitec HS-7955TG 24.0kg de centrerar perfekt och har överdrivet med kraft för en 50cc kärra [8D]

deras små servon fungerar bra till inomhus kärror...

Det kan fort bli vansinnigt dyrt om servon ger upp i fel läge på större kärror, och centreringsfel kan man bli galen på...
visst, inget servofabrikat är 100% felfritt men det är väll rätt många IMAC flygare som haft problem med just Power HD...

samtidigt finns det de som flugit oerhört mycket med 9150 serien och är supernöjda [:)]


i all välmening [:)]
Perra

 

Henrik

quote:
Originally posted by paroos

TP skall alltid mätas ut på varje unik modell/individ.

Vi (jag o Peter) upptäckte att våra maskiner är väldans olika i var vikten är...

Gör egna och nogranna kontroller och mätningar!

Montera servo, linkage, kablage, motor, dämperi, tankeri. Dvs allt som har \"given\" positionering i modellen. Lägg i mottagare o box där du planerar att ha det (ej monterat bara löst) Sätt ihop hela kärran, full mockup, inkl. spinner o propp, pilot, instrumentbräda, rubbet!. Fäst en tvätt lina eller likn runt varje vingrör så långt in vid kroppen det går. För in vingarna utan att klämma linan. Dra linan upp och slå runt ett kvastskaft eller liknande.
Lyft! Använd ackarna och flytta runt.
Balanserar den på vingröret är det en bra start.
Kolla här så ser du principen.(passa gärna på att njut av kärran också...[;)])



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se



När det gäller trä?

/Henrik Karlsson
 

paroos

#26
När vad gäller trä?


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Perra, att \"Många IMAC flygare haft problem med PowerHD\" är kanske att ta i?
De jag haft har funkat bra...tror det har gjort det för de flesta.
Bla Fantini har ju kört med dem i sin 100cc Extra mycket, m.fl.
Ett klart godkänt budget servo i min bok.


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

DEN boken ger jag inte mycket för i så fall är jag rädd...[:(]

Det finns mycket man kan ge mer eller mindre avkall på för att få ett budgetpris.

För några år sedan fick vi möjlighet att testa Hyperion servon till bra priser
genom din försorg. De fick väl inte helt strålande kritik av oss, bl a var eller blev de
lite väl glappiga i lådorna efter ett tag (jag flög 50cc bensin med dem...)
och de var ganska strömtörstiga och inte speciellt snabba men på det
hela taget OK för priset. Och vad jag vet var det inga som gick sönder, ej heller
problem men centrering. (vad jag vet) Dessutom var de programmerbara.

Vilken rad står de på i din \"bok\"?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lager

Jag har P HD i min 50 cc kärra. Nu flyger jag förvisso inte så mycket, men de har funkat bra (peppar...peppar) bortsett från visst glapp i växlarna.

/Lager