Servofundering för rookie

Started by Rimsby, 2009-12-05, 10:06:39

Previous topic - Next topic

Rimsby

Hej är helt ny i gamet, och skulle vilja fråga er fullblodsproffs, vilket servo jag ska satsa på till sidrodret på min 102\" yak! Idag sitter det ett multiplex rhino servo (jumbovariant), drar väl typ 25kg, men skulle vilja ha ett i stdsize. Vad välja om jag bara vill ha ett som drar hela herket? Mvh Andreas Rimsby
 

Lonsan

Så rookie är du väl inte? @;)

Till din kärra är det Hitec HS-7955TG som gäller.
Det finns servo som är något starkare och ev. något exaktare när de är nya men de kostar 2-3 ggr så mycket och är trots det inte lika bra i växellådorna, dvs de blir glappiga efter en tids bruk i bensinkärror (har sett hur din kärra rister i sidrodret)

Men ett råd till är att antingen sätta servot i en sån där vagga med ett separat ok som drivs av servot via 2 stötstänger och sedan kopplar vidare till wire. Detta avlastar servot från spännkraften i wire och det får mer kraft och precision.

Nu både kostar och våger en sådan anordning en del så ett alternativ är i stället 2 servo sida vid sida ihopkopplade med dubbla stötstänger och sedan en wire bak från varje servo (se C-ARF t ex)

skriver från mobilen så har lite strul att lägga in bilder på vad jag menar men du fattar nog


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#2
Hehehe ny i Gamet!??[8)]

Varför inte 2st servo? Det är det väl plats till i QQ yaken?

Men ett servo räcker nog också gott, värsting servona är ju så sjukt starka idag. Michael Lundh hade bara 1st JR 8711 (eller om det var 8611) på sidan i H9 35% extran och det funkade bra.

Klämm dit ett Hitec 7955TG, JR8711 eller motsvarande Fu#¤%a servo så blir det nog finfint.

Sätt det i en \"sån här vagga\" [;)] så blir det ännu bättre:
Image Insert:

16.33 KB

Secraft har de grymmaste tillbehören...
www.secraft.net

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rimsby

Hej och tack för era snabba svar! Jag har nu i veckan uppdaterat Yaken med 7955 runtom på alla roder, ja det blev ett till gasen också, men jag trodde att 1st 7955 blev för klent på sidan, men jag testar, jag använder nog mest sidan till att styra på backen. Vaggen som du rekommendera Patric är redan beställd för ngr veckor sedan, så den är nog på gång, Mvh Andreas
 

paroos

Gött MOS!![}:)]

Men...var det inte bra servo i kärran redan??
Eller är detta inte QQ Yaken vi pratar om?



Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rimsby

Jo Patric, det är qq-yaken det handlar om. Men i skevrodren satt det 3305-or, som jag iof aldrig har haft problem med, men är det inte lite mer drag i dom nya, det känns bättre iallfall??!! Nu kan jag nog inte skylla på matrialet iallafall. Hur är formen på er annars? Tränas det ngt??
 

Lonsan

använder bara sidan att styra på marken...ÄR det den Rimsby vi tror som är på tråden eller? Som gör långa och låga fly-by\'s på kniven med en satans massa rök och motorvarv? Eller är identiteten kapad?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Rimsby

#7
Jo du, Pontus, så här års, när snön ligger djup på backen, när inget kan bevisas, så är mitt självförtroende lika stort eller större än det sammanlagda, i en medelstor svensk småstad!!