C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !

Started by Speedbird, 2013-05-14, 21:21:11

Previous topic - Next topic

Lindgren

#75
Nu blir jag lite förbryllad
Det är väl mer power i en Da 200 än i en 170:a, och din komposition väger mer.
Hur tänkte du nu ??

//Mattias

AUTOPARTNER.SE
ZDZ

Speedbird

quote:
Originally posted by Hitec

Nu blir jag lite förbryllad
Det är väl mer power i en Da 200 än i en 170:a, och din komposition väger mer.
Hur tänkte du nu ??

//Mattias



enkelt,
jag hade ju 170:an liggande [:I] [:D]
och med pipor räcker kraften till mer än väl [:D]

DA200 är också känd för att knäcka vevaxlar lite nu och då i de mest knepiga situationer... [:I]

/Perra
 

Lindgren

Då ä jag mä
// Mattias

AUTOPARTNER.SE
ZDZ

Paul

#78
Jag tycker det ser bra ut[:)] ... skulle vara kul att se ett annat experiment när ni ändå har motorn lös, hur mycket påverkar propellern vibrationer?
Utförande Anders håller motorn i handen, med två bladig propp satt i fel läge, samt i \"rätt\" läge med bladen l linje med cylindrarna vid komp. Även on det blir någon skillnad med tre bladig propp, bara Anders håller motorn i samma grepp med alla proppar borde han kunna känna skillnaden av vibrationer när startmotorn går med olika propp placering, och även 3 blad.
Bara en kul grej, som kan vara spännande. [;)]
( för att förtydliga, så kanske man skulle säga momentrörelser eller något annat, istället för vibrationer )

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Speedbird

#79
quote:
Originally posted by Paul

Jag tycker det ser bra ut[:)] ... skulle vara kul att se ett annat experiment när ni ändå har motorn lös, hur mycket påverkar propellern vibrationer?
Utförande Anders håller motorn i handen, med två bladig propp satt i fel läge, samt i \"rätt\" läge med bladen l linje med cylindrarna vid komp. Även on det blir någon skillnad med tre bladig propp, bara Anders håller motorn i samma grepp med alla proppar borde han kunna känna skillnaden av vibrationer när startmotorn går med olika propp placering, och även 3 blad.
Bara en kul grej, som kan vara spännande. [;)]
( för att förtydliga, så kanske man skulle säga momentrörelser eller något annat, istället för vibrationer )

--------------------------------
Mvh Paul Madej



Känns som ett ganska risky experiment, [:0] även om det inte är så högt varv på startmotorn... [:I] En 32x12\" är ändå rätt stor... [:D]
Jag tror att propellern kommer att jämna ut kraften som ett svänghjul gör...
vart i varvet den befinner sig har nog mindre betydelse...
men jag förstår hur du tänker [:)]

/Perra
 

Speedbird

#80
nytt starter test igår, med prope på och motorn på plats i kärran [8D]


systemutveckling tar en stund... [8D]

Anders har också konstruerat ett mycket praktiskt och smidigt bord till kärrorna så man kommer upp i rätt arbetshöjd [:)]
Image Insert:

87.52 KB

Image Insert:

87.34 KB

Image Insert:

88.67 KB


/Perra

 

Johan

Sjukt stiligt![:p] Snacka om bekvämt att bara kunna flippa en spak så startar motorn![8D]

//Johan
//Johan

Lonsan

Lyxigt med ett PowerJAZZ till startmotorn ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#83
quote:
Originally posted by Lonsan

Lyxigt med ett PowerJAZZ till startmotorn ;-)


Det kommer nog inte att sitta där när kärran ska flygas,
jag hade det lättillgängligt då det normalt sitter i min Vario XLV, men det passar bra att testa med då det tål 63V och 120A utan att svettas,
 
när systemet är utprovat kommer förmodligen ett mer lagom reglage att ta dess plats... [8D]
då startern inte kräver 63V eller drar ens i närheten av 120A [:D]

/Perra
 

Lonsan

Lyckats fånga hur många A det gick åt? Hur många s och C?
Kunde va ballt att använda supercappar till en sån här applikation.  :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#85
Vi har testat ett antal config av ackar,
6s 35c 5200mAh DP ( 35A motorn har 220 kv, för lågt varvtal på vevaxel )
9s 70c 2250mAh TP ( 15A godkänt varvtal på vevaxel [:)] )
12s 70c 2250mAh TP ( 7,5A ! mycket bra drag i startern [:D] )
15s 70c 2250mAh TP ( 5A ! [:0] tror draget räcker för att taxa kärran bara genom att köra startmotorn [}:)] [8D] )

som du kan se på A behovet så behövs det inget jättereglage till startern...

även ett Jeti reglage och en Scorpion HKIII-4025-650KV motor kommer  att testas framöver för utveckling av
ett viktoptimerat starterkitt som vid beställning kan anpassas till andra motorer än DA...  


/Perra
 

Lonsan

Fantastiskt!
Och lite svårt att fatta, strömmen går alltså ner till nästan 1/5-del när spänningen dubblas!
Det måste vara svänghjulseffekten, med lite varv syns inga toppar och den komprimerade luften
hinner inte att varken läcka eller svalna så mycket stor del av energin som tillförs vid
komprimering lämnas åter vid dekompression.
Misstänker att de högre Amperen är någon typ av fångade toppvärde?
Vad mäter du ström med?
God idé att gå upp i kv, 4-5s känns som ett smidigare alternativ för systemet.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10
Valach
VM120B2-4T

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

 

Lonsan

quote:
Originally posted by joenella

Derfor mange S :)


[:(!]
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

Fantastiskt!
Och lite svårt att fatta, strömmen går alltså ner till nästan 1/5-del när spänningen dubblas!
Det måste vara svänghjulseffekten, med lite varv syns inga toppar och den komprimerade luften
hinner inte att varken läcka eller svalna så mycket stor del av energin som tillförs vid
komprimering lämnas åter vid dekompression.
Misstänker att de högre Amperen är någon typ av fångade toppvärde?
Vad mäter du ström med?
God idé att gå upp i kv, 4-5s känns som ett smidigare alternativ för systemet.



Amperen är fångade toppvärden med en tång Amp mätare,
kollade även hur mycket Volten dippar under last med en multimeter,
och det rör sig som väntat bara om någon enstaka tiondels volt under last...

/Perra