88\" GP Yak 55-M med Terminator 30-10

Started by Lonsan, 2012-12-16, 19:37:06

Previous topic - Next topic

Lonsan

Ja ja jaa, ännu en elkonvertering, planerad sedan en längre tid och det ryms ingen
flercylindrig 4t av godtagbar effekt i denna så...vi kör:

Så här ser det ut på vår bygglokal, 2 bygge drog igång, nämnda Yak + en EF 78\" Extra (kommer kanske i en egen tråd)



Great Planes är ju inte så vanliga inom IMAC men denna YAK är relativt ny vad jag förstår.
Den har bra öppning och är därmed väldigt lämpad för el. Dessutom väldigt genomtänkt och välgjord även för 2t, lackat och klart etc. På bild ser ni motor och reglage som ska in i min.


Ja, för 2t extremt väl förberedd med lååång kanal under som rymmer antingen kanister eller piiiipa[:D]


Beroende på om pipa, kanister eller inget alls används så fyller man ut kanalen
med dessa \"klossar\" som väger 37 + 48 gr.


Vingprofilen är, konventionell(?), ganska tjock alltså, tror jag gillar det men vi får se.


Stabbar, också lite mer konventiojnella, \"bara\" hälften av ytan är roder.


Detta är hur mycket som blev byggt idag, dvs jag klistrade på instrumentpaneldekalen.
Trevligt med en färdigbyggd och målad cockpit som omväxling.


To be continued.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Hoppas det Grabbens kärra?

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Lonsan

Jag befinner mig just nu i bensin-chock!!  
Nattade just Svante (som är den lille grabben men mest flygintresserad)
Visade inläggen ovan, med pip-kanalen, han sa \"jag vill ha ett bensinplan, dom är coola och kan göra rök, då kan jag skriva ett S\"
Å andra sidan så vill han också ha en Ferrari när han fyller 18...\"vill ha\" är väldigt välutvecklat hos kidsen av idag...:-o
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Kul att du bygger lite Wood-kärror, och som jag förstår det rätt, kanske lämnar den moderna el-världen.......[:I], och anammar lite gammal \"stenåldersteknik[;)], som du uttryckt dig förut.....\"
[:p][:p][:p]BENSINMOTOR[:p][:p][:p]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Speedbird

#4
quote:
Originally posted by Lonsan

Jag befinner mig just nu i bensin-chock!!  
Nattade just Svante (som är den lille grabben men mest flygintresserad)
Visade inläggen ovan, med pip-kanalen, han sa \"jag vill ha ett bensinplan, dom är coola och kan göra rök, då kan jag skriva ett S\"



It\'s The End Of The World As We Know It [:0]

dina barn har sett ljuset Pontus ! !
nu finns det ingen väg tillbaka... [:D] [;)]


/Perra
 

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Kåpan inpassad och borrad


Mycket på gång på samma gång...kommer att för ovanlighetens skull köra en barskrapad
installation och bl a anvönda medföljande 4-40 stålstötsänger, vanliga metalllinkar, servoarmar som följer med servona (Hitec skickar med hyfsat stöddiga bitar jmf alla andra fabrikat)
Max 300 tecken, 272 återstår

Henrik

Hur bred är motorkåpan?Har hafft lite funderingar just på den gp yak tillsammans med Dle60 twin....:)

/Henrik
 

Lonsan

Hoppla! Då blir det nog pulver över.
Firewall är drygt 26 cm, sen konar kåpan så framme över topparna lär det vara nån/några cm till. Ska mäta vid tillfälle, bygger inte kärran hemma.
Kan för övrigt upplysa lite om vikten. Komplett med elsetup verkar den hamna på 7.8 kg om jag använder allt standard. Plockar jag bort el-drivlinan så blir vikten 4.9 kg.
Eftersom typvikten anges till 8.2-8.8 kg så ska det nog finnas utrymme för en kopiös övermotorisering utan att det blir för tungt. Men du får nog göra en 2-1 övning med avgaserna, att klämma in 2 kanistrar kommer att kräva en major reconstruction.
Max 300 tecken, 272 återstår

Henrik

Tänkte köra med avgasriktarna som följer med motorn med 23/8 allt 24/8 propp!

/Henrik
 

Lonsan

Eh hoppsan, jag tänkte fel innan, när du sa DLE 60 twin kopplade min hjärna det som 2x60, dvs 120cc. DET hade ju varit en övermotorisering av klass ;-).
Nu blir det en fin-flygare istället, borde bli väldigt lätt, vad väger twinnen?

Max 300 tecken, 272 återstår


Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Javisst ja, dagens viktbesparing, ett hål i firewall sparad detta + de spånor som
gick bort i kapprocessen...[:I]


Max 300 tecken, 272 återstår