försäsongsträning

Started by yak55sp, 2010-02-13, 20:46:52

Previous topic - Next topic

yak55sp

Hej

Japp vi är igång.
Flyger i stort sett varje dag.
Har väl bränt ett par hundra liter.

Nej
Vi har storm i dag.
Kanske i morgon.

Ulf S
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

paroos

#46
Igår var det fixardag på RFK Gripen och Simmelsberga fältet.
Idag var det säsongs-provtryckning av fältet!
Undertecknad, Schmidt, Uffe S, Rimsby och Sebring körde lite träningspass.

(Peter tog du fler bilder?)


Rimsby försöker få ihopa QQ-Yaken...tog nån timma sen var han till slut airborne![:I][:D]
Image Insert:

77.68 KB

Lika bra att testa motorstarts stoppen med nåt rejält direkt![}:)][^]
Image Insert:

79.95 KB

Uffe startar DA-170an, jäkla skön sång i den rovan[:p][}:)]
Image Insert:

79.22 KB

Schmidt landar sin Extreme Composites Edge 540T, även go sång i den \"gamla\" ZDZ 100an numera.
Image Insert:

31.77 KB

Uffe trycker på bra med nya Yaken, ingen snäll-flygning här inte![}:)][8D] Det blev både programflygning och värsta 3D flygningen, gött o se!
Image Insert:

12.25 KB

Image Insert:

10.32 KB

Image Insert:

15.65 KB

Image Insert:

11.23 KB

Image Insert:

26.23 KB

Härligt med lite träning!
Slutsats: 2x50cc kärror, 2x100cc kärror och 1st 3m Yak, inga problem, fältet är redo![^]

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rimsby

Tack för gästvänligheten!! Jodå fältet är absolut redo för IMAC, det är nog värre med mig själv, verkar ha lite o slipa på!![8D]
 

Aerobat

Simmelsberga är kanon att flyga på! Fint i ordning.  Det kommer att bli en kanontävling. [8D]

//Ulf S
Mvh Ulf

imacse_peter

Nej, blev inte så många bilder. men den här i alla fall...

Image Insert:

87.95 KB

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Skymic

Kul at se att ni är igång.
Peter nu har du väl gått igenom alla kärrorna. Hmmmmmm.... Vilken skall du välja, skulle var kul med en jämförelse mellan 3 m MX2, 2,7m Sbach ,Edgen och kanske till och med Extran får vara med[:p][:p][:p][}:)] grymma kärror allihop.
Och du Rimsby, beredd för IMAC blir man inte förr än man varit med och
provat, Välkommen du också.[;)]

//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


Rimsby

Man tackar, det finns som sagt lite o fila på än om man säger![:)] Men absolut, enda sättet o lära sig är väl att va med. Inte lätt o flyga avslappnat med det där fullblodsproffsen som var på plats ikväll![8D]
 

Lager

#52
Hej!
Det var även säsongspremiär i Karlskrona igår. Det blev en hel del flygning med Extran i den byiga vinden. Höll dock på att sluta illa under en av starterna. I en kraftig vindby fick jag för mycket luft under vingarna i för låg fart[:0][:o)], då är man nöjd att motorn svarar snabbt och att det finns lite kraftöverskott.
Även Kent var ute och gjorde lite justeringar inför premiären.

/Jonny


Image Insert:

79.79 KB
 

Kent

Ja, det var nära premiär för Extran.
När jag taxade ut tippade hon över på näsan. Proppen (Biela) höll men jag hade för små hjul på det mjuka underlaget (eller var tyngdpunkten för långt fram [:p]?)

Åkte hem, bort hjulkåporna och bytte från 75 till 100 mm sommardäck.
Funderar ändå på att göra första testflygningen på Vankiva, kanske nån kväll denna veckan. Ring mig Tim om du kan ställa upp som påhejare.


Image Insert:

86.39 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Gottegrisar, jag fick viga den flygbara delen av helgen till andra förberedelser såsom att hämta hem husvagnen, den är också
en viktig del av IMAC:andet, ja faktiskt är det IMAC som orsakat att jag har den :)

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

quote:
Originally posted by Skymic

Kul at se att ni är igång.
Peter nu har du väl gått igenom alla kärrorna. Hmmmmmm.... Vilken skall du välja, skulle var kul med en jämförelse mellan 3 m MX2, 2,7m Sbach ,Edgen och kanske till och med Extran får vara med[:p][:p][:p][}:)] grymma kärror allihop.

//Micke





Micke,

Ja, jag har faktiskt avrostat alla modellerna nu. I lördags blev det till och med en tur med "roten till allt ont" – modellen som drog ner mig i det här aerobatic-träsket – en Kyosho CAP 232 med ASP91 i nosen. Inte för att den är rolig att flyga (eller tanka, eller torka ren allt metanolkladd...) utan för att testa om mottagaren som följde med Extran ner i skogen fortfarande var frisk – och den var den, så Capen överlevde än en gång. Den verkar vara omöjlig att bli av med...

Image Insert:

80.32 KB

Nåväl, en jämförelse mellan modellerna:

I lugnt väder är det dött lopp mellan MX2:an och Sbach, kanske en liten fördel Sbach faktiskt som med sin låga vikt gör att man kan flyga vääääldigt låååångsamt. Men eftersom det alltid blåser när det är tävling så får MX2:an bli första maskin. Dock har jag fått till det bra med inställningar och utslag på båda maskinerna så dom är väldigt snarlika i beteende så det är lätt att skifta mellan dom. MX2:an med ZDZ160 och Engel 30x14, Sbach med DLE11 och Engel 28x12 – båda är väldigt tystlåtna i luften.

Edgen har inte samma sting för programflygning – den är ganska kort i kroppen och jag tror min är för baktung så den passar kanske bäst som Freestyle-maskin.
EF Extran har ju också väldigt låg vikt emot sig när det gäller tävlingsflyg men grym på 3D.
CAP 232 – hehe, inte riktigt samma klass på modell. Helt livsfarlig att flyga, går som ett skott och klipper så fort man tittar för mycket på höjdrodret...[:0]


// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

VA!!!
Lever den ännu?!?![:0][8)]
Helt sjukt...vad har den på sitt samvete, 4-500 flygningar?
Säkert 2år sedan jag såg den sist, OCH DÅ var den så sunkig att jag trodde slutet var kommet.
Hmmm vi får antagligen skjuta ihjäl eländet![}:)][:D][:D]
Eller om du tittar bort så får jag stålsätta mig och hoppa på kräket.
[:D]
(Fast innert inne så tror jag du har en stor kärlek till henne, \"gamla bettan\", erkänn!)
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.
Vi är säkert många som dragits ner i träsket av en Kyosho Cap, den var ju omåttligt populär för ? år sedan. Min levde i 1,5 säsong innan den dog slutgiltigt...[}:)]
Crazy Kent började också med en .90 Kyosho Cap, fast i gul/blå/röd klädsel som min...eller var det .40 Cappen med O.S. 90 fyrtakt? Minns inte riktigt, bara att Kent älskade den. Min var en .40 Cap, med SuperTigre 75:a...sjukt drag![}:)][8D]
Fattar inte hur man fick liv i den motorn igen efter att ha grävt upp den 40cm nedborrad i fältet!? Tror jag plockade ner den i molekyler o kokte den i diskmedel.
Minns du Peter, när vi stod bakom klubbstugan vid \"motorkörningsbänken\" och vi tyckte att den var ganska grym och man hade respekt för att flippa proppen...hehehe, sicka tider, jisses!
DS.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

quote:
Originally posted by paroos

VA!!!
Lever den ännu?!?![:0][8)]
Helt sjukt...vad har den på sitt samvete, 4-500 flygningar?
Säkert 2år sedan jag såg den sist, OCH DÅ var den så sunkig att jag trodde slutet var kommet.
Hmmm vi får antagligen skjuta ihjäl eländet![}:)][:D][:D]
Eller om du tittar bort så får jag stålsätta mig och hoppa på kräket.
[:D]
(Fast innert inne så tror jag du har en stor kärlek till henne, \"gamla bettan\", erkänn!)




Ingen dålig gissning. Min loggbok säger att det var premiärflygning 18 maj 2002. Samma år blev det totalt 160 starter. Året efter 233... Sedan kom bensinmodeller (minns du Patrick min Edge med en gigantiskt 50cc ZDZ?) in i bilden så 2004 blev det bara 67 och sedan allt mindre. Men summerat sedan premiären har den gjort 502 starter[:0]. 2 motorer har slitits ut, den första var en Irvine 72 och sedan en ASP91 som jag har bytat lager i 2 gånger. Sidroderservot bytat en gång, båda skevservona bytade, ny huv dragen...
Den har flugit i ur och skur och på snö med skidor. Försökte ett år vi hade ganska mycket snö att dra ett spår med fenan. Tror det gick på det fjärde försöket. Dom andra tre slutade i snön[B)]. Så nog har den modellen fått bekänna färg...

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Mikael_Ingemarson

quote:
Slutsats: 2x50cc kärror, 2x100cc kärror och 1st 3m Yak, inga problem, fältet är redo!


Snälla snälla när får vi se bilder på 3m Yaken.[:)]
Jag är nyfiken på vem som har en sån[:D]

//Mikael