Tips: Kvaddade servon, Hitec HS-5245MG

Started by Kenneth, 2014-02-22, 17:08:31

Previous topic - Next topic

Kenneth

Hej !
Hur kan två i det närmaste nya och oanvända servon haverera samtidigt ?
Jag höll på med att justera in nya max utslag på höjdservona då helt plötsligt ett av servona inte reagerade på mottagarens styrsignaler. Medan jag undersökte[}:)] vad som hänt, började det ryka ur ett servo. Jag slog av mottagaren direkt. Efter en stund kollade jag även det andra höjdservot, som visade sig vara helt låst, det gick inte att rubba servoarmen. Däremot luktade det inte bränt.
Jag kollade upp mottagaren och servokablarna (c:a 0,6 m förlängning), kopplade in andra sevon. Allt var helt OK !
Det märkliga var att höjdservona inte var kopplade med Y-kabel, utan anslutna till varsin kanal på mottagaren – en Spektrum AR9100.
Är det någon som har en idé vad som kan vara orsaken ?

Tacksam för tips !

/Kenneth


Jöns
Jöns

Paul

Det kan vara så enkelt att du kört servona i det maxläge som höjdrodren tillåtit, där de då stångat och fått arbeta hårt?

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Mikael_Ingemarson

Hej
Var det ett servo per höjdroderhalva?
Vilken spänning körde du på?


//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

Kenneth


Jag använder ett servo till varje höjdroderhalva.
Jag skulle ställa in max. utslag till 35°. Höjdrodret börjar kärva en aning runt utslagsvinkeln 35° . Vid rekommenderade utslaget 40° kärvar det märkbart mer, varför jag nöjde mig med 35°,  vilket även det troligen är mer än vad som behövs (vid 40° anges dual rate inställningen tll 30 %, dvs normal flygning kräver betydligt mindre max. utslag än 40°), Efteråt kollade jag med en dynamometer att den dragkraft som krävs på roderhornet vid  utslaget 35° är 0,5 kp. Med en servoarm på 3 cm blir momentet 1,5 kpcm, vilket innebär en betydande marginal till de vid 6 V angivna 5,5 kg-cm. Rimligen kan inte belastningen på servot orsakat haveriet.

Matningspänningen kan möjligen ha varit problemet. Dragkraften anges som 4,4 kg-cm vid 4,8 V samt 5,5 kg-cm vid 6,0 V. Jag tolkar detta som att man kan köra med både 4- och 5-cells NiMH celler, även oreglerat. De senare (som jag använde) ger dock fulladdade c:a 6,5 V.
Jag har oftast använt reglerade elektroniska switchar som matas med dubbla 5-cells ackar. Switcharna ger max. 6,0 V.
I fortsättningen använder jag nog en dylik reglerad spänning även till dessa servon.[;)]
/Kenneth


Jöns
Jöns