Propellerval...

Started by Guzzten, 2013-04-09, 19:38:44

Previous topic - Next topic

Guzzten

Är en kolfibersnurra, av bra kvalitet typ Mejzlik och Biela, mer \"lättdrivna\" än träpropellrar, typ Xoar? Samma storlek naturligtvis.

Den Xoar 28B (28x10 3D) som jag kört på min JC120 verkar gå tungt. Jag får \"bara\" ut 5400 rpm med nöd och näppe på backen. Den tappar dessutom varvet på vertikalerna och då faller ju kärran av. Jag kapade av, helt oventenskapligt, 20mm på varje bladspets, rundade till topparna och fick ut 5650 rpm, utan protester.

Tanke: min självkapade, numera 26+x10 trä, med troligen rätt breda blad, varvar 5600. En \"slimmad\" 27x12 Mejzlik kolfiber \"borde\" ge samma varv, men mer fart och bibehållen ork.
Eller är det så att jag ska köra 26x12 kolfiber, för att skilnaden mellan matrial och märken inte är så stor?

Vad säger ni som har erfarenhet?

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Papmehl

Har du nålat in motorn än?

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Aeroparts

#2
Hej med det varvet har du inte mer än ca 7.5 Hp ur motorn och det är ju lite tunt.
Samma märke har inte alltid samma egenskaper, det finns ju nästan oändligt många. Har du samma borrning som andra så försök låna propp och prova. Pe Reivers kalkylblad är mycket informativt om olika propellras konstanter och intressant att knappa i.
/Lennart
http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls

Skymic

Med det varvtalet borde du inte komma över 27 tum, tror en 28 blir för stor?
Engelsnurrorna är generellt lättdrivna och tysta, Meizlic Bra kompromiss, effektiva.Hyfsat tysta.
Biela, bra dragkraft, generellt Trögare, ganska högljudda, Mueller prop Skall bli kul att prova, han tävlar själv och tar fram surrorna till det ändamålet,Träsnurror finns hur många som helst, gennerellt mer högljudda och mindre effektiva än Kolsnurrorna.
Men som sagt Kolla PEs propkalkylatorguide.

//Micke

//Micke


Lonsan

På vilket sätt fastställer du att 5400 rpm motsvarar ca 6.4 hp LoL??
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Generellt känns det märkligt att en 120cc inte ger goda prestanda till SBachen.
Kärran som sådan är väl både relativt lätt och lättdriven?
Svenske mästaren kör ju den med en mindre motor och vad jag tycker, hopplös snurra men det går fint ändå.
Motorn ifråga lär dock vara hyfsat inställd och inkörd vid det här laget ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Henrik

För att ha något att gämföra med så varvar min DA100 (gamla modellen) strax över 6100 med Mejzlic 27x12

/Henrik Karlsson
 

Aeroparts

#7
quote:
Originally posted by Lonsan

På vilket sätt fastställer du att 5400 rpm motsvarar ca 6.4 hp LoL??


Det var lätt..knappade in fel [;)] propeller och varvet i kalkylbladet...och läste av då blev det 6.4 fast borde varit 7.5 med rätt prop vilket är bättre men inte bra.
Dragkraften blev ca 20kg statiskt
/Lennart
Skall ju inte jämföra men vi har på MVVS 116 och Engel 30x14 6200 rpm vilket motsvarar 14 hp+ och 33kg statisk drag[}:)]

http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls

Mikael_Ingemarson

quote:
Originally posted by Guzzten


Den Xoar 28B (28x10 3D) som jag kört på min JC120 verkar gå tungt. Jag får \"bara\" ut 5400 rpm med nöd och näppe på backen. Den tappar dessutom varvet på vertikalerna och då faller ju kärran av.



Hej
Jag känner tyvärr igen fenomenet från min RCGF 100 som satt i min Sbach när jag köpte den. En bra kolfibersnurra är naturligtvis bättre, men det är nog inte själva grundproblemet.

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare

Guzzten

Kan ju vara andra saker som påverkar också. Den 90 graders 3W insugstratten, kan den \"bromsa\" insuget? Inget filter, bara tratten. Sen kan ju canistrarna göra  sitt... Men att det ska bromsa nästan 1000 tom verkar konstigt. Det lutar nog åt att den ska gå längre innan den \"släpper\". Borrmönstret är det samma som DLE, så man kan kanske testa några snurror vid tillfälle

Den flyger i alla fall och det är jag glad för. Tack för tips och hjälp. Återkommer med fler frågor senare.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Aeroparts

#10
Här är en länk till en som testat lite och några videos.
Finns lite info om proppar etc.
/Lennart
http://www.teamflyingcircus.com/forum/f23/jc-evo-120-report-6015/

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

quote:
Originally posted by Lonsan

På vilket sätt fastställer du att 5400 rpm motsvarar ca 6.4 hp LoL??


Det var lätt..knappade in fel [;)] propeller och varvet i kalkylbladet...och läste av då blev det 6.4 fast borde varit 7.5 med rätt prop vilket är bättre men inte bra.
Dragkraften blev ca 20kg statiskt
/Lennart
Skall ju inte jämföra men vi har på MVVS 116 och Engel 30x14 6200 rpm vilket motsvarar 14 hp+ och 33kg statisk drag[}:)]

http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls


Vilken temperatur knappade du in?
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts


Guzzten

Har läst på lite nu och vet nu även att varvet inte är bra. Det ska upp till runt 6500 i alla fall på toppen. Ska kolla förgasare och ta bort tratten. Får skrämma grannarna lite i morgon kväll med då... så glada dom är.. NOT :)

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Skymic

Har du rätt Heather längd ?

//Micke

//Micke