C-ARF 2,3 m Extra 300L electric

Started by Lonsan, 2009-09-09, 09:58:19

Previous topic - Next topic

joenella

Kevlarliner er rigtig fine, hvis vejret er stabilt og ikke ændre varme og fugtighed, ellers andre de sig i længden, ved godt de er lette men smid dem ud og brug DUBRO pull-pull til 4-40 de er rigelige til din lille model.
 

Lonsan

Hmm, så du säger det :(
Tysken jag handlade av bedyrade \'keine dehnung\'.
Visste inte att kevlar var hygroskopiskt (ändrar sig med fuktigheten). Jag har stålwiren kvar om det blir problem men jag kommer att testa med kevlaren i alla fall.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

#77
Hmmm... japp, men gör du dina Kolfiberplattor själv[:)]

/Micke
Autopartner RC
HAB


//Micke


Lonsan

quote:
Originally posted by Skymic

Hmmm... japp, men gör du dina Kolfiberplattor själv[:)]

/Micke
Autopartner RC
HAB






Inte alltid, de stora plattorna i denna kärran är honeycomb sandwich som jag köpt färdig från Lindinger för ca 28 € för en 250x500 platta. Men jag har grejor att göra så\'na själv också men det är ganska jobbigt.
Servoarmen är av hemmagjord platta, testade att göra det för några år sedan och bitarna räcker än. Har gjort en del specialare med både kol och kevlar för så kan man gänga t ex servoskruv direkt i pga segheten i kevlaren. Direkt i ren kolfiber är sämre, det lossar eftersom kolet är för sprött och inte alls nötningsbeständigt.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#79
quote:
Originally posted by joenella

Kevlarliner er rigtig fine, hvis vejret er stabilt og ikke ændre varme og fugtighed, ellers andre de sig i længden, ved godt de er lette men smid dem ud og brug DUBRO pull-pull til 4-40 de er rigelige til din lille model.



Kollat upp lite ang. aramid (Kevlar, Twaron etc.)
Ser inte att det skulle ändra sin längd med olika fuktighet.
Temperaturutvidgningskoefficienten är svagt negativ, ca -0.0004 %/°C.
Så 1 meter lina blir alltså 0,004 mm kortare för varje grad temperaturökning. Från sommar till vinter (0°C till 30°C)
så skiljer det alltså - 0,12 mm/m i längd. En stålwire ändrar sig mer, blir 0,4 mm/m längre från 0-30°C. För att få proportioner på detta så får man jämföra med vad som händer med själva planet. Glasfiber utvidgar sig ca 0,12 mm/m. Trä (med konstant fuktighet...)
ändrar sig bara aningen mer. Hur mycket det ändrar sig med fuktighet har jag ingen aning om...beror nog mycket på träslag.

Men en viktig sak om aramidlinor är att de töjer sig något initialt.
Vid 30 % av maxbelastning så töjer de sig permanent 0,1% (1 mm/m) under de först 24 h och sedan ytterligare 0,1% under de följande 100 åren (häpp!) Känns rimligt att justera en gång efter 1 dag och nästa gång..aldrig? Kan tänka mig att en dåligt spänd aramidlina kan upplevas som den ändras eftersom denna initiala töjning kanske inte
inträffar förrän efter några hårdare flygpass.


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Lonsan

....det hände spännade sak till idag. Hade börjat löda ihop det hela när värmen plötsligt börade bli lite dålig i lödpennan. Kastade ett öga på lödstationen och såg blå rök stiga upp ur den...häpp!
Ska reklameras i morgon, kvittot är såklart borta, jag rapporterar inköpställe och hur det gick i morgon med det...fan, det hade ju kunnat börja brinna![:0][:0]


no more gassers 4 me



Vill bara rapportera att den havererade lödstationen ersattes med en ny utan kostnad idag (trots avsaknad av kvitto). Tack Kjell & Co för god service!

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Rörmokeri

K-n-ö-l-i-g-t att korva ihop alla feta kablar från ackarna.
Som ni kanske ser (tidigare nämnt) så har jag satt ringkabelskor
på packarna och sen skruvar jag ihop det hela.



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Snart provsprängning!

Ackpackar äntligen \"packade\". Som tidigare nämnt är jag osäker på om motorn kommer att gå åt rätt håll, detta ska testas i kväll.
Chansen borde vara 50/50 men...så verkat det inte alltid vara[:(!]

Jag bjuder in till votering:

1. Motorn kommer att gå åt rätt håll[:)]

X. Motorn kommer inte att gå alls[:(!]

2. Motorn kommer att gå åt fel håll[:I]

I morgon ska det provdras med snurra på, ja [}:)]:ar det kommer att kosta ett par kallingar..minst.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

2:a[B)]

Jag tänkte \"provspränga\" imorgon, fast jag har ju redan testat och min går på rätt håll[;)]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Rimsby

Kanske lite off-topic men lycka till med premiären Peter!![:)]
 

Clarence

Enligt Murphys lag så är nr 1 uteslutet. Jag röstar på 2.
 

joenella

Du er heldig og den kører den rigtige vej :)
 

Lonsan

Den gick år rätt håll!![:D][:D][:D]

Feg som jag är så vågade jag inte kör med proppen på i garaget [:I]
Men så här ser det ut med prop på.



Så här ser den färdig(p)ackade ackplattan ut:



Och så här ser det ut när den sitter i:



Färdig bindad och programmerad [:I]



Det kusliga är alltså att kärran nu är FLYGBAR!!
I alla fall om jag nöjer mig med enkel matning av mottagaren och tejpar fast huven...lite annat smått och gott kvarstår också
såsom adaptern från balanseringsuttagen till ESC, min egna \"dual power\" mojäng, cockpit och pilot, färdigställa en ackplatta till och göra en liten geometriförändring på sidroderlinkage (tråden spänner upp sig aningen mot fulla utslag, vill hellre att max spänn är vid neutral)

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

quote:
Originally posted by Lonsan

Den gick år rätt håll!![:D][:D][:D]

Feg som jag är så vågade jag inte kör med proppen på i garaget [:I]
Men så här ser det ut med prop på.



Det kusliga är alltså att kärran nu är FLYGBAR!!


Ingår hammaren i finjusteringsverktygen[:)]

Då flyger vi båda idag då[;)]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Mikael_Ingemarson

#89
Hej Pontus

Har du läst nyaste Modellflug International (MFI)?
Där har du ett reportage på elektrifierad Krill/Bruckman 3 meters YAK55M.
Kanske vore nåt för dig nu när denna nästan är klar [:)]

//Micke I