Ett eller två servon?

Started by FredrikLundberg, 2014-04-06, 11:49:56

Previous topic - Next topic

FredrikLundberg

Hejsan!

Håller på att sätta ihop en 104\" Ef extra och velar hit & dit hur jag ska göra med servon till sidorodret?
Dom alltenativen jag funderar på är tre följande.

Ett Hitec 7980th monterat direkt vid sidorodet bak i kroppen eller köra samma servo men med vajrar.
Två Hitec 7955tg med vajrar.

Extremeflight rekomenderar enl manual 450oz till sidoroder och ett 7980th drar 500oz på 6volt = 38kg

Donatas Pauzuoliz kör med ett hitec 7950 monterat bakkroppen vid sidorodret så i mina ögon tycker jag att ett 7980th borde klara jobbet bra men vad tror ni andra?
Både positiva och negativa åsikter mottages..

För övrigt om nån är intreserad så kommer följande att sitta i modellen.
Hacker Q80-6L
Jeti spinn 200
7955tg på skev och höjd
Mottagare, JR 1131 Bpu.

Mvh
Fredrik Lundberg
 


Lonsan

2 per skev, 2 till sida, ett per höjdhalva, alla av samma sort, 20-30 kg klass.
Ett utmärkt recept och koncept för 100cc klassen.
Klassiska val är 7955TG eller 7954SH, för enkelhetens skull, ta samma på gasen också.
Köper du 10-pack har du ett i reserv som passar direkt var som helst.
Max 300 tecken, 272 återstår

FredrikLundberg

Oj Här var det snabba svar!
Anledningen att jag frågar över 7980 & 7955 är att jag har dessa liggandes så det är vad som kommer att användas.
Jo det sitter redan två 7955 per skev och ett per stabbhalva.
Det som är kvar är sidoroderservot som jag inte kan bestämma mig om.

/Fredrik
 

Paul

7980 har väl om jag inte minns fel, lite större yttermått än standardstorleken, vilket 7955 har. Bra att tänka på ifall du tänkt att köra detta bak i kroppen, dvs utan vajrar.
På min 3,1 meters H9 Su-26, sitter det två servon (7955) längst bak, ett på varje sida om sidorodret....ganska bra placering, tycker jag.
-Det blir stabilt
-Skönt att slippa vajer, som tar en massa plats inne i kroppen.
På min 2,5 Sukhoi (något mindre än en traditionell 100CC) av samma märke, sitter ett 5955 monterat längst bak, till sidorodret, denna lösning har funkat länge utan problem.
Frågan om du vill ha Pull/Pull med vajer, eller Push/Pull med servon längst bak är nog efter ditt eget behag och tycke.


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Såg inte att det var eldrift först.
Jag har kört elektrisk Krill SU-29 33% (2.6m) med bara 1 st 7955TG utan problem.
Dock med separat lagrad arm och pull-pull (alltså inte wire förspänningen som grundlast på lagringen i servot)
Max 300 tecken, 272 återstår