Main Menu

ZDZ 112

Started by Thulin, 2013-09-16, 21:20:41

Previous topic - Next topic

Thulin

Hej alla!
Då har installationen av nya motorn kommit igång. Mikael I levererade en ZDZ 112:a efter finalen och den sitter nu i min Extra. Väntar på ny headers under veckan sen är det dags för test. Sparar minst 700g på vikten [:)] Återkommer med mer info efter några flygningar.
//Ulf


Image Insert:

82.37 KB

Image Insert:

80.77 KB

Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

Mikael_Ingemarson

#1
Bilder monterat vill vi också se[:)][:p]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

Lonsan

Jämfört med vad spar du hela 700 gram?
Har du bly på sporren som kan plockas bort... ;-D
Max 300 tecken, 272 återstår

Thulin

Ok, Lonsan, du om någon borde väl kunna räkna på detta med okända faktorer [;)]

Nej, du har rätt. Det satt en 3W 110 i maskinen innan (ca 3kg).

//Ulf

Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

Lonsan

Hmm, min chef har samma uppfattning om mig...hur tusan hamnade jag i den saxen?
Max 300 tecken, 272 återstår

paho

Kanske du ska göra som Perra, han har en automatisk starter monterad på sin motor (eller snart i alla fall...), har för mig att den skulle väga runt 700 g.

Då förenar du nytta med nöje, bra motor och du slipper kämpa för att starta [8D][8D]

/Patric
/Patric

Thulin

Den spikade du nästan Patrik,ligger en framför mig på bordet, köp en lott.....[?] fortsättning följer.

Image Insert:

82.13 KB

Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

Lonsan

Vänta nu här...jag ger upp och går och köper 4t bensinmotor och plötsligt börjar var och varannan att sätta elmotorer i nosen...
Så, vilket ger bästa ökning av tillförlitlighet och trivselfaktor, 4t eller el-start? (2 frågor, 2 svar antar jag)
Max 300 tecken, 272 återstår

Thulin

El-hybrid Lonsan, el-motorns momentana vrid i kombination med bränslemotorns underbara doft, kraft och ljud.[8D]

Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

Speedbird

Det är Mycket enkelt Pontus [:D]
Elstart på en 4t bensinare = Nirvana ! ! [:p] [8D] [:D]

/Perra
 

Speedbird

#10
quote:
Originally posted by Thulin

Den spikade du nästan Patrik,ligger en framför mig på bordet, köp en lott.....[?] fortsättning följer.

Image Insert:

82.13 KB



Antar att du ska byta ut borstmotorn med ett lämpligt borstlöst alternativ,
Hoppas kugghjulen och envägslagret håller för 112cc, det är ju lite över det dubbla mot vad den är byggd för att klara...
Ska bli spännande att följa [8D]


/Perra
 

Thulin

Ok, Perra och alla andra Imac-vänner. Mitt inlägg om startmotor var en halv sanning. Startmotorn ska sitta på kompisens Yak med 55cc DLE. Fick nya knuckel-headers av Ingemarsson idag, underbara att jobba med. Lödningen klar och kanske en provstart av motorn i helgen.
Må väl!

//Ulf

Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

Skymic

Skall bli spännade att få höra och se denna motor gå.[:)]
Kunde ha suttit i Felix Kärra fast drt kom tyvärr för sent.

//Micke

//Micke


Thulin

2013-09-20 kl 20.11 startade den för första gången, ZDZ112:an,  känns kanon så här långt. Nu väntar lite inkörning och provflygning, återkommer[:D]

//Ulf

Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

Skymic

Någon typ av medial upptagning, kanske teckentolkning[:p][:D]

//Micke

//Micke