SÄKERHETSTRÅDEN!!!

Started by paroos, 2009-11-14, 17:42:23

Previous topic - Next topic

Aeroparts

#15
Ja man blir lite förvånad när det händer.
Hur mycket fancy saker man har i planet så förlitar man sig på en enda sändare/batteri etc.
Alla prylar är inte helt kompatibla idag heller vilket är ururselt tycker jag. Har man otur och kopplar ihop vissa servon med vissa mottagare, godkända spänningar, lite andra kablar och styr detta med viss sändare, så har man inte optimala förutsättningar.
En sak som man nästan blir mörkrädd av är senaste uppfinningen seriell port som t.ex powerbox har. Man låter 14 kanaler endast gå över en kontakt som normalt hittas på våra microservon, det är så att man får rysningar. Denna utrustning är t.o.m godkänd för flygetyg 20 - 25 kg. Har själv en dylik tingest och någonstans knager det faktiskt i mitt flygsäkerhetstänkande mot att använda den.
Det som däremot är positivt är alla loggfunktioner som börjar dyka upp där man kan titta på sina flygpass och få en indikation på eventuella uppkommande problem som dåliga mottagningar, spänningar etc.
Denna lilla plupp ger man förtroendet att föra över all informationen från 2800 kr mottagaren till 3500kr boxen som skall se till att den resterande 40000-50000 dyra 20kg klumpen gör som den är tillsagd. Kör man två mottagare blir det ju 2st men som tidigare sagt så har vissa fabrikat problem med detta också. Enda positiva är väl att det går att programera failsafe i boxen så man inte tappat det också från mottagaren
/Lennart



66.18 KB

Lonsan

Usch, skulle man rada upp alla \"pluppar\" som ensamt vid fel ohjälpligen sänker kärran skulle man nog fundera på filateli i stället.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

Hej Lennart
Jag har haft samma funderingar som du angående seriell bus. Jag kör nya PowerBox Competition med två Futaba sbus mottagare. Är mycket tveksam till att köra så med bara en mottagare, men med två känns det OK.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Rikard Levenstam

På jobbet när vi utvecklar processer pratar vi mycket om \"Poka Yoke\"... Inget får gå att göra fel... ett bra tankesätt även i våra flygplan. Själv vände jag en höjdroder kontakt fel i Helsingborg och ena höjdservot rörde inte på sig... ett bra exempel på något som inte är \"Poka Yoke\" säkrat.  Hur kan våre servo kontakter gå att sätta åt fel håll? Skyller på morgontrötta ögon men funderar på att byta till bättre och säkrare kontakter kontakter. Detta upptäcks enkelt vid funktionskontroll innan motorstart och innan start.

Det som stör mig mest av allt är när delar av radio systemet failar, därför återanvänder jag inte radio/servon från ett seriöst haveri till seriösa flygplan... Alla tveksamma radiodelar/sladdar/servon får en enkel knut på sladden, detta betyder osäker utrustning för mig.  Detta gör det enkelt att minnas vad som failat någon gång.

/Rikard




Lonsan

Hur slår man knut på en motor?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Nyroth


Valsar den till en tråd... ;)

quote:
Originally posted by Lonsan

Hur slår man knut på en motor?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se

 

Aeroparts

FUTABA...livsfarligt vapen i fel händer....[;)]