Inte fullärd på länge....

Started by Lonsan, 2013-05-14, 14:20:34

Previous topic - Next topic

Lonsan

Summerade mitt IMAC-flygande.

Träning och tävling tillsammans de gångna 6 åren gav den klena summan
av ca 80 timmars vistelse inom \"aerobatic box\". Eller ca 1600 sekvenser.
Känner ni till 10000 timmars regeln, att det tar 10000 timmar av målinriktad
och motiverande träning för att nå mästarnivå?
Uttryckt i liter för er bensinflygare snackar vi ca 30 kubikmeter dinosauriedestilat.

Så, det är helt klart felaktigt av mig att säga att jag eller vem som helst av oss nått toppen sin förmåga. Frågan är hur man fyller på med motivation och lust när man
nått en platå eller upplevd svacka.
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

Wimp!
Du er rykket for hurtigt op, du skulle have holdt dig i de lavere klasser indtil du kunne vinde konkurrencerne - først derefter rykke rman op.
Hvis man har det svært i de lavere klasser skal man ikke rykke op fordi man tror det bliver mere sjovt. Trække sig bare fordi man ikke kan tåle lidt konkurrence - stakkel
 

Rikard Levenstam

Pontus, tycker inte om tanken på att du ska lägga ner...Du har ju mycket kvar att ge och upptävka som alla vi andra. Säg till om du vill låna en bensin modell på nästa tävling så kanske du känner nytändning. I all välmening tycker jag Sukhoien flyger bättre med mer fart, speciellt i 10m/s,  kanske bäst med ett mellanting mellan hur du och jag flyger ;-)

Hepp... /Rikard





Speedbird

#3
quote:
Originally posted by Lonsan

Summerade mitt IMAC-flygande.

Träning och tävling tillsammans de gångna 6 åren gav den klena summan
av ca 80 timmars vistelse inom \"aerobatic box\". Eller ca 1600 sekvenser.
Känner ni till 10000 timmars regeln, att det tar 10000 timmar av målinriktad
och motiverande träning för att nå mästarnivå?
Uttryckt i liter för er bensinflygare snackar vi ca 30 kubikmeter dinosauriedestilat.

Så, det är helt klart felaktigt av mig att säga att jag eller vem som helst av oss nått toppen sin förmåga. Frågan är hur man fyller på med motivation och lust när man
nått en platå eller upplevd svacka.



Vi har alla stunder då vi upplever brist på motivation eller tvivlar på vår förmåga att klara av det vi gett oss in på,
funderade själv allvarligt på att helt lägga ner det här med
IMAC tävlande innan jag somnade i klubbstugan i Helsingborg i lördagsnatt...
men så kom jag att tänka på hur kul man har på tävlingarna förutom själva tävlandet,
med alla trevliga och kul kompisar som man lärt känna tack vare denna \"cirkus\" [:D]
och att sitta som domare var ett mycket trevligt och
spännande uppdrag som jag gärna gör fler gånger, det måste jag säga ! [:)]

Så Pontus...
Jag tror att du behöver en Valach 210cc bestyckad kärra att
pilla med [:D] som ett avbrott från elkärrorna...
bara för att det går att flyga IMAC med el betyder inte att man alltid måste...

/Perra
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Pontus, tycker inte om tanken på att du ska lägga ner...Du har ju mycket kvar att ge och upptävka som alla vi andra. Säg till om du vill låna en bensin modell på nästa tävling så kanske du känner nytändning. I all välmening tycker jag Sukhoien flyger bättre med mer fart, speciellt i 10m/s,  kanske bäst med ett mellanting mellan hur du och jag flyger ;-)

Hepp... /Rikard






Flyger jag så himla sakta?
Har en prop med mer stigning liggande men jag vet inte om jag hinner tänka om det
går för fort...

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Wow!

80 timmar...grymt!
På väg dit, sakta.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Guzzten

80 timmar på 6 år? Inte för att skryta, men jag hade 100 timmar förra sommaren, på min lilla Sbach och min Stik. Har 15 timmar i år, på min stora (inte för att det märktes på tävlingen direkt...).
Tekniskt sett borde det gå att \"nedgradera sig\" i IMAC.. om tex inte flygit på nått år eller så. Och visar det sig att man är \"överjävlig\" så ska man naturligt vis flytta uppåt igen...

Nä, Lonsan, påt igen bara! Hejja!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

RC-Flygare

Lonsan,
Behöver du en valach 210 för motivationens skull är det bara att kontakta mig.
\"Lager\" blev inte direkt missnöjd med den Valach 120 han köpte av mig...
/Lennart
 

paroos

#8
PS
Det fina med IMAC är att man lägger ribban själv.
Tävlar mot sig själv, bara man själv vet ju hur mycket man tränat och vad man vill uppnå.
Gäller bara att vara ärlig mot sig själv, sätta ribban på rätt nivå mot hur mycket man faktiskt vill, kan, orkar träna.
Tror de flesta av oss inser (inkl du) att hinner man inte träna så mycket så får man ju sätta förväntningarna därefter.
Vice versa, vill man prestera på tävling, då måste man lägga mycket tid på träning.
Oavsett så är ju det egna flygandet en liten del i helheten gällande IMAC tävling.
För mig är det också mycket i att träffa alla goa gubbar, snacka flyg (eller allmänt skit), ta en kall, spana in allas prylar, kolla när andra flyger, vara domare etc etc.
OCH!!! Känna att man är på en annan planet = långt borta från jobb, stress o annat. Man mår bra, slappnar av, har trevligt, rensar skallen, laddar batterierna.
FETNAJS![8D]
DS

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Det där sista Roos, det gillade jag. Att man kan prata flygplan med likasinnade och nörda in pÃ¥ vilken sorts propeller man ska ha. Ã,,lskar det!
 

Eklund

Jag instämmer absolut med Patrik. Flygandet är ju bara en liten del av det hela. Komma iväg och träffa likasinnade är för mig den största behållningen. Flygandet är för mig också skitkul och en stor utmaning, men jag har ju precis börjat.

Jag kan dock dra en parallell till något annat jag har hållit på med i 15-20 år. Jag har spelat Bowling i klubblag och håller fortfarande på. Gjorde förvisso ett uppehåll under några år pga. att man har match 15-20 helger under vinterhalvåret och det gick inte kombinera med familjen, men nu har jag tagit upp det igen, fast på en lägre nivå.
Jag skiter i princip i resultatet nu. Just när man spelar så vill man ju att det skall gå bra, men efteråt släpper jag det illa kvickt. Och hade det inte varit för gemenskapen hade jag aldrig börjat igen.

Så hitta en lagom målsättning för dig själv och strunta i vad alla andra gör, träffas och ha skoj och koppla av. Det tror jag är melodin. Och strunta i att döma några tävlingar om du tycker att det är en belastning. Suget efter det kommer säkert tillbaka när du hittar en balansen i dina aktiviteter igen. Jag tror att det finns tillräckligt med domare nu efter årets kurs.

--Per

Papmehl

Nytt nickname på Eklund från och med nu! Per \"Mac Cracken\" Eklund! Ni fattar om ni sett kingpin ;-) störtskön!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart-Desert Aircraft-Krill Aircraft
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Skymic

Jag har sagt det förut och jag säger det igen!

IMAC för mig är
25%Flyg, 25%Teknik och 50% socialt:-)

//Micke

//Micke


Lager

Inte för att jag är någon flitig IMAC-kombattant, men IMAC blir väl inte detsamma utan Lonsan?
Jag tror också att en Valach är den rätta medicinen för att öka motivationen.
Eftersom bränsleförbrukningen är låg (för Valach 120, gott och väl 15 min/500 ml, enl TC), så blir det mycket tid i luften. Själv sätter jag i 1000 ml tank i min Extra :-) Brum x 18000000000
/Lager
 

Henrik

quote:
Originally posted by Skymic

Jag har sagt det förut och jag säger det igen!

IMAC för mig är
25%Flyg, 25%Teknik och 50% socialt:-)

//Micke





Vet inte hur jag ska kunna förklara för min sambo att jag vill lägga ut 50-70 tusen kronor för en ny kärra+10000kr minst för att åka på dessa tävlingar för att vara 50% social,25%Teknik + 25% flyg? Borde gå vara social med en Vagabond från gårdstad om det nu är prio 1 ?

/Henrik