Carf Extra 330SC 2,6m

Started by Johan, 2013-10-22, 21:49:48

Previous topic - Next topic

Johan

#45
Jo, jag har också hört att störningar kan sprida sig från tändsystem till batterier, men vet flera som har samma/liknande placering på sina carf-extror utan problem. Och som du säger så är dagens system betydligt mer störningssäkra jämfört med 35MHz (men inte skottsäkra [;)] ). Carf rekommenderar att man placerar allt längst fram då de lätt blir baktunga. De flesta har dock använt DA120 som är mycket lätta, jag använder ju en tyngre motor så förhoppningsvis kan jag flytta några batterier längre bak sen. [:)]

//Johan
//Johan

Johan

Så, nu är planet mer eller mindre klart. Endast radioinställningar och lite dekaler kvar... tror jag;). Sen skall allt såklart testköras på backen någon liter eller två för att se så att allt lirar som det ska.

Lite ändringar sedan senast är att jag har flyttat upp tändsystemet så det sitter i taket bakom brandväggen. Tog hjälp av ett Secraft tändsystemsfäste.



Instrumentpanel plus mycket billig pilotgubbe (typ 40kr från HK om jag minns rätt). Självklart skall årets IMAC basic-program in i mitten på instrumentpanelen när jag lyckas krympa ner ett;).




//Johan
//Johan

Lindgren

Jävla snyggt flygplan[:)]
// Mattias

AUTOPARTNER.SE
ZDZ

Mikael_Ingemarson

#48
Nice[:p]
Ser tuff ut i fronten med den spinnern, propellern och den svarta motorkåpan.

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

Papmehl

Snygg som fasen!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Rikard Levenstam

Kul med snygg byggen !!

Snyggt brukar hänga ihop med genomtänkt !!  [8D]



Skymic

Riktigt snyggt Johan, helt i min smak[:)]

//Micke

//Micke


Johan

Tack alla![:I]

//Johan
//Johan

Johan

Kollade hur nära CG jag låg och det ser tyvärr illa ut. Med Carfs rekommenderade CG 95mm från framkant på vingspetsarna så är den duktigt baktung[:(!]. Detta är med en tung DLE och plus 0,5kg batterier längst fram. Bara hatten av till de som har lyckats få denna att balansera med pipor och roderservot bakom kanopyn. De körde dock med ett roderservo bara vilket jag inte tycker känns bra på en 2,6-metare...

Aja, operation \"slim tail\" är satt i rullning och en sak är säker att jag måste byta sporrhjulet bak till ett Hangar 9 till att börja med. Det väger minst 30g mindre vilket motsvarar ca 120g bly i nosen. Vill också byta ut gångjärnsröret till rodret som är i mässing mot ett i kolfiber men då behövs någon form av bussning eller lager. Någon som har något förslag på vart man kan hitta liknande här?

Image Insert:

22.91 KB

//Johan
//Johan

Aeroparts

#54
Du kan ju inte lagra något mot kolfibern annat än kullager.
Det finns både flänsade kullager och plast bussningar som man bara snäpper i hålen som passar carf, men varför inte bara ta en mindre kolfiberstång och limma fast små mässingrörsstumpar där gångjärnspunkterna är.
Goggle på composite arf  hinge bushing så får du massa träffar som behandlar ämnet.

/Lennart

Rikard Levenstam

Hej Johan,

Tråkigt med baktunga fåglar.... Min Krill 35% Extra blev också \"bakis\" med pipor...

Jag har ca 180g vikt långt fram....http://whiteroseeng.com/products/pw.html

Tänk på att du inte behöver ha en lätt propeller heller, tror Mejzlik har vissa speciella lätta varianter...

Tomgången blir stabil och säker med mer massa.... Tror Robban kom fram till samma sak i somras.

Några hundra gram extra i startvikt tror jag inte du kommer märka om så blir fallet.
Själv har jag inte noterat någon större skillnad med full eller (Nästan) tom tank.....

Testa och se hur mycket det skulle krävas i nosen innan du tar bort halva stjärten ;-)

/Rikard

Image Insert:

75.19 KB



Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Du kan ju inte lagra något mot kolfibern annat än kullager.
Det finns både flänsade kullager och plast bussningar som man bara snäpper i hålen som passar carf, men varför inte bara ta en mindre kolfiberstång och limma fast små mässingrörsstumpar där gångjärnspunkterna är.
Goggle på composite arf  hinge bushing så får du massa träffar som behandlar ämnet.

/Lennart


Så gjorde jag på SU-31 (kolpinne med stumpar) som nu finns på Gotland. På alla roder faktiskt, det var flera meter 4 mm mässingrör totalt. Har för mig att jag sparade typ 2hg på hela kärran men en stor del var till skevarna vilket inte ger så mycket på TP
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Du kan ju inte lagra något mot kolfibern annat än kullager.
Det finns både flänsade kullager och plast bussningar som man bara snäpper i hålen som passar carf, men varför inte bara ta en mindre kolfiberstång och limma fast små mässingrörsstumpar där gångjärnspunkterna är.
Goggle på composite arf  hinge bushing så får du massa träffar som behandlar ämnet.

/Lennart


Så gjorde jag på SU-31 (kolpinne med stumpar) som nu finns på Gotland. På alla roder faktiskt, det var flera meter 4 mm mässingrör totalt. Har för mig att jag sparade typ 2hg på hela kärran men en stor del var till skevarna vilket inte ger så mycket på TP
Max 300 tecken, 272 återstår

Johan

#58
Tack alla för tipsen! Det där med mässingsstumpar på kolrör lät ju väldigt smidigt!:) En snäll själ i USA har även erbjudit sig att skicka ett par \"snap-in\"-bussningar i nylon som jag också tänkt använda i kombination med kol/mässingsröret. :) Har från första början varit lite tveksam till detta med att man inte lagrar gångjärnsrören, framför allt aluminiumrören till höjdrodret... men det är säkert väl beprövat.[;)] Aluröret verkar börja glappa en del med tiden (gör redan det på min), så det är nog ingen dum idé att byta dem.

Har också funderat på en sådan \"tung\" propellerbricka från whiteroseeng, skall bara räkna ut hur mycket. En ny tyngre bropeller är nog också ett bra sätt, som du säger Rikard, för att få mer vikt fram plus en Tru-Turn aluminiumspinner kanske (svindyra[xx(]).

Dock förstår jag inte hur den kan ha blivit så baktung om inte Carf har ändrat något i tillverkningen?! Jag fick trycka ganska mycket framtill innan rumpan lättade från backen... Stabbarna är ganska tunga tycker jag och jag har knappt någonting bakom tyngpunkten inne i kroppen förutom servofästet till sidrodret. Det sitter dock väldigt nära tyngdpunkten så någon stor hävarm tycker jag inte det bör vara där.

Skall kolla och jämföra hur mycket tyngpunkten som Carf anger och en mer vetenskaplig tyngpunkt enligt sidan nedan skiljer.
http://adamone.rchomepage.com/cg_calc.htm

Så här långt har jag beställt nytt sporrställ och funderar på att beställa ett nytt vingrör också i kolfiber då jag kommer spara ca 180g bara där för att komepensera ev. nosvikt.

//Johan
//Johan

Lonsan

Kan det vara så att CARF prioriterar form och geometri framför optimala förhållande för att få till TP utan nosvikt?
Kan ju inte vara så svårt att göra nosen längre eller flytta bak vingen men det kan ju mycket väl ha mycket större negativa effekter på flygegenskaperna än några hekto på totalvikten.
Max 300 tecken, 272 återstår